"אי אפשר להזמין כרטיסים יותר והמטוסים שלנו יוצאים חצי ריקים", כך אמר היום בריאיון לאולפן ynet אפרים קרמר, מנכ"ל אשת טורס, אחת מחברות הנסיעות הגדולות בארץ. קרמר דיבר כמובן על המצב שבו מתקיימות עדיין טיסות מהארץ לחו"ל אבל אין אפשרות לבצע הזמנות חדשות לרכישת כרטיסי טיסה. כך למעשה, מטוסים שהיו מתכוננים לצאת מכאן מלאים בשל הביקוש הגבוה בתקופת החגים - נותרו חצי ריקים כאמור, דבר שגורם לבזבוז כספים הן מצד חברות התעופה והן מצד סוכנויות התיירות.
4 צפייה בגלריה
תמונה שלא ראינו הרבה זמן: תורים בנתב"ג
תמונה שלא ראינו הרבה זמן: תורים בנתב"ג
נתב"ג שעות לפני הסגר בערב ראש השנה
(צילום: נדב אבס, נוויל האריס)
הסגר הנוכחי הביא עמו בלבול רב, קל וחומר בכל הנוגע לנתב"ג ולטיסות היוצאות ממנו. לפי ההערכות, עשרות אלפי ישראלים שרכשו כרטיסים לימים שבין ה-11 באוקטובר ועד ה-14 באוקטובר, בהתאם לתקנות הראשונות שבהן הוחלט כי הסגר יסתיים ב-11.10.20 - לא יהיו רשאים להגיע לנמל ולממש את כרטיסי הטיסה.
זאת לאחר שבסוף השבוע האחרון יצאו תקנות חדשות ובהן הוחלט להאריך את הסגר מ-11 באוקטובר (אחרי שמחת תורה) עד ל-14 באוקטובר. לפי ההערכות, אלפי כרטיסי טיסה נרכשו לתאריכים אלו. יש לציין שעם כניסת הסגר לתוקף ב-25 בספטמבר, עודכנו חברות התעופה על-ידי מנהל נתב"ג, שמואל זכאי, שיוכלו למכור כרטיסי טיסה שוב החל מ-11 באוקטובר.
4 צפייה בגלריה
חיטוי מטוס
חיטוי מטוס
מטוסים חצי ריקים
(צילום: Shutterstock)
"קיבלנו הסבר שזה בגלל הנראות ושיהיה שיוויוניות, אבל עכשיו כנראה הולכים לבטל את זה וכן לאפשר הזמנת כרטיסים. הממשלה צריכה להפעיל את המשק ואת התיירות הנכנסת והיוצאת. אי אפשר לקבל החלטות מהיום להיום", הוסיף קרמר.

"תיירים רוצים להיכנס לישראל"

קרמר, שנמצא כעת בצפון יוון, דיבר על הפער בהתנהלות בין שתי המדינות - ישראל ויוון, ועד כמה ניכר כי היוונים מצליחים לעבור את המשבר הזה בצורה ששומרת על בריאות הציבור ובמקביל על התיירות והכלכלה. "אני מתקנא ביוונים ובאיך שארגנו את הדברים טוב. תהליכי קבלת ההחלטות היו טובים. בכניסה ליוון עשינו בדיקות - גם 72 שעות לפני כן, וכשבאנו לשדה נפלנו במדגם ועשינו עוד בדיקת PCR. הכל היה יעיל. במדינה עצמה - החיים נמשכים, בתי המלון עובדים וגם בתי הקפה, אומנם לא בתפוסות גדולות אבל החיים נמשכים. וזה מה שאנו צריכים בישראל".
4 צפייה בגלריה
תיירים בירושלים
תיירים בירושלים
חייבים להפעיל את התיירות הנכנסת לישראל
(צילום: shutterstock)
בנוגע לתיירות הנכנסת לישראל, שלא קיימת כבר מעל חצי שנה אמר קרמר "צריך לתכנן לפתוח את השמיים גם לתיירים נכנסים. עוד מעט יגיע חג החנוכה וחגיגות השנה הלועזית החדשה. תיירים רוצים להיכנס לישראל, צריך לקבוע נהלים איך מכניסים תיירים לישראל ואיך מוציאים. פשוט ביעילות ועם שכל".
לגבי ההפסדים של חברות הנסיעות בעקבות המשבר אמר קרמר "החברה שלי, כמו כל חברות התיירות, נפגעה מאוד. התיירות ירדה ב-80 עד 90 אחוזים. אומנם חזרנו למכור תיירות פנים באמצע מאי אבל זה נפסק. אז מתחילים וסוגרים, כל הארקורדיון הזה גורם נזקים".
4 צפייה בגלריה
מנכ"ל אשת טורס, אפרים קרמר
מנכ"ל אשת טורס, אפרים קרמר
מנכ"ל אשת טורס, אפרים קרמר
(אפרים קרמר)
חברת אשת טורס פתחה בתחילת ספטמבר מכירות כרטיסי טיסה לארבעה יעדים, שלושה ביוון ואחד בבולגריה, "עכשיו אנחנו סובלים משום שאנו לא יכולים למכור כרטיסים נוספים. הפגיעה עצומה בפרט שאנו חברה גדולה אז לא קיבלנו שום סיבסוד מהממשלה. הפגיעה היא עצומה והיכולת של המשק לחזור תלויה בחברות כמונו שיודעות להוציא ולהכניס תיירים, ואני קורא לממשלה לטפל בעיקר בהכנסת התיירים. בנהלים איך להביא תיירים פנימה ואיך להוציא תיירים החוצה, ולא מהיום למחר, מהיום לעוד חודש, חודשיים וכו', כדי שיהיה מתווה לכל דבר".
להלן פירוט התקנות לישראלים המבקשים לטוס לחו"ל בימי הסגר:
- נוסעים יידרשו להציג אישור כתוב המציג את מועד רכישת הטיסה בכניסה לטרמינל.
- לחילופין, נוסעים יידרשו להציג אישור חלופי מאת מנכ"ל משרד התחבורה, או הצהרה שלפיה הטיסה היא למטרה חיונית. כזכור, הממשלה קבעה כי מותר לטוס רק במקרים שבהם נוסעים רכשו את כרטיסי הטיסה עד למועד תחילת הסגר השני, שהחל ב-25 בספטמבר בשעה 14:00.
- דיפלומט זר המחזיק באחד המסמכים שצוינו יוכל להציגו בכניסה לשדה התעופה.