3 צפייה בגלריה
אושר אילוסרטציה
אושר אילוסרטציה
קרוב לבית - ומאושרים
(צילום: shutterstock)
כל טייל רציני יותר או פחות יאמר לכם שגילוי מקומות חדשים מעורר תחושת עונג עצומה. בשל מגפת הקורונה מרחב הטיולים שלנו הצטמצמם באופן דרמטי – אך לא הכל שחור, מחקר מדעי חדש גילה כי אפילו טיול קצר בשכונת המגורים שלנו יכול להעלות את מפלס האושר. על פי המחקר, שפורסם בכתב העת המדעי Nature Neuroscience, חוויה של דברים חדשים על בסיס יומי מובילה לרגשות חיוביים יותר בכל יום.
כדי להגיע למסקנה זו החוקרים עקבו במקביל ובמשך כמה חודשים אחרי מצבי הרוח והמיקומים של 122 בני אדם בניו יורק ובמיאמי. החוקרים ניתחו את התנועות של הנחקרים, ברזולוציה של GPS, ובמקביל סימסו להם מדי יום ושאלו אותם לגבי הרגשות שלהם – האם הם מאושרים, נרגשים, רגועים, עצבנים, חסרי מרץ, מתוחים וכו'.
3 צפייה בגלריה
מחקר אושר ותנועה
מחקר אושר ותנועה
משמאל, יום עם פעילות נמוכה ומעט תנועה, מימין יום מגוון יותר של אותו נחקר
(OpenStreetMap.org)
החוקרים, שבדקו אם יש קשר בין התנועה של כל נחקר למצב הרוח, גילו כי האנשים שהציגו גיוון נרחב בחוויות היום-יום היו בעלי סיכויים טובים יותר להיות מאושרים. "חוויות שונות ומגוונות מועילות באופן כללי למוח ולבני אדם בכלל", הסביר ארון הלר, פסיכולוג מאוניבריסטת מיאמי ואחד מעורכי המחקר, בשיחה עם המגזין Inverse. "אפילו אם אתה לא נוטה לנסות לחקור ולגלות מקומות, יש כנראה יתרונות בלעשות זאת, ללא קשר לניסיון העבר שלך".
על פי המחקר, אנשים שמטיילים ברחבי השכונה שלהם במקום סתם לשבת בבית כל היום הם מאושרים יותר. "הממצאים מצביעים על כך שחידוש הוא חשוב, אבל גם התנסויות מגוונות", הסבירה קתרין הארלי, אחת ממחברות המחקר.
היא הוסיפה ואמרה כי מי שייצא לסייר בשכונה שלו יום אחד, אז יש סיכוי גבוה יותר שהוא יעשה זאת גם למחרת. "גילינו שאם אני מרגיש טוב יותר היום, אז יש יותר סיכוי שאסתובב ואחווה יותר חוויות חדשות ומגוונות ביום שלאחר מכן, וכו'. אם יש לי יותר חוויות מגוונות וחדשות היום, כנראה שארגיש יותר טוב, לא רק היום, אלא גם מחר".
לדברי החוקרת, אפשר ליצור גיוון בחוויות היומיומיות באמצעות תנועה. חקר וגילוי יכול להתבטא בהליכה בדרך חדשה או התנסות במיומנות חדשה, כמו ציור, וחשיפה למראות, לצלילים ולחוויות שלא נחשפנו אליהם לאחרונה.

3 צפייה בגלריה
אושר אילוסטרציה
אושר אילוסטרציה
אושר אילוסרטציה
(צילום: shutterstock)
איך עוד אפשר ליישם את המסקנות בחיינו? במגזין האמריקני "טרוול אנד לייז'ר" ממליצים להכין רשימה של חוויות שאתם רוצים להתנסות בהם ביישוב שבו אתם גרים. לדוגמה, הכינו רשימה של כל בתי הקפה שמעולם לא ביקרתם בהם, נסו את שביל האופניים המקומי שהתכוונתם לרכוב עליו או היפגשו עם חבר בפארק.
הצעות נוספות הן לצאת למסע צילום בשכונה שלכם ולצלם את הגינות או הדלתות המגניבות שאתם רואים. לסיכום, אם זה רק סביב הבית שלכם אפשר להפוך פעילויות שונות למיוחדות ומרגשות שיעלו את מפלס האושר שלכם.