לפני העומסים הכבדים בחג הפסח: הנוסעים בישראל אומנם מרגישים שהגיע הזמן לעשות את מה שחיכו לו מעל שנתיים ולטוס לחו"ל אך השלכות משבר הקורונה משפיעות באופן ניכר על מצב העובדים וההתנהלות בשדה. וכך, בימים האחרונים נראים תורים ארוכים של נוסעים בנתב"ג.
התורים המשתרכים באולמי הצ'ק-אין לטיסות היוצאות ומתחילים צמוד למעליות שבכניסה לקומה. נוסעים דיווחו אתמול (יום ב') בבוקר על תורים ארוכים מאוד אפילו בתור לדלפקי הביזנס. כל אלו מופיעים פחות מחודש לפני תקופת חג הפסח ויום העצמאות שבה העומסים צפויים להחמיר אפילו יותר. כך למשל, כבר ביום חמישי הקרוב צפוי שיא נוסף של עומס בנמל התעופה בן גוריון.

"הקורונה שינתה את כל האופן שבו השדה עובד"

החודש צפויים לעבור בנתב"ג כמיליון נוסעים. בחודש אפריל הקרוב, ובו חג הפסח כאמור, הכמות צפויה כמעט להכפיל את עצמה עם כ-1.7 מליון נוסעים שיעברו בנתב"ג. כל אלו יגיעו לשדה התעופה שבו מחסור גדול מאוד של עובדים מצד אחד וחוסר יכולת לטפל בנוסעים כבעבר בשל אילוצי הקורונה מצד שני, מה שייצור צוואר בקבוק גדול ממה שהיינו רגילים לראות כאן בשנים האחרונות שלפני הקורונה.
3 צפייה בגלריה
עומסים כבדים בנתב"ג רגע לפני פסח
עומסים כבדים בנתב"ג רגע לפני פסח
עומסים כבדים בנתב"ג רגע לפני פסח
(צילום: טיסות סודיות)
חשוב לציין כי החזרה לשגרה אולי מורגשת מצד הנוסעים אך לא מצד הדרישות השונות סביב נגיף הקורונה שעדיין קיימות וגורמות לסרבול רב.
שמואל זכאי מנהל נתב"ג אמר ל-ynet כי "המציאות שבה השדה עובד היום היא אחרת ושונה ממה שהיה ב-2019 בהרבה מובנים. "הקורונה שינתה את כל האופן שבו השדה עובד. למשל, 45 עמדות של דלפי צ'ק-אין נלקחו מהרשות לטובת דלפקי בדיקות קורונה. בנוסף, רוב חברות התעופה לא מאפשרות כיום לעשות צ'ק-אין מראש בבית משום שצריך להציג את כל המסמכים הקשורים לקורונה כמו בדיקות וחיסונים".
לדברי מנהל נתב"ג, אם בעבר נוסע יחיד היה מעביר כשתי דקות בממוצע מול נציגי הצ'ק-אין, כיום הזמן הממוצע עומד על כשמונה דקות. "עם זאת, אנחנו חושבים כל הזמן על פתרונות בתהליכי הרישום לטיסות", אומר זכאי.

"מקווה שלא יהיו מקרי אלימות"

פנחס עידן, יו"ר ועד עובדים ארצי של רשות שדות התעופה, קורא לציבור להתאזר בסבלנות. "יהיו תורים ארוכים בקרוב. יש לנו מחסור בכוח אדם. עושים הכול כדי לגייס", אמר עידן בשיחה עם ynet, והסביר: "עובדי ביטחון צריכים לעבור הכשרה, זה לא שאני קולט מחר עובד והוא מתחיל לעבוד ישר, יש הכשרה של כחודשיים. אני פונה לציבור ואומר תבואו, אנחנו נשרת אתכם הכי טוב בעולם, במשך שנתיים התגעגענו לראות את האולם מלא. ציבור הנוסעים לא צריך לסבול, נפלה עלינו קורונה ואנחנו מנסים להתמודד ולחזור לשגרה ולצערי אחרי החל"ת העובדים פשוט לא רוצים לחזור לעבודה.
3 צפייה בגלריה
עומסים כבדים בנתב"ג רגע לפני פסח
עומסים כבדים בנתב"ג רגע לפני פסח
עומסים כבדים בנתב"ג רגע לפני פסח
(צילום: טיסות סודיות)
"הבאנו עובדים שיצאו לגמלאות כדי לעזור לנו והם עושים זאת בהתנדבות. אני קורא לציבור לנהוג באיפוק ומקווה שלא יהיו אירועי אלימות כי אנחנו יודעים שבתקופה הזאת יש הרבה לחץ. זה לא מגיע לעובדים שלנו כי הם עושים את הכול ואנחנו נעשה את הכול כדי להקל על הציבור כמה שאפשר".
גורם מאחד הארגונים העובדים בנתב"ג ובאים במגע ישיר עם הנוסעים מספר כי היום יש כ-40% מסך כוח האדם שהיה בשדה לפני הקורונה. בדבריו הוא מתייחס לכלל העובדים - הן של רשות שדות התעופה והן של חברות שירותים לנוסע.

קושי לגייס עובדים לשדה

בתקופת הקורונה ובין הסגרים עובדים רבים הוצאו לחל"ת בענף התעופה, על שלל זרועותיו, החל מחברות התעופה ועד לעובדי הביטחון ואנשי רשות האוכלוסין וההגירה. כעת, רשות שדות התעופה, חברות התעופה, חברות שירותי ההנדלינג (שירותי קרקע והעברת הכבודה) ורשות ההגירה, מתמודדות עם כמויות נוסעים רבות כשהן נמצאות במחסור כוח אדם.
נוטים לחשוב שכל מי שעובד בנתב"ג מועסק על ידי רשות שדות התעופה אך לא כך הדבר. למעשה, למעט אנשי הביטחון ומערך הבידוק רוב העובדים הם דווקא של חברות התעופה או נציגי חברות התעופה. למשל בדלפקי הצ'ק-אין וגם בשערי העלייה למטוס ובדרך אליו - מי שפוגש את הנוסעים ומטפל בהם הם או עובדי חברות התעופה או עובדי חברות שירותי קרקע, שמספקות שירותים לנוסע עבור חברות תעופה זרות, לרוב אך גם עבור חברות ישראליות.
3 צפייה בגלריה
מראה שלא היה מעל שנה: דלפקי הצ'ק אין של מחלקת העסקים מלאים
מראה שלא היה מעל שנה: דלפקי הצ'ק אין של מחלקת העסקים מלאים
חסרים עובדים בכל חברות התפעול והתעופה בנתב"ג
(אל על)
בנתב"ג יש שלוש חברות שירותי קרקע עיקריות, אותן הנוסע פוגש במספר מקומות בשדה. דיילי השירות לנוסע ופקידים שנמצאים בדלפקי הצ'ק-אין ובשערי העלייה למטוס. החברות הן QAS, לאופר ואירוהנדלינג. חלק גדול מהעומסים בשדה נוצר בשל המחסור בכוח אדם ואיוש שלוקה בחסר בדלפקי הצ'ק אין.
נראה שקושי לגייס עובדים או להחזיר אותם לעבודה לאחר שיצאו לחל"ת ומצאו עבודות אחרות משפיע כעת על המצב בנתב"ג.
אחד העובדים מדלפקי הצ'ק-אין מספר בשיחה עם ynet על הקשיים: "אנשים לא רוצים לחזור מחל"ת, ומצד שני לא מגייסים יותר מדי, לא יודע אם כי לא רוצים לגייס או כי אנשים פשוט לא רוצים לעבוד. וזה מקשה גם עלינו כעובדים לעמוד בלחץ ובעומס הזה, ובהחלט גם על הנוסעים".
פורסם לראשונה: 20:35, 21.03.22