לא הספקנו להתאושש מהפסטיבלים של חול המועד סוכות, והנה מתרגש עלינו נובמבר של פסטיבלים, מהערבה ועד תל אביב, מירושלים ועד מעלות תרשיחא. מבול של ממש, במגוון תחומים. אז הנה מורה נבוכים, על פי סדר כרונולוגי.

דוקאביב גליל: יחסי אדם וטבע

השלוחה הגלילית של פסטיבל דוקאביב תתקיים בפעם ה־14 במעלות-תרשיחא, ובין היתר תתמקד בסרטים תיעודיים העוסקים ביחסים בין האדם לטבע. למשל, הסרט "חתול הפרא", על קשר הנרקם בין חייל בריטי הלום קרב לבין זואולוגית, המוצאים תיקון רגשי כשהם מגדלים ומשיבים לטבע חתול בר ביערות האמזונס של פרו. תהיה גם הקרנת טרום בכורה לשני פרקים מהעונה הרביעית של הסדרה "להציל את חיות הבר" בבימויו של ארז ברנהולץ.
6 צפייה בגלריה
פסטיבל דוקאביב תרשיחא
פסטיבל דוקאביב תרשיחא
פסטיבל דוקאביב בתרשיחא
(צילום: יאיר קדר)
ברפרטואר גם שלל סרטים שבמרכזם יוצרים: הצלם מיכה ברעם, האמן ג'ורג' אנטוני מורטון, הצייר ולדימיר לנסקי, המשורר פול צלאן, והזמרים שינייד אוקונור, דייוויד בואי וסזריה אבורה. אירוע מסקרן נוסף הוא בכורה ל"המוחרם, שש תחנות להבנת החרם על ברוך שפינוזה", של הבמאי דוד אופק, מתוך המיזם "העברים" של יאיר קדר. "אנו גאים גם לתת מקום לגיבורים ויוצרים מקומיים באמצעות הפרויקטים 'כנפיים' - ארבעה סרטים קצרים חדשים של יוצרים ממעלות-תרשיחא, ו'לחופש נולדתי' - סרטים של ועל אנשים עם מוגבלויות שיוקרנו בכפר ורדים", אומרת לימור אהרונוביץ, מנכ"לית דוקאביב.
5-2 בנובמבר, מעלות-תרשיחא, למידע ולכרטיסים - הקליקו.

פסטיבל העוד הבינלאומי: נשים יוצרות והיפ-הופ ערבי

המהדורה ה-23 של פסטיבל העוד הבינלאומי בירושלים מתהדרת ב-19 הפקות מיוחדות. בטקס הפתיחה ייערך מופע מחווה למלחין ואמן הבוזוקי היווני, ואסיליס ציצאניס, שבו תשתתף התזמורת היוונית אסטודיאנטינה ניאס יוניאס עם הסולנים אלני ויטלי ובאביס סטוקאס.
"הפסטיבל ימשיך להעניק במה מרכזית לשירה העברית העתיקה, ויינעל במופע של שם טוב לוי, שהלחין טקסטים משיר השירים", אומר אפי בניה, המנהל האמנותי. "כמו כן נמשיך לתת דגש לנשים יוצרות ופורצות דרך, שלכל אחת מהן שפה ייחודית: ריף כהן, מירה עווד, לירז צ'רכי, תמר שאוקי, שיר יפרח ויהלה לחמיש. כן נציג מופעים עדכניים של היפ-הופ פלסטיני-עברי ומוזיקה ערבית אלקטרונית". מופעים ללא תשלום ייערכו בחצר תיאטרון החאן, בהשתתפות סטודנטים של האקדמיה למוזיקה ומחול.
6 צפייה בגלריה
פסטיבל העוד. תמר שאוקי
פסטיבל העוד. תמר שאוקי
פסטיבל העוד. תמר שאוקי
(צילום: שמוליק בלמס)
12-3 בנובמבר, בית הקונפדרציה – מרכז חיים גורי לתרבות, ירושלים. כרטיסים: tickets.bimot.co.il ,*6226, לפרטים: confederationhouse.org.

פסטיבל קולנוע דרום: חגיגה מרוקאית

"דוד מלך ישראל השנייה", סרטם התיעודי של רובי אלמליח ואמיר בן-דוד על דוד לוי, הפוליטיקאי בדימוס, השובר שתיקה תקשורתית ממושכת ועורך חשבון נפש, יפתח את פסטיבל קולנוע דרום ה-21, המתקיים ברחבי העיר שדרות. ינעל את הפסטיבל "בתולים" - סרטו האישי והמרגש של מאור זגורי, בכיכובם של מאור לוי, חן אמסלם, עמוס תמם וליאנה עיון. הפסטיבל הוותיק, מיסודו של בית הספר לאמנויות הקול והמסך במכללה האקדמית ספיר, ובהובלת תמיר הוד וליהיא בנימין, מתמקד הפעם בקולנוע ממרוקו: רטרוספקטיבות של היוצרים איזה ג'ניני והישאם לסרי, מיטב סרטי סטודנטים קצרים ממרקש, ערבי שירה והקרנת בכורה של הפרויקט הדוקומנטרי המקורי "זוכרים את מרקש". עוד בהיצע: תחרות חדשה לסרטי ביכורים מהארץ ומהעולם, מחווה לדוקומנטריסט המשובח רן טל, וערב לזכרו של מודי בר־און ז"ל. הפסטיבל יגיע הפעם גם לרהט, נתיבות, אופקים וקיבוצי שער הנגב.
10-6 בנובמבר, סינמטק שדרות וברחבי העיר, כרטיסים: 08-6897741, למידע - הקליקו.

סרטים בערבה: מחווה לנורי בילגה ג'יילן

פסטיבל הסרטים הבינלאומי בערבה צבר מוניטין רבים בעשור שבו הוא פועל, ושמו יצא למרחקים. האירוע מצליח לסקרן יוצרי ויוצרות קולנוע משמעותיים מחו"ל, שמגיעים אליו כדי להציג את מרכולתם על מסך ענק תחת כיפת השמים. גם השנה, הנהגת הפסטיבל - המפיק אייל שיראי וזוגתו האמנית טינקר שיראי - הצליחה להביא אורחים מרשימים במיוחד, ובהם הבמאי הטורקי המוערך נורי בילגה ג'יילן, מגדולי הקולנוענים של דורנו. ג'יילן ינחה כיתת אמן, ויציג חמישה מסרטיו עטורי הפרסים: "אקלימים", "שלושה קופים", "שנת חורף", "היו זמנים באנטוליה" ו"עץ האגס הפראי". ג'יילן ממקם את סרטיו לרוב באזוריים כפריים, "כי שם האיכות האנושית שונה לגמרי, ויש משהו ששכחנו בערים. בערים יש לנו מסכות וקשה לנו להבין איך להיות קרובים אחד לשני". ג'יילן, שהחל לצלם סטילס בגיל 15, מפליא בסרטיו ללכוד את יפי הטבע ואת האדם בתוכו. בערבה תוצג תערוכה של צילומים של ג'יילן, ולא כדאי להחמיץ אותה.
6 צפייה בגלריה
פסטיבל הסרטים בערבה
פסטיבל הסרטים בערבה
פסטיבל הסרטים בערבה
(צילום: אדוארד קפרוב)
שם מרגש נוסף ברשימת האורחים הוא הבמאי הפולני יז'י סקולימובסקי בן ה-84, שיתייצב עם "אי־אה" - סרטו החדש שבמרכזו חמור, אשר גרף את פרס חבר השופטים בפסטיבל קאן האחרון. התוכנית האמנותית חושפת סרטים נוספים שהוצגו בשנה האחרונה בפסטיבלים של קאן, ברלין וונציה, וגם התוצרת המקומית לא תקופח, כולל סרטים תיעודיים שיצרו תושבי הערבה.
19-9 בנובמבר, שמורת הטבע עשוש, מול היישוב צוקים. לכרטיסים ולמידע על הסרטים ואפשרויות לינה - הקליקו.

סאונד-טראק תל אביב: קולנוע על מוזיקה

בסינמטק תל אביב מושק פסטיבל חדש, שבו יוצגו סרטים על מוזיקה. העיתונאית דנה קסלר, המנהלת האמנותית של האירוע החלוצי, אצרה תוכנית מרתקת הכוללת סרטים, פאנלים, מפגשים עם יוצרים, מופעים, הקרנות חצות ואירועים לילדים. באירוע הפתיחה יוקרן "בחצרו של מלך הארגמן: קינג קרימזון בגיל 50", על להקת הרוק המתקדם הפולחנית-מיתולוגית וסולנה רוברט פריפ.
6 צפייה בגלריה
עטיפת אלבום In the Court of the Crimson King
עטיפת אלבום In the Court of the Crimson King
קינג קרימזון בסינמטק תל אביב
ההקרנה תלווה בשיחה עם טובי איימיז, במאי הסרט, וינחה אותה אביב גפן. מה עוד ברפרטואר? הענקת פרס מפעל חיים למלחין דובי זלצר, החתום על פסקולים של סרטים ישראליים רבים, מ"ארבינקא" ו"קזבלן" ועד "טיפת מזל"; הופעה ומפגש עם הזמרת והאמנית לידיה לאנץ' - האייקון הנשי המוביל של סצינת האנדרגראונד הניו יורקית של שנות ה-70; ערבים לזכרם של הזמרת ג'ולי קרוז (ששרה בפסקולי הסרטים של הבמאי דיוויד לינץ') ושל ג'ו סטראמר, מנהיג להקת הקלאש; ומחווה לתוכנית הרדיו "עסק שחור" עליה השלום, שהתמחתה בהיפ-הופ, בהנחיית לירון תאני וקוואמי.
19-15 בנובמבר, סינמטק תל אביב. למידע ולכרטיסים - הקליקו.

פסטיבל אניניישן 2022: שיר אהבה לאנימציה

פסטיבל האנימציה הבינלאומי AniNation השביעי, שיתקיים בסינמטק ירושלים, יציע פיצ'רים וסרטים קצרים מפסטיבלים בינלאומיים, יצירות קצרות תוצרת ישראל, סדנאות ופאנלים. כדאי לפקוד גם את תערוכת "אמנות וחדשנות", שתציג עבודות וידיאו־ארט, מיצבים, משחקי מחשב ועבודות VR. "אחת ממטרותיו החשובות של הפסטיבל היא למצב את ישראל, ואת ירושלים בפרט, כמרכז מוביל בתחום האנימציה", מכריז שלומי יוסף, שהופקד השנה על הנהלת האירוע. "הפסטיבל שואף להיות מקום מפגש מקצועי, פתוח, שוויוני ומעורר מחשבה, שמרחיב את השיח ואהבת האנימציה לקהלים נוספים. התוכנית נעשתה תוך מחשבה על תוכן איכותי, חדשני, שעושה שימוש יוצא דופן במדיום". גם הילדים יוכלו לקחת חלק בחגיגה, ביום מיוחד שיוקדש להם.
6 צפייה בגלריה
פסטיבל אנימציה אניניישן בירושלים
פסטיבל אנימציה אניניישן בירושלים
פסטיבל אניניישן בסינמטק ירושלים
(צילום: unicorn wars)
19-16 בנובמבר, סינמטק ירושלים. כרטיסים: 02-5654333, למידע - הקליקו.

פסטיבל המטבח הישראלי: דיאלוגים טעימים

פסטיבל הקולינריה בהובלת נירית וייס, דוד קישקה וגרטל שיינר, שנוסד לפני שנה, פועל הפעם תחת הכותרת "דיאלוג": ארוחות חד-פעמיות, אירועים וסיורים שמקיימים שיח בין מסורת וחדשנות, פיין דיינינג ואוכל עדות. כך למשל, המסעדה האסייתית התל אביבית האנינה טאיזו של יובל בן נריה תארח את "חנן מרגילן" הבוכרית הנהדרת משכונת שפירא; "תמנע" היוקרתית של ניר מסיקה התל אביבי תשתף פעולה עם דוקטור שקשוקה מיפו; ו"פרא", הביסטרו המודרני הממריא מתל אביב, יעשה כבוד ל"עזבה" המופלאה מכפר ראמה. הסיורים ייערכו בנצרת, בשכונת עג'מי ביפו, בעכו ובהרי יהודה. לא כדאי להחמיץ גם את סדרת הארוחות לקידום שיח נשי חדשני במטבחים, שתנהיג השפית אביבית פריאל ("אוזריה"). אירועי הפסטיבל ייחתמו בטקס הענקת פרסי מצוינות לעוסקים במלאכת המטבח. מחירים: החל מ-228 שקל לסועד/ת. ללקוחות אמריקן אקספרס: 150 שקל.
30-20 בנובמבר, ברחבי הארץ. למידע ולכרטיסים - הקליקו.

פסטיבל הצילום הבינלאומי: פעולה יוצרת שינוי

פסטיבל הצילום PHOTO IS:RAEL חוגג עשור, והפעם הוא מתקיים במרכז ענב בתל אביב. במרכז הפסטיבל 50 תערוכות פתוחות לקהל הרחב של צלמים ישראלים ובינלאומיים, ובנוסף סיורים, פרפורמנס, וידיאו־ארט ומופעי מוזיקה. "נושא התערוכות השנה הוא 'Action/פעולה', והן יציגו פרשנויות רבות למושג", אומר המנכ"ל והמנהל אמנותי אייל לנדסמן. "היצירות בוחנות כיצד פעולה אנושית, גם של אדם בודד, יכולה לייצר שיח ולהשפיע על הכלל. בנוסף ייגע הפסטיבל בכמה מהנושאים האקטואליים הבוערים שמעסיקים את החברה הישראלית והבינלאומית, ובהם המלחמה באוקראינה, אלימות נגד נשים, היחס לקהילת הלהט"ב, היחס לפליטים ואיכות הסביבה".
6 צפייה בגלריה
פסטיבל הצילום הבינלאומי
פסטיבל הצילום הבינלאומי
פסטיבל הצילום הבינלאומי במרכז ענב, תל אביב
(צילום: טלי רצקר)
23 בנובמבר עד 3 בדצמבר, מרכז ענב, תל אביב. למידע - הקליקו.

פסטיבל הקולנוע האנתרופולוגי: תרבות, מסורת, מגדר

שחקניות כדורגל במערב גיאורגיה, יחידת הגנה של נשים הנלחמות בציד לא חוקי בשמורת טבע בדרום אפריקה, תלמידי פנימייה המציעה חינוך מוסלמי מסורתי באינדונזיה, קבוצת ריקוד של נשים מקשישות בפלורידה, פרה שנחשבה למלכה של שדות המרעה שבאלפים הצרפתים, ותושבי כפר בהרי ההימלאיה שיוצאים לתור אחר פטריית הזחל שמיוחסים לה כוחות להגברת החשק המיני - אלה הם רק חלק מהגיבורים והגיבורות של הסרטים התיעודיים שיוצגו בפסטיבל הקולנוע האנתרופולוגי ה-11. הסרטים בפסטיבל - שיתוף פעולה בין המחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה של האוניברסיטה העברית לבין סינמטק ירושלים - יילוו בהרצאות ודיונים עם מיטב החוקרים בארץ בעולם.
בטקס הפתיחה יוקרן "מרימות את הרף" מאיסלנד, העוקב אחר מאבק של קבוצת כדורסל נשים ומאמן כדורסל נחוש על הזכות לשחק נגד קבוצות בנים, למרות שהחוק המקומי לא מאפשר זאת. "הסרטים עוסקים בסוגיות עכשוויות במרחב הגלובלי: מגדר וחברה, הקצנה דתית והגירה, אופנה, משבר האקלים, ילדות, נעורים, מוות ומיסטיקה", אומרות הפרופסור לאנתרופולוגיה תמר אלאור והדוקומנטריסטית נורית קידר, מנהלות הפסטיבל.
29 בנובמבר עד 1 בדצמבר, סינמטק ירושלים, כרטיסים: 9377*. למידע - הקליקו.