פסטיבל בשחור-לבן: בחזרה ל-1971

לכבוד חגיגות היובל לתיאטרון ירושלים מושק פסטיבל חדש, אפוף נוסטלגיה, הכולל סרטים, קונצרטים, תערוכות צילום ווידיאו-ארט, מחול (כולל "בת שבע"), אופנה ומחוות. התוכנית האמנותית מפנה זרקור ל-1971, השנה בה נוסד האולם, וכך למשל יוצג "השוטר אזולאי", סרטו האהוב של אפרים קישון בכיכובו של שייקה אופיר, בלוויית הרצאה של המבקר אלברט גבאי על תחילת תור הזהב של הקולנוע הישראלי. באותה שנה יצא גם האלבום "Imagine" של ג'ון לנון, ולרגל 50 שנה לאירוע תיערך מחווה מוזיקלית של המוזיקאית תמר אפק שתארח את גבע אלון. אפק מבטיחה הפתעות נוספות.
7 צפייה בגלריה
הדודאים
הדודאים
הדודאים בפסטיבל “שחור לבן”
(צילום: דוד רובינגר)
אירוע מומלץ נוסף: "טוב לי לשיר לעולם" – מופע החוגג יום הולדת 90 לבני אמדורסקי, שבו ישתתפו אסף אמדורסקי, קרן אן, רונה קינן, שלום חנוך, משה לוי והתזמורת הסימפונית ירושלים. על ההנחיה – רבקה מיכאלי. ואילו המופע "חופשי ומאושר" יעשה כבוד ללהיטי 1971 – ששי קשת, דורית ראובני, מיקה שדה, כפיר בן-ליש ולהקת ביטניק יזמרו את השלאגרים המקסימים ששצפו אז במצעדי הפזמונים.
4-2 בנובמבר, תיאטרון ירושלים, לפרטים וכרטיסים - הקליקו.

סרטים בערבה: מחווה לקישלובסקי

לפני עשר שנים הקימו המפיק אייל שיראי וזוגתו האמנית טינקר פסטיבל סרטים צנוע ואיכותי בערבה. עם השנים האירוע הלך וגדל, והשבוע תיפתח המהדורה העשירית. לכבוד חגיגות העשור התוכנית עשירה ומגוונת במיוחד ויש אפילו אורחים מחו"ל, מארגנטינה וארה"ב ועד תאילנד ויפן. בין היתר יגיע הבמאי היהודי־מקסיקני מישל פרנקו, עם שני סרטים חדשים שנחשפו לאחרונה בפסטיבל ונציה – "שקיעת החמה", עם טים רות' ושרלוט גינסבורג, ו"התיבה" שאותו פרנקו הפיק. מוונציה מגיע גם סרט הפתיחה המצחיק "התחרות הראשית": קומדיה סאטירית שנונה על תעשיית הקולנוע, עם פנלופה קרוז ואנטוניו בנדרס.
7 צפייה בגלריה
פסטיבל קולנוע בערבה
פסטיבל קולנוע בערבה
פסטיבל קולנוע בערבה
(צילום: אדוארד קפרוב)
לקולנוע הצרפתי העכשווי יש ייצוג נאה: "הכל עבר בשלום" של פרנסואה אוזון עם סופי מרסו, ו"פריז, הרובע ה־13", שביים ז'אק אודיאר. שניהם התחרו בקאן על "דקל הזהב". סרט נוסף מממלכת הבאגטים והגבינות – "ארתור ראמבו" של לורן קאנטה, שאף אמור להגיע בכבודו ובעצמו לערבה.
לא כדאי להחמיץ את המחווה המרגשת לבמאי הפולני קז'ישטוף קישלובסקי, שנערכת לציון 25 שנה למותו בגיל 54 בלבד. יוצגו עשרת הפרקים של סדרת הטלוויזיה המופתית שלו "דקלוג". למחווה יגיעו קז'ישטוף פיאסביץ', תסריטאי שהרבה לעבוד עם קישלובסקי ומי שהגה וכתב את "דקלוג", ואירנה שאלקובסקה, מנהלת החברה שהפיקה את הסדרה. במקביל תיפתח ב"גלריית עשוש" ביישוב צוקים תערוכה של צלם הסטילס פיוטר ג'קסה, שצילם על סטים של כמה מסרטיו הגדולים של קישלובסקי.
בערבה יחגגו גם 60 שנה ל"סיפור הפרברים" – הסרט המוזיקלי הקלאסי שיוצג בעותק דיגיטלי חדש. וכמובן הקולנוע הישראלי לא יקופח – יוקרנו סרטים קצרים עלילתיים ותיעודיים שצולמו בערבה, וכן "ויהי בוקר", סרטו החדש של ערן קולירין על פי ספרו של סייד קשוע, שייצג אותנו באוסקר ויוקרן בטקס הסיום של הפסטיבל.
13-3 בנובמבר, שמורת הטבע עשוש, מול היישוב צוקים. למידע על הסרטים ואפשרויות לינה בערבה וכרטיסים - הקליקו.

פסטיבל האוכל הישראלי: שלושה שבועות של שכרון חושים

בעוד הדיון "מטבח ישראלי – יש חיה כזאת?" נמצא בעיצומו, וכך גם הוויכוח "האם המטבח הישראלי ניכס את המטבח הערבי", יוצא לדרך פסטיבל האוכל הישראלי. האירוע המרשים יימשך שלושה שבועות, ומאחוריו ניצבים נירית וייס, דוד קישקה ויוני פיינגולד, שרקחו תועפות של אירועים, חוויות ומפגשים – אירועי מסיק, טעימות יינות, ארוחות קונספט חגיגיות של שפים מובילים, סופי שבוע קולינריים במלונות רשת דן וסיורים קולינריים.
אל תחמיצו את הסיורים הבאים: המדריכה המצוינת הדס שמואלי תשוטט ברחבי השכונה היפואית עג'מי ותפגיש את המטיילים עם המטעמים והסיפורים של ארבע בשלניות משובחות המתקינות ארוחה משותפת מסקרנת – מוסלמית (עליא דסוקי), יהודייה (אופיר לויט-הרלינג) ושתי נוצריות (פאדיה חבש-הינדלה וליליאן אבו-ערב). את הסיור חותם מפגש כיפי עם דוריס חיפאווי, החולקת סיפורים עסיסיים על חייה, על קפה ועל הווי הנוצרים ביפו, מלווים בלגימת קפה וזלילת מתוקים. ואילו השף המוכשר אליאס מטר מוביל סיור בוואדי ניסנאס החיפאי, ובסיומו יגיש ארוחה במסעדה־מעדנייה שלו "מרתה".
7 צפייה בגלריה
המרפסת של אופיר לויט
המרפסת של אופיר לויט
המרפסת של אופיר לויט
(צילום: יריב כץ)
ועוד: חגיגות 30 שנה למסעדת "ארקדיה" הירושלמית של השף עזרא קדם בהרי ירושלים, ארוחת טעימות של ניר מסיקה במסעדת "תמנע" התל-אביבית, ארוחה של חומר גלם אחד תוצרת השף ענר בן-רפאל במסעדת "אלטער" ברמת-השרון, וארוחת בוקר ישראלית אולטימטיבית בהנהגת השף עובד אלפיה במלון דן בתל-אביב.
לחובבי גורמה נמליץ על פופ-אפ יוקרתי ויקר במיוחד: השף גל בן-משה, הפועל בברלין, זוכה כוכב מישלן, יגיש בתאריכים 15-10 בנובמבר בחלל של "רביבה – הקומה השנייה" בתל-אביב תפריט מוקפד של 17 מנות, עם השפעות וחומרי גלם מסוריה, לבנון, ישראל ופלסטין. 790 שקל לסועד.
באירוע הנעילה יוענקו פרסי המטבח הישראלי – 16 פרסי מצוינות בשלל קטגוריות, כולל יזמות, חדשנות, חקלאות וייצור ארטיזנלי.
החל מ-11.11 במשך שלושה שבועות ברחבי הארץ. לפרטים וכרטיסים - הקליקו.

הפסטיבל הבינלאומי לקולנוע גאה: מכל קצות הגלובוס

כבר 16 שנה שהקולנוען יאיר הוכנר משוטט בפסטיבלים בינלאומיים ומשקיע הרבה מאמץ כדי לחשוף אותנו לקולנוע להט"בי מכל קצות הגלובוס. הפסטיבל לקולנוע גאה שאותו הוא מוביל מקפיד להציג סרטים שלא יוצגו בצורה מסחרית בישראל. את המהדורה הנוכחית יחנוך הסרט "שנים" של הבמאית אסתר אלקיים, בהשתתפות מור פולנוהר, אגם שוסטר, גיל דסיאנו ונעמה פרייס, על זוג נשים החולמות לעשות ילד. ההיצע כל כך עשיר ומגוון, שאנקוב כאן רק בקומץ המלצות: "החלק הטוב שבי", של הבמאי הצרפתי ניקולה מורי (מכוכבי סדרת הפולחן "10 אחוזים"), "שירת הברבור" בכיכובו של אודו קיר, על ספר מקשיש וססגוני בבית אבות באוהיו היוצא למסע, וכן שלושה סרטים שהרשימו את באי פסטיבל קאן האחרון: "חופש מוחלט" של סטיבן מיזה, "גברים בתשלום" (על זנות גברית בסין) ו"השבר" של קתרין קורסיני. הפסטיבל מציג גם קולנוע גאה קצר תוצרת כחול-לבן. סרט הנעילה יהיה "סופרנובה" עם סטנלי טוצ'י וקולין פירת', על זוג הומואים ששוכרים קרוואן ויוצאים למסע באנגליה הכפרית.
7 צפייה בגלריה
פסטיבל לקולנוע הגאה
פסטיבל לקולנוע הגאה
“שירת הברבור” בכיכובו של אודו קיר
(צילום: כריס סטפנס)
הפסטיבל עורך השנה מחווה לבמאי הליטאי רומאס זבראוסקאס, אחד היוצרים הקוויריים המצליחים של מזרח אירופה, שלא נרתע לעשות קולנוע פוליטי ונועז.
20-11 בנובמבר, סינמטק תל־אביב ומרכז תרבות אניס ביפו. לפרטים - הקליקו.

פסטיבל הקולנוע האנתרופולוגי: לא רק שבטים נידחים

גם פסטיבל הקולנוע האנתרופולוגי, אותו מנהלות פרופ' תמר אלאור והדוקומנטריסטית נורית קידר, חוגג עשור. מדובר בשיתוף פעולה בין המחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה של האוניברסיטה העברית לבין סינמטק ירושלים, והוא כולל לצד הסרטים התיעודיים גם הרצאות ודיונים עם מיטב חוקרי האנתרופולוגיה בארץ. באירוע הפתיחה יתקיים מופע מוזיקלי של "האנסמבל החדש" — קבוצת זמר של הגיל השלישי מרעננה, ולאחריו יוקרן הסרט "הבועה", המתעד את כפרי הפנסיונרים השוכנים לא הרחק מדיסני-וורלד שבפלורידה. מתחת למגרשי הגולף, בריכות השחייה והמדשאות הירוקות קבורות שאלות הנוגעות לגזע, מעמד, שיוך פוליטי, ניצול, משפחה והזדקנות.
7 צפייה בגלריה
פסטיבל אנתרופולוגי
פסטיבל אנתרופולוגי
פסטיבל הקולנוע האנתרופולוגי
(צילום באדיבות פסטיבל הקולנוע האנתרופולוגי)
מהנהגת הפסטיבל נמסר כי "חשוב להדגיש שסרטים אתנוגרפיים אינם רק כאלה הנעשים על תרבויות נכחדות בבחינת עולם הולך ונעלם. רבים מהם עוסקים בתיעוד מרחבי מחיה מוכרים פחות באירופה, ארה"ב ומדינות מתועשות אחרות. הפסטיבל מאפשר מפגש בלתי אמצעי עם יחידים וקהילות ברחבי העולם, בקולנוע שקט, מתבונן, אמפתי אך גם ביקורתי, ולא פעם פרוע".
בין הסרטים התיעודיים החדשים שייחשפו נציין את "סיפור בשקפקפים" – מסע בעקבות "סנדלי המדוזה" מפלסטיק שכולנו מכירים, "להזיז הרים" – מעקב אחר קבוצת נזירות המעוניינות להקים מנזר בראש צוק מעל פיורד בנורווגיה, "לכתוב באש" על עיתונאיות הודיות העובדות בעיתון נשים ומכשירות דור חדש של נשים, ו"פדמה: אפילו לנמלים יש כנפיים" – על קהילה קטנה ושמרנית בהרי האטלס שחווה טלטלה כאשר אורחת מקזבלנקה קוראת לנשים להתקומם ולעמוד על זכויותיהן.
18-16 בנובמבר, סינמטק ירושלים. כרטיסים: 9377*. למידע - הקליקו.

פסטיבל העוד הבינלאומי: בדגש על נשים

פסטיבל העוד הבינלאומי ה-22 יוצא לדרך עם בכורת מופע של יוני רכטר, "תמונות מוזיקליות מפרקי אבות", בו מתארחים אביתר בנאי, אסתר רדא והאנסמבל הקולי הישראלי. אפי בניה, המנהל האמנותי של הפסטיבל: "חשוב לנו לתת במה מרכזית לשירה העברית העתיקה ולהדגים את השפעתה על היצירה המוזיקלית העכשווית. כמו כן מושם דגש מיוחד השנה על נשים יוצרות ופורצות דרך, ונארח שורה ארוכה של מיטב היוצרות - חביבה פדיה, רוחמה כרמל, ויקטוריה חנה, נטלי אוריון, סופי צדקה, הדר מעוז, מור קרבסי, מורין נהדר, לונא אבו-נסאר, נטע אלקיים, יסמין לוי, דיקלה, לאה אברהם ואסתר רדא". את הפסטיבל יחתום "אדומי השפתות", מופע של ברי סחרוף ורע מוכיח, שיבצעו את שירי שלמה אבן-גבירול.
27-18 בנובמבר, בית הקונפדרציה – מרכז חיים גורי לתרבות, ירושלים. כרטיסים: 6226*, tickets.bimot.co.il. לפרטים - הקליקו.

פסטיבל הצילום הבינלאומי: אלפי משתתפים

אירוע הצילום הגדול בישראל מתרחש בפעם התשיעית, והפעם מבקש להוות מפגש למאות צלמים מישראל ומהעולם וכן אלפי משתתפים מקהילות מגוונות מכל הארץ – נקודות מפגש עדתיות, דתיות, בינלאומיות, בין-דוריות ובעיקר חברתיות. לצד 90 תערוכות הפתוחות לקהל הרחב בחינם בחוץ יתקיימו 15 תערוכות פנים, וכן פעילות רב־תחומית – מחול, וידיאו-ארט, מוזיקה, מפגשים וסיורים מודרכים. לפסטיבל אחראית PHOTO IS:RAEL, חברה ללא מטרות רווח שמקדמת עשייה חברתית ודיאלוג בין האמנות לקהילה, ומפנה זרקור לנושאים אמנותיים וחברתיים באמצעות שפת הצילום. הכניסה לחלק מהאירועים כרוכה בתשלום.
7 צפייה בגלריה
Penalty the world
Penalty the world
Penalty the world
(צילום: Mandy Barker)
27-17 בנובמבר, מרכז דניאל לחתירה, פארק הירקון, תל-אביב.

שבוע האיור: המבט לדרום

שבוע האיור מתרחש בפעם השמינית. ישתתפו בו 700 מאיירים ב-76 תערוכות, שייפתחו בחללי תרבות ואמנות, בגלריות, במוזיאונים ובמקומות בילוי בת"א, לצד סיורים, סדנאות וכיתות אמן. "המבט השנה מופנה במיוחד לשכונות ביפו ולשכונות הדרומיות והמזרחיות”, אומר יובל סער, האוצר הראשי. "חלק מהתערוכות מתפייטות בשיר אהבה לעיר, חלקן מפנות מבט מהורהר אל תהליכי השינוי שעובר המטרופולין, וכולן מספרות את סיפור החיים האורבני הייחודי".
27-18 בנובמבר, ברחבי ת”א-יפו. לפרטים נוספים - הקליקו.

אמנות על המסך: אגם הברבורים ופבלו פיקסו

המהדורה השנייה של "אמנות על המסך", בהנהגת מפיצת הסרטים קרולין בונה ("עדן סינמה"), מאפשרת לנו ליהנות ממחזות זמר ומופעי בלט ואמנות, באיכות גבוהה, מבלי לטרוח להחתים דרכון ולחצות אוקיינוסים, וזאת הודות לסרטים שמתעדים מופעים ומיוזיקלס, כפי שהועלו על במות לונדון ופריז. אז מה בולט ברפרטואר? “קינקי בוטס” – המחזמר עטור הפרסים המבוסס על הסרט הבריטי, “המלך ואני” – עיבוד למחזמר של ריצ’רד רוג’רס ואוסקר המרשטיין על המורה האנגלייה שמלמדת את צאצאי מלך סיאם, ו”רחוב 42” – עיבוד בימתי מרהיב שזכה בפרס הטוני לסרט הקלאסי מ-1933, על רקדנית מקהלה ניו־יורקית שמקבלת את הזדמנות חייה כשכוכבת המחזמר נוקעת רגל.
7 צפייה בגלריה
פסטיבל אמנות על המסך
פסטיבל אמנות על המסך
פסטיבל אמנות על המסך
(צילום: Matthew Murphy)
באגף המחול אל תחמיצו את “נעליים אדומות” – הכוריאוגרף מתיו בורן עיבד לבלט את הסרט המופתי מ-1948 שעוקב אחר ההתחבטות של בלרינה הנקרעת בין האמנות לאהבה. וכמובן אי אפשר בלי “אגם הברבורים”, והפעם הפקה של רודולף נורייב ובית האופרה של פריז.
כן יוצגו סרטים תיעודיים על ציירים נודעים: פרידה קאלו, פבלו פיקסו, פול גוגן, גוסטב קלימט ואגון שילה. כל הסרטים מתורגמים לעברית.
19, 20, 26 בנובמבר, מוזיאון תל-אביב לאמנות. להזמנת כרטיסים - הקליקו.