מה יהיו המגמות הבולטות בענף התיירות בשנת 2024, והאם הישראלים ישובו לנפוש ולטייל? לשאלות אלו אין כמובן תשובה מוחלטת. המלחמה ברצועת עזה ואיום חיזבאללה מהצפון יוצרים חוסר ודאות ברמות היסטוריות, ובכל זאת ניסינו להעריך. לצורך כך פנינו לגורמים בכירים בתעשיית התיירות הישראלית וביקשנו מהם לתאר את החזון והתחזית שלהם לקראת השנה הקרובה.
4 צפייה בגלריה
תחזיות ל-2024
תחזיות ל-2024
תחזיות ל-2024
(shutterstock)
שירלי כהן עורקבי, סמנכ"ל אשת טורס, סיכמה עבורנו את השנה וניתחה את המגמות לשנה הקרובה בתיירות. "רכבת ההרים של תעשיית התיירות תימשך גם השנה, ושנת 2024 תהיה השנה הרביעית ברציפות שאינה שנת תיירות רגילה", אמרה כהן עורקבי. "מתחילת העשור מלווים את תעשיית התיירות שלל משברים מקומיים וגלובליים – קורונה ופוסט קורונה, משבר כלכלי עולמי, משבר פוליטי מקומי וכעת – שתי זירות מלחמה פעילות בישראל ובאוקראינה שמשפיעות על תנועת התיירות הישראלית והעולמית. אלו המגמות שיבלטו בשנת התיירות הקרובה:
"השפעות המלחמה בעזה: במצב הדברים כפי שהם כעת, התאוששות הדרגתית מהמלחמה צפויה לקראת סוף הרבעון הראשון, ובמיוחד בחודשים מרץ-אפריל. ההתאוששות צפויה בתחילה בתיירות הפנים הקרובה והבטוחה יותר, ובהמשך בהתאם לחזרת חברות התעופה הזרות - גם בתיירות היוצאת. מכאן יש שני תרחישים עיקריים: הראשון – ישראל ב-2024 תהיה מדינה שאזרחיה חווים רמת חיים פחותה לעומת השנים הקודמות, שבה יש פחות כסף לפנאי, רבים מאזרחיה נמצאים במילואים או אבלים על אובדנם. הצורך להתאוורר לאחר מלחמה הוא משמעותי וקיים, אך עדיין ההיקפים בתיירות צפויים לקטון בשנה הבאה בכ-20% לעומת השנה שעברה.
"התרחיש השני – התיירות תהפוך לחלק מרכזי בהתאוששות מהמלחמה, ונראה כאן תופעה דומה לפוסט קורונה: בשילוב עם ירידת ריבית ופרמטרים כלכליים תומכים נוספים, ישראלים רבים ירצו לצאת לחופשות אחרי התקופה הקשה והעצובה – ולכן הקיץ ותקופת החגים ב-2024 יאופיינו בביקושים גבוהים בדומה לשנתיים האחרונות.
4 צפייה בגלריה
נתב"ג שומם בימי המלחמה
נתב"ג שומם בימי המלחמה
נתב"ג שומם בימי המלחמה - התורים והעומס יחזרו?
(צילום: שאול גולן)
"צווארי הבקבוק שמייקרים את החופשות: עם ביטול רוב קווי הטיסות של חברות התעופה הזרות מחד, והקצאת המלונות בתיירות הפנים למפונים מאידך, ההיצע לתייר הישראלי קטן משמעותית ולכן המחירים גבוהים. צווארי בקבוק אלו ילכו ויפתרו ככל שנתקרב לפסח, אז צפויה חזרה משמעותית יותר של חברות תעופה זרות ומרבית המפונים (בתקווה) יוכלו לשוב לביתם. רמות המחירים מושפעות גם משערי הדולר והאירו, מחירי הדלק והשינויים הצפויים בריבית, כך שהמגמות יכולות להשתנות במהירות לכל כיוון.
"'רעידת אדמה' במפת היעדים: עבור הישראלים, השילוב בין גורמים ביטחוניים וכלכליים מייצר 'רעידת אדמה' במפת היעדים הרגילה, והשנה הקרובה תתאפיין בשינויים משמעותיים מאוד לתייר הישראלי. את השיקולים לחופשה מכוון כעת לא רק המחיר ואטרקטיביות היעד אלא יותר מתמיד - תחושת הביטחון האישי. משכך, טורקיה וסיני שהיו מהיעדים המבוקשים בשנה שעברה ייעלמו מהמפה, ומצד שני יעדים שנחשבים ידידותיים ובטוחים לישראלים צפויים לככב: ארה"ב, יוון, צ'כיה, הונגריה, רומניה, מדינות הבלקן ובמיוחד מונטנגרו (אליה צפויים לפעול בעונה הבאה 20-15 טיסות שבועיות).
4 צפייה בגלריה
ברוכים הבאים לטיווט
ברוכים הבאים לטיווט
מונטנגרו - הלהיט הבא בקרב הישראלים?
(צילום: shutterstock)
"המדינות המתנדנדות: עם תחילת המלחמה, התיירות הישראלית לשורת מדינות שיש להן אוכלוסייה מוסלמית או פרו-פלסטינית גדולה ומשפיעה כמו אנגליה, צרפת, ספרד וגרמניה נפגעה משמעותית. סיום המלחמה או צמצום בהיקפה יביא להתאוששות מתונה עד מהירה ביעדים אלו, ואילו התמשכותה או החרפתה עלולות להאריך את המשבר לטווח הבינוני. במדינות אלו נכללת גם איחוד האמירויות שהיא מדינה מוסלמית אמנם, אך נחשבת ידידותית ובטוחה יחסית לישראלים. כך או כך, איחוד האמירויות צפויה לשמור על ביקושים מתונים עד גבוהים בעקבות ביקושים חזקים בקרב המגזר הערבי.
"שינוי באופן הזמנת החופשה: השינויים המהירים מכתיבים הזמנת חופשה מהרגע להרגע ולא מראש או בתכנון ארוך טווח. ההשפעה המרכזית היא על המחירים – אם הביקושים יעלו על ההיצע (תרחיש סביר בתיירות היוצאת), המחירים יהיו גבוהים למזמינים ברגע האחרון. בתיירות הפנים, לעומת זאת, הזמנה ברגע האחרון עלולה דווקא להשתלם כי ההיצע יהיה רחב יותר לאחר חזרת המפונים מביתם. כמו כן, צפויה עלייה ברכישת כרטיסי טיסה וחופשות עם אפשרויות ביטול מכל סיבה ללא דמי ביטול, שמאפיינת תקופות אי ודאות.
"לאן נעלמו הקרוזים? חברות הקרוזים הגדולות כבר הודיעו שישראל יורדת מהמפה שלהם לשנה הקרובה. מבין ענפי התיירות, תיירות הקרוזים היא המתוכננת ביותר לטווח הארוך ולכן החזרה של הקרוזים לישראל תתרחש ככל הנראה רק בשנת 2025. עשרות אלפי הישראלים שנפשו בשנה האחרונה בקרוזים שיצאו מחיפה יחפשו כעת תחליף, וההערכה היא שרובם יחפשו אלטרנטיבות בתיירות היוצאת.
"מתיחות גלובלית: המלחמה באוקראינה וההשלכות הבינלאומיות של המלחמה בעזה מקרינות גם על התיירות. מדינות שלתפיסת הישראלים מעורבות בעימותים אלו ותומכות באופן ישיר או עקיף בציר הרשע, כמו רוסיה וסין, כבר רואות ירידה משמעותית בתיירות הישראלית ומגמה זאת צפויה להימשך. הגבלת מרחבי הטיסה מעל סעודיה וחלקים באוקראינה מאריכים את נתיבי התעופה, והאיום החות'י כבר מקפיץ את מחירי האנרגיה. אלו עלולים להשפיע על התייקרות בגלל משך טיסה ארוך יותר ועלייה במחירי הדלק למטוסים, וכתוצאה כך מהתייקרות כרטיסי הטיסה.
4 צפייה בגלריה
ספינה שהחות'ים חטפו הפכה לאטרקציה תיירותית
ספינה שהחות'ים חטפו הפכה לאטרקציה תיירותית
בתחילת החודש: "אונייה הישראלית" שהחות'ים חטפו הפכה לאטרקציה תיירותית
(REUTERS/Khaled Abdullah)
"שינויי מזג האוויר: בשנה האחרונה שינויי האקלים הם כבר לא תופעת שוליים אלא מגמה משמעותית שמשנה את סדרי התיירות. עונת התיירות מתארכת משנה לשנה (מתחילה במאי ומסתיימת בסוף נובמבר), והתיירים חשופים לפגעי מזג האוויר בעונות השיא. המשמעות היא שיותר תיירים שוקלים לנפוש ב'קצוות' של העונה ולא ביולי-אוגוסט.
"לחיות בסרט: התיירים המתוחכמים מחפשים את המלונות הייחודיים שנותנים חווית תיירות משודרגת ומוכנים לשלם על כך יותר. גם בארץ וגם בחו"ל, מלונות ייחודיים בעלי נושא (Theme), מלונות שצילמו בהם סרטים או סדרות (כמו למשל "הלוטוס הלבן"), או כאלו שפשוט נותנים ערך מוסף לאורחים, צוברים תאוצה. תמונת הראי היא התרחקות ממלונות המוניים או מלונות למשפחות.
"תיירות חכמה: ההשפעות של הבינה המלאכותית והבינה המלאכותית היוצרת לא פוסחות על עולם התיירות, ובעזרתן ניתן יהיה להעמיק את יכולות הפרסונליזציה בתיירות, לתת שירות לקוחות אוטומטי, לשפר את זיהוי הקול והפנים, להכניס עוד ממשקים ללא-מגע יד אדם, ליצור הדמיות של מסלולים ואתרי תיירות ולתת חוויה טובה יותר למשתמשים בעלות מופחתת. מלונות וחברות תיירות שיאמצו את השינויים ירוויחו קהל טכנולוגי שצמא לחידושים גם בתחום התיירות".
"משתנה אי הוודאות עדיין גבוה, ומצב הרוח ירוד, ולכן אפשר להעריך שהשפעות המלחמה יורגשו גם בחודשים הראשונים של שנת 2024"
חני סובול, מנכ"לית דיזנהאוז גרופ, אמרה כי אחרי פרוץ המלחמה רמת הביקושים הנמוכה נמשכה לכל אורך אוקטובר ונובמבר. "בתחילת חודש דצמבר החל השינוי, ומאז אנחנו רואים התאוששות עקבית", אמרה סובול. "לגבי שנת 2024 קשה עוד לומר. משתנה אי הוודאות עדיין גבוה, ומצב הרוח ירוד, ולכן אפשר להעריך שהשפעות המלחמה יורגשו גם בחודשים הראשונים של שנת 2024.
"במישור של הנסיעות העסקיות אנו צופים התאוששות מהירה יותר בטווח הקצר, מיד לאחר חופשות חג המולד ותחילת השנה. במישור של הנסיעות הפרטיות, הניסיון מלמד שתקופות משבר מייצרות תמיד תגובת נגד. ראינו את זה בעוצמה בזמן הקורונה, ואפשר להניח שנראה את זה גם כעת.
בשנים האחרונות ישראליים טסים לחו"ל גם שש פעמים בשנה, ולכן אני צופה שנראה נסיעות התאווררות של מספר ימים גם במחצית הראשונה של 2024. בהמשך נראה גם נסיעות ממושכות יותר. זו מגמה שמתחזקת בשנים האחרונות - נופשים שהם עתירי חוויות. היום, יותר מאשר שאנחנו מחפשים יעד, אנחנו מחפשים חוויה.
"הנקודה השלישית, החשובה מאוד, קשורה לאופן שבו נזמין את הנופש. הקורונה, ועכשיו המלחמה, הגבירו את הצורך בוודאות ובביטחון בעת הזמנת הנסיעה או הנופש. המשמעות היא שנזמין טיסות או נופשים שניתן לבטל עד הרגע האחרון, וניעזר יותר בסוכנים. הטכנולוגיה חשובה בעתות שגרה, אבל היא מוגבלת מאוד ביכולת לסייע ללקוחות בעתות משבר. הטכנולוגיה שבשימוש הסוכן מסייעת גם בשגרה וגם בעיתות משבר. הנקודה האחרונה נוגעת לנסיעות עסקיות. יותר ויותר חברות ישראליות מתנהלות מול שווקים גלובאליים והסגמנט הזה ימשיך להתחזק".
"אין כל ספק שהיעדים שצפויים להתחזק ביותר ב-2024 יהיו יוון ןהאיים וכמובן קפריסין השכנה, אבל גם יעדי קיץ כמו מונטנגרו וקרואטיה שיש בהן חופים וריזורטים ברמה גבוהה יהוו מוקד משיכה מרכזי"
ניר מזור, סמנכ"ל קשרי תעופה, ביקש להזכיר שכבר לפני החגים החלה מגמה של ירידה בביקושים ומשבר כלכלי מסוים כתוצאה מסביבת הריבית הגבוהה והירידה כתוצאה מכך בצריכת פנאי. "מלבד סימני התאוששות קלים ביותר סביב חנוכה והכריסמס", אמר מזור, "רמת הביקושים עודנה נמוכה מאוד ובהתאם מספרי הטסים. להערכתנו הביקושים יוסיפו לעלות ככל שלא תהיה החמרה במצב הביטחוני וככל שנתקרב לאביב ולקיץ. פורים וחג הפסח יהיו הפיק הראשון כשהזמנות לקיץ תחלנה בהמשך.
"אנחנו כן רואים שיש עלייה בתנועה באתר ובחיפושים סביב חופשות הפסח והקיץ. בסופו של דבר הגולש הישראלי מבין שהעולם לא נעצר למרות שכאן הכול מרגיש שונה. מי שלא יזמין את חופשת הקיץ ייאלץ בהמשך להתפשר על איכות בתי המלון שכן הטובים ביותר נתפסים בשלב מוקדם. אנחנו מעריכים שבדומה לקשרי תעופה באמצעות 'חופשה גמישה', ספקי התיירות וחברות התעופה הישראליות ינקטו במדיניות ביטולים ושינויים גמישים במיוחד במטרה להעניק את הביטחון בשלב ביצוע ההזמנה ולתת 'ראש שקט' למקרה של החמרה ביטחונית שחלילה תקרה ובכך להניע את ההזמנות לתקופת האביב והקיץ.
"אין כל ספק שהיעדים שצפויים להתחזק ביותר ב-2024 יהיו יוון ןהאיים וכמובן קפריסין השכנה, אבל גם יעדי קיץ כמו מונטנגרו וקרואטיה שיש בהן חופים וריזורטים ברמה גבוהה יהוו מוקד משיכה מרכזי".
יוני וקסמן, משנה ליו"ר אופיר טורס, אמר: "אנו צופים שבשנת 2024 יותר ישראלים ייסעו למזרח אירופה וליעדים שהם מרגישים בהם יותר בטוחים כמו צ'כיה, הונגריה, בולגריה וסלובקיה. בעקבות הפטור מוויזה לארה"ב נראה עלייה בנסיעות לשם ובמיוחד בקרב משפחות שרוצות לשלב קרוז בנסיעה. גם באירופה, מי שעשה את השיט מחיפה שהתבטל השנה התמכר. שיט זו חופשה מאוד בטוחה, בידור וארוחות סביב השעון, מבקרים בהרבה יעדים, וזה ממש לא הולך להיות טרנד חולף. אנחנו רואים גם ביקוש לחופשות חורף בהרים ל-2024, בפעילויות שהן לא רק סקי, כלומר משפחה יכולה לנסוע ומי שרוצה יכול לעשות סקי והשאר עושים פעילויות אחרות".