1 צפייה בגלריה
מטוס בואינג 767 של חברת דלתא איירליינס
מטוס בואינג 767 של חברת דלתא איירליינס
מטוס בואינג 767 של חברת דלתא איירליינס
(צילום ארכיון: Rebius, shutterstock)
טייס של חברת התעופה האמריקנית דלתא איירליינס נעצר ביום שישי בבירת סקוטלנד אדינבורו, 35 דקות בלבד לפני שהיה אמור להמריא במטוס הבואינג 767 לניו יורק. הטיסה בוטלה והנוסעים, שכבר היו ישובים במטוס, נותרו מבולבלים וללא הסברים.
הסיבה למעצר הטייס לא ידועה בשלב זה, למעט שהיא קשורה ככל הנראה ברמות אלכוהול שחורגות מהתחום המותר לפני הטיסה. לא ברור מדוע בוצעה לטייס בדיקת רמת אלכוהול מלכתחילה ודובר החברה התחמק מלתת תשובות ברורות.
בהודעה שמסרה דלתא איירליינס לכלי התקשורת נכתב: "אנחנו מאשרים כי איש צוות שלנו עוכב ביום שישי בשדה התעופה הבינלאומי באדינבורו. אנחנו בקשר עם הרשויות המקומיות ומשתפים פעולה בחקירות האירוע". דובר החברה לא הסביר מה הסיבה למעצר, אך ציין כי לחברת דלתא מדיניות אלכוהול מחמירה ביותר וכי החברה לא תהיה מוכנה לקבל שום צורה של הפרה של המדיניות הזו.
כאמור, פרטי המקרה טרם התבהרו באופן מלא, אך יש שתי השערות עיקריות באשר לנסיבות שהובילו לביצוע הבדיקה – הראשונה היא שהטייס הגיע לשדה התעופה ושם עורר את חשדם של אנשי הביטחון שביקשו לבצע לו בדיקת אלכוהול, או שאחד מאנשי הצוות, או אדם אחר כלשהו, דיווח לרשויות כי הטייס שתה לפני הטיסה.
מדובר בטייס ותיק בן 61, ששימש בעברו טייס בצבא האמריקני. בבריטניה החוק בנוגע לרמות אלכוהול בדם עבור אנשי צוות אוויר הוא מחמיר במיוחד ומגדיר גבול עליון של 20 מ"ג אלכוהול בכל 100 מ"ל דם, זאת בעוד מגבלת האלכוהול לנהגים בסקוטלנד היא 50 מ"ג אלכוהול לכל 100 מ"ל דם.
הנוסעים שטיסתם בוטלה הופנו לבתי מלון ובהמשך הוצבו בטיסות חלופיות. לפי שעה וככל הידוע הטייס עדיין נמצא במעצר בסקוטלנד, והדבר עלול לעלות לו בהשעיית רישיון הטייס שלו ואף בעונש מאסר בפועל.

ב-2018: טייס יפני נידון למאסר

בשנת 2019 אירע מקרה אחר שקשור באלכוהול בחברת דלתא, אז דיילת של החברה התייצבה לטיסה בשדה התעופה הית'רו שבלונדון, ובמהלך הבידוק הבחין קצין הביטחון בהתנהגות מוזרה, ואף העיד לאחר מכן כי הדיילת "הסריחה מאלכוהול".
הדיילת התבקשה לעבור בדיקת אלכוהול שבה התגלו רמות גבוהות מהמותר. נזכיר כי לדיילים ולדיילות אחריות קריטית בתפעול המטוס בשעת חירום והם אחראים על כל מה שקשור בבטיחות בטיסה בקבינה.
כמו כן, בנובמבר 2018 בית משפט באנגליה גזר עשרה חודשי מאסר בפועל על קאטסושי ג'יטסוקאווה, טייס חברת התעופה ג'פאן איירליינס, שנעצר כמה שבועות לפני כן בנמל התעופה לונדון הית'רו לפני טיסה לטוקיו כשבדמו כמות אלכוהול שגדולה פי כמעט 10 פעמים מהמותר בחוק.
השופט קבע אז כי הטייס היה מסכן את הנוסעים אם היה ממריא וההשלכות היו יכולות להיות קטסטרופיות. "האפשרות שהיית לוקח שליטה על המטוס ההוא היא מחרידה מדי בשביל לחשוב עליה", אמר השופט. נשיא חברת התעופה היפנית, יוז'י אקאסאקה, הודיע אז בתגובה כי יפחית 20 אחוז משכרו במשך שלושה חודשים בעקבות התקרית.