שר התיירות יואל רזבוזוב (יש עתיד) אמר הבוקר (יום ג') בריאיון לאולפן ynet כי הוא ואנשי משרדו נחושים להילחם בהחלטת ענקית התיירות העולמית בוקינג.קום לסמן מקומות אירוח ביהודה ושומרון תחת אזהרה ביטחונית והפרת זכויות אדם. רזבוזוב אמר כי שוחח על הנושא עם ראש הממשלה יאיר לפיד, ולא פסל אפשרות כי יקרא לישראלים להחרים את החברה.
ביום ראשון בערב פורסם כי אתר ההזמנות בוקינג.קום יתחיל לסמן השבוע מקומות לינה באזורי סכסוך בעולם עם אזהרת מסע למטיילים, בהם גם אזורים מעבר לקו הירוק שנמצאים בשליטתה של ישראל. הסימון, שצפוי לפגוע במקומות אירוח של ישראלים בהתנחלויות, יחל ככל הנראה כבר ביום חמישי.
2 צפייה בגלריה
מטה בוקינג האג
מטה בוקינג האג
מטה בוקינג בהאג
(צילום: shutterstock)
בין היישובים שבהם תופיע האזהרה נמצאים גם אריאל ומעלה אדומים, והנוסח שצפוי להופיע לצד אותם מקומות לינה הוא ש"ביקור באזור הזה עלול להיות מלווה בסיכון מוגבר לבטיחות, לזכויות אדם וסיכונים אחרים לאורחים ולקהילה המקומית". לפי נציגות החברה בארץ, ישראל לא תהיה המדינה היחידה שעליה יחול הסימון החדש. "הסימון יופיע באזורי קונפליקט נוספים בעולם", אמרו בחברה ל-ynet. כמו כן, הסימון יחול גם על בתים של פלסטינים.
"אף חברה מסחרית לא יכולה להגיד לנו מה שטח ישראל ומה לא", אמר הבוקר רזבוזוב לאולפן ynet. "כמובן שההחלטה הזו היא בגדר שערוריה. בהתייעצות עם ראש הממשלה לפיד החלטנו להרכיב קבוצת עבודה שמורכבת מדיפלומטים במשרד החוץ, ואנחנו שוקלים לנהל מלחמה מדינית נגד ההחלטה הזו, כי היא לא הוגנת ולא צודקת.
"אני בעצמי שלחתי מכתב להנהלת החברה של בוקינג העולמי וביקשתי מהם לחזור בהם מכיוון שזו החלטה פוליטית, החלטה מדינית וכחברה מסחרית הם לא צריכים להיכנס לעניין הזה. אתמול גם פניתי למנכ"ל בוקינג העולמי, אני מקווה שהמסר יגיע לאוזניים קשובות. נתחיל להפעיל לחץ מדיני, לחץ משפטי ונפעל בכל הכלים".
השר רזבוזוב אמר כי החלטת בוקינג תפגע בתיירות הישראלית. "זה הפתיע אותנו", סיפר, "אנחנו מצפים שידברו איתנו לפני קבלת החלטות מסוג כזה, שיסבירו לנו למה ואיך עושים, פתאום הנחיתו עלינו את הנושא הזה. אנחנו לא יכולים לשבת בשקט. מסוכן לטייל בגוש עציון? בהרודיון? יש שם כל כך הרבה אתרים תיירותיים מדהימים, יפים, תיירים מכל העולם רוצים להגיע לשם ועכשיו כשהם יקבלו החלטה אם לבוא לטייל בישראל הם יראו את הסימון הזה שאומר שיש פגיעה בזכויות אדם. איזו פגיעה בזכויות אדם?".
2 צפייה בגלריה
גן לאומי הרודיון
גן לאומי הרודיון
גן לאומי הרודיון
(צילום: רון פלד)
אתם שוקלים לקרוא לישראלים להחרים את אתר בוקינג עד שזה יתוקן? "אנחנו בינתיים נפעל שלב שלב, אנחנו בודקים אם זה חל גם על עוד מדינות בעולם או שזה רק כלפי ישראל, אנחנו בודקים את כל הנושא הזה לעומק, יש אגף אסטרטגיה במשרד החוץ, וכמובן הנהלת משרד התיירות, אנחנו בודקים את הנושא הזה. אני פחות אוהב לקרוא לחרמות על חברות מסחריות, אבל אני עוד לא יודע לאן אנחנו נגיע עם הסיפור הזה".
למה זה לא לגיטימי מצד בוקינג לסמן מקומות שהם חושבים שהם מסוכנים? "זה לא לגיטימי, מיליוני תיירים פוקדים את ישראל, את האתרים התיירותיים, כולל באזור הזה ולא קרה להם שום דבר. יש הרבה מקומות בעולם הרבה יותר מסוכנים מישראל, אז הם צריכים לסמן את כל העולם? אין שום בעיה עם המקומות האלה, פקדו אותם מיליוני תיירים ולא קרה שום דבר ולא יקרה שום דבר, אנחנו מדינה בטוחה ואני מזמין את כל התיירים מכל העולם להגיע". שר התיירות הוסיף ואמר: "אנחנו גם נדע לשווק את האזור הזה אם עסקי התיירות בו ייפגעו".