2 צפייה בגלריה
ניסיונות החילוץ
ניסיונות החילוץ
ניסיון החילוץ של אלדר ובן זוגה
(צילום: מתנדבי משטרת ישראל מיחידת חילוץ גולן)
"אנחנו מתאוששים ומתחילים ליהנות מהתמונות שנשארו לנו מהחוויה הזו", סיכמה לידור אלדר בתמונה את "החוויה" שהסתיימה בהזנקת כוחות הצלה - כולל מסוק - בעלות של כמעט 170 אלף שקל. מיד אחרי זה, הגיעו גם הראיונות - שמצד אחד הביעו חרטה על ההתעלמות הגורפת משלטי האזהרה בשמורת הטבע נחל יהודיה, ומצד שני כללו גם קידום עצמי. כעת, הפרשה מגיעה לסופה עם החלטה כי הם ישלמו כמחצית מהסכום.

המקרה אירע במאי 2020, אז יצאה משפיענית הרשת יחד עם בן זוגה, אבי טרגנו, לטייל במסלול האסור שבגולן. על פי משרד הביטחון, שהחליט להגיש נגדם כתב תביעה בדרישה שישלמו את מחיר חילוצם, עובד רשות הטבע והגנים נתן לשניים הסבר על מסלול ההליכה. עוד על פי כתב התביעה שהוגש לבית משפט השלום בנצרת, איש הרשות גם הדגיש כי חל איסור להיכנס למסלול המסוכן, שכולל סימונים מפורשים.
למרות זאת, טיילו בני הזוג בניגוד להנחיות והגיעו עד לאזור האסור, שעליו הוצבו שלטים המורים כי אין כניסה, ואף מזהירים מסכנת התמוטטות. משם, הם המשיכו עד שלא היה באפשרותם לצאת ללא חילוץ. השניים הזעיקו את יחידת החילוץ גולן, אך ניסיונות החילוץ הקרקעי נכשלו. אנשי יחידת החילוץ הזמינו מסוק של 669, שחילץ אותם והביאם למקום מבטחים. עלות החילוץ בסך הכל הגיעה לכ-167 אלף ששקל.
2 צפייה בגלריה
שלט "אין מעבר"
שלט "אין מעבר"
שלט "אין מעבר"
(צילום: רשות הטבע והגנים)
לאחר מכן, התראיינו בתוכנית הבוקר עם ניב רסקין, ושיחזרו את החילוץ. בדבריה, טענה אלדר כי הם הבינו את איסור הכניסה למסלול רק בדיעבד. עוד הם סיפרו כי היו שלוש שעות בלי מים, ואף צילמו סרטון עבור המשפחות שלהם, מתוך מחשבה שהם עלולים למות. "רציתי רק לעשות את הסרטון למקרה שלא נחזור", היא תיארה. "היה שלב שאמרתי זהו, אני רואה את הסוף. ראיתי שחור בעיניים". את החילוץ, כמו גם את הטיול, תיעדה בסטורי שלה.
במשרד הביטחון הגישו נגדם תביעה בחודש מאי 2022 בדרישה שישלמו את עלויות החילוץ. "יודגש כי חיילי 669 סיכנו אף הם את חייהם כדי לחלץ את הנתבעים", נכתב בכתב התביעה. "אדם סביר לא היה פועל כפי שפעלו, והיה פועל בהתאם להנחיות. כתוצאה מהתרשלותם והתעלמותם המכוונת מההנחיות וההסברים, מהמפה ומהשילוט, ובחירתם להסתכן מרצון, נאלצו במשרד הביטחון לבצע חילוץ מוסק, שעלה כסף רב".
בתגובה, פתאום שינו בני הזוג את האופן שבו הציגו את השתלשלות האירועים. לפי כתב ההגנה שהוגש לבית המשפט, הם "מעולם לא הזמינו את החילוץ המוסק של יחידת 669, ובוודאי שלא התחייבו באופן כלשהו לשאת בתשלום כלשהו בגין כך". לדבריהם, הם עצמם היו בקשר ישיר רק מול רט"ג ויחידת חילוץ גולן, והם אלה שהזמינו חילוץ מוסק. עוד נטען כי מאחר והשעה הייתה שעת ערב, מצבם הפיזי היה סביר והיו ברשותם מים לשתייה מהנחל. בנוסף הם טענו כי שלט האזהרה היה קטן ולא בולט, וכי הם בסך הכל צעירים חסרי ניסיון שנקלעו למקום מסוכן על לא עוול בכפם.
לבסוף, בהסכם פשרה בינם ובין המדינה הוסכם כי השניים ישלמו 82,000 שקל בלבד, כמחצית מעלות הפינוי המוסק. "מדובר באירוע חריג ויצא דופן בחומרתו", מודה עו"ד שי פרץ, מנהל אגף התביעות ברשות, והדגיש כי הוא מקווה שהמקרה יעודד הישמעות להנחיות בשמורות: "נכון נהגה המדינה עת הגישה תביעה זו, זאת כמובן להבדיל ממצבים שבהם מטיילים איבדו את דרכם בטעות או נפצעו וחולצו מבלי שנדרשו כמובן לשאת בתשלום העלויות". את המדינה ייצגה פרקליטות מחוז צפון.