ירידת גל האומיקרון וההתאוששות הצפויה בענף התיירות מביאה הרבה חברות תיירות להרים את ראשן כעת עם מבט אופטימי קדימה. אצל חלק מהחברות ההסתכלות אל העתיד מנסה גם להכתיב דרכים חדשות להזמנת חופשה.
ההבנה שיותר ויותר צרכנים עושים זאת עצמאית וניגשים לסגור את החופשה שלהם באמצעות מספר אתרים: אחד להזמנת טיסות, אתר אחר להזמנת מלונות, אתרים להשכרת רכב ואטרקציות ואתרים שמשווים בין המחירים, גרמה לחברת תיירות בשם move לנסות לאחד הכל לספק אחד.
קבוצת התיירות הדיגיטלית בראשותו של ארז בוסו, תשיק בשבוע הבא פלטפורמה חדשה להזמנת חופשות לחו"ל תחת השם holiday finder - "מוצא החופשות". הטכנולוגיה באתר, שמתבססת על אלגוריתם ובינה מלאכותית, סורקת בזמן אמת את כל הטיסות והמלונות ומייצרת שילובים לחופשה בהתאמה אישית.
4 צפייה בגלריה
אמסטרדם
אמסטרדם
לתת לאלגוריתם למצוא לכם את היעד כולל טיסות ומלון
(צילום: shutterstock)

מהיום בוחרים את סוג חופשה ולא יעד לחופשה

בוסו מסביר בריאיון לאולפן ynet שסרגל הכלים מציע להתמקד קודם כל בשאלת סוג החופשה המבוקשת: חופשה רומנטית, שופינג, אקזוטית, מסיבת רווקים/ות ועוד. "לפעמים כל מה שאנחנו רוצים זה לצאת לחופשה ופחות משנה לנו לאן. אנחנו יודעים שאנחנו רוצים חופשה רומנטית אבל לא משנה לנו אם זה יהיה בפריז, בלונדון או באמסטרדם. האלגוריתם של Holiday finder מזהה בזמן אמת הצעות משתלמות ליעדים שונים ומותאמים לחוויה שחיפשתם ומציג אותן תוך שניות", אמר בוסו. בניסיון באולפן זה אומנם לקח יותר מכמה שניות אך בבדיקה נוספת התוצאות אכן עלו די מהר.
מה הקצ'? איפה האותיות הקטנות?
"תם עידן האותיות הקטנות", מכריז בוסו. לדבריו, holiday finder מושתת על ערכי יסוד של החברה: פשטות ושקיפות. מחקרי שוק שערכה החברה העלו כי בין הפרמטרים החשובים ביותר ללקוח הם אפשרות ביטול או שינוי ההזמנה.
כך למשל בסקר שערך מכון המחקר "מדגם" של מנו גבע עבור חברת move עלה בבירור שהצרכן הישראלי עבר שינוי משמעותי בכל הקשור להזמנת חופשה בחו"ל. השוני מתבטא בשלושה פרמטרים מרכזיים: עליה בחשיבות של השקיפות והצגת המידע על תנאי השינוי וביטול והאפשרות לביטול החופשה. מעבר לחיפוש גמיש יותר של יעד החופשה שמתבסס על תנאי הכניסה למדינת היעד (מדינה ירוקה/ אדומה וכו') והשלישי הוא - רכישת החופשה מגורם מוכר שניתן יהיה לקבל ממנו שירות במקרה הצורך.
4 צפייה בגלריה
הולידיי פיינדר
הולידיי פיינדר
רומנטי או עם ילדים? לבחור את סוג החופשה ואז את היעד
(מתוך אתר הולידיי פיינדר)
"במציאות החדשה שנוצרה, לקוח יעדיף לא פעם אופציה שמאפשרת לו לבטל חופשה בקלות על פני בחירת יעד או נוחות. לנוכח זאת תנאי השינוי והביטול מוצגים אצלנו בבירור", אומר בוסו.
אגב, נתונים מעניינים נוספים שעלו בסקר הם ש-76 אחוזים מהצרכנים העידו שהזמנת חופשה מתבצעת כמעט תמיד באינטרנט. כמעט מחצית (55 אחוזים) מהנשאלים העידו כי הם בודקים בשניים, שלושה אתרי אינטרנט שונים לפני שהזמנת חבילה כוללת של חופשה בחו"ל. מרבית הנשאלים (65 אחוזים) אמרו כי הם מעדיפים להזמין את החופשה סמוך ככל הניתן למועד החופשה. ו-27 אחוז מהצרכנים בודקים טיסה ומלון בארבעה אתרים שונים או יותר, לפני שהם מזמינים חופשה.
הרעיון לא קיים כבר בשוק? הרי ברוב חברות התעופה הגדולות, כמו גם הישראליות, ברגע שמזמינים טיסה ניתן לסגור גם את יתר פרטי החופשה כמו מלון ורכב - דרך אתר חברת התעופה.
בוסו עונה על זה בכך שאותן חברות לא משלבות את הטיסה והמלון יחד. "באל על אתה קונה קודם את הטיסה ואח"כ את המלון. וכמובן שבאל על, לצורך הדוגמה, אתה יכול להזמין רק טיסה של החברה ורק מלון שעובד איתה.
"לעומת זאת במערכת holiday finder יש סקירה של כל חברות התעופה בעולם ושל כל המלונות. המערכת מייצרת בזמן אמת באמצעות אלגוריתם מתקדם שילוב של שניהם יחד, ולא קודם קונים טיסה ואח"כ מלון בנפרד. הלקוח רואה מחיר אחד של שני המוצרים יחד", אומר בוסו.

"מוזיל עד 20 אחוז מהמחיר"

לפי החברה, האלגוריתם של holiday finder מעבד בכל זמן נתון 50 מיליון שילובים של טיסות ומלונות ויודע להציג תוך שניות הצעות המתאימות למאפייני החיפוש האישיים של הגולש. "עם כמות כזו של מידע המערכת יכולה לזהות ולהנגיש שילובים שבאופן ידני כמעט ולא ניתן למצוא. במקום לפתוח עשרות טאבים במחשב וחיפוש בהמון אתרים", מסביר בוסו.
ואיך זה עוזר לכיס שלנו?
הטכנולוגיה מאפשרת למשתמש לקבל גישה למחירים שאינם נגישים בהזמנת מלון וטיסה בנפרד. ואז, לדברי בוסו, מקבלים חיסכון שיכול להגיע במקרים מסוימים עד ל-20 אחוזים ממחיר החופשה.
4 צפייה בגלריה
  להזמין חופשה בדרך חדשה ובמקום אחד. האם זה יצליח?
  להזמין חופשה בדרך חדשה ובמקום אחד. האם זה יצליח?
להזמין חופשה בדרך חדשה ובמקום אחד. האם זה יצליח?
(צילום: shutterstock)
"בנוסף, וזה חשוב מאוד, המערכת שלנו גם יודעת להציג באופן משולב את תנאי הביטול והשינוי של החופשה (הטיסה והמלון יחד). בנוסף, הצרכן לא צריך לעבוד מול שני ספקים שונים במראה של ביטול או שינוי. המערכת שלנו מציגה לגולש בזמן אמת עוד לפני שהזמין - כמה כסף בדיוק הוא יקבל חזרה על הטיסה והמלון יחד במקרה של ביטול או שינוי".

כמה זה יוצא מול הדרך ה"רגילה"?

בבדיקה שערכנו חיפשנו חופשות לניו יורק בחודש יוני 2022 שאמור להיות מבוקש וגם בטוח יותר לנסיעה ככל הנראה. באתר הולידיי פיינדר מצאנו חופשות שמחירן נע בין 1,963 דולר לאדם עבור 13 לילות, במלון AC Hotel by Marriott New York Times Square ברמת השלושה כוכבים שנראה חדש וממוקם במיקום מרכזי. ויש גם חופשות במחיר של קצת פחות מ-3,000 דולר לאדם במלונות ברמה גבוהה יותר.
המחיר כולל טיסות ישירות עם חברת אמריקן איירליינס, כולל הושבה וכבודה.
4 צפייה בגלריה
ניו יורק
ניו יורק
פערים משמעותיים בהשוואת חופשה בניו יורק במאי 2022
(צילום: shtterstock)
בחישוב מול הזמנת טיסה נפרדת עם אחת החברות שטסות ישירות לניו יורק ואז חיפוש באתרים בוקינג, אקספדיה ובמספר אתרי מלונות מצאנו מחירים גבוהים יותר. כך למשל רק הטיסה הישירה לניו יורק באמצע יוני 2022 עולה כאלף דולר לאדם - עם כמה מהחברות שטסות ישירות מהארץ.
מלון ברמת שלושה כוכבים במנהטן מצאנו החל מ-1,500 דולר לכל התקופה. כך שאין ספק שנראה שיש כאן פער גדול במחירים. לא בטוח אגב, שהוא תקף או קיים באותו סדר גודל לכלל היעדים והתאריכים. יש לבדוק זאת בהמשך.
איך זה עובד?
"חברות התעופה והמלונות מאפשרים ל-holiday finder לקבל מחירים טובים יותר הניתנים למכירה רק כחלק מהצעה משולבת ולכן לא ניתן יהיה למצוא אותם באתרים אחרים כמו בוקינג או סקייסקנר. וזה בהתחייבות", עונה בוסו.