5 צפייה בגלריה
כביש 171 והשלט החדש
כביש 171 והשלט החדש
כביש 171 והשלט החדש
(צילום: שרון פישר)
מכתב דחוף שנשלח הבוקר (חמישי) לרשויות ולמשרדי הממשלה דורש לבטל את ההחלטה על סגירת כביש 171 שמוביל אל אתרי טיול פופולריים בנגב – החלטה שנחשפה ב-ynet – ולפתוח אותו מיידית כדי לאפשר תנועת מטיילים בחגי תשרי.
על המכתב – שנשלח אל ראש המועצה האזורית רמת הנגב ערן דורון, שר התיירות יואל רזבוזוב, שרת התחבורה מרב מיכאלי ומנכ"ל נתיבי ישראל ניסים פרץ – חתומים יחדיו מנכ"לית החברה להגנת הטבע איריס האן ומנהל המחלקה המשפטית של החברה עו"ד אסף רוזנבלום, מנכ"ל לשכת מארגני תיירות נכנסת לישראל יוסי פתאל, מנכ"ל חוגי הסיירות של קק"ל לביא זמיר, מורה הדרך אפי פרי בשם מדריכי טיולים ותיירנים ממצפה רמון, מורה הדרך ד"ר חיים ברגר בשם מדריכי טיולים ותיירנים באזור רמת הנגב, ואבישי אפרת מהעמותה לתיירות ויזמות בירוחם. העתקים מהמכתב נשלחו גם אל מנכ"ל משרד הביטחון אמיר אשל, מנכ"ל משרד האוצר רם בלניקוב ומנכ"לית רשות הטבע והגנים רעיה שורקי.
"הרינו לפנות אליכם בעניין שבנדון, ולדרוש את פתיחתו המיידית של כביש 171 למטיילים בתקופת חגי תשרי", נכתב, "היות וההחלטה על סגירתו הפתאומית בעיתוי זה לקתה, לעמדתנו, בחוסר סבירות קיצוני. לא יעלה על הדעת כי מחדל הרשויות המכותבות כאן, לפתור ולברר את המחלוקות בדבר אחריות ומימון תחזוקת 'כבישים ללא אבא', יוביל לכך שציבור המטיילים יהפוך לבן ערובה במאבק הכוחות הבירוקרטי בין הרשויות. אין זה מתקבל על הדעת, כי תימנע גישת הציבור לחבל ארץ שלם, רק משום שהרשויות הרלוונטיות אינן מקדישות את המאמצים הנדרשים להשגת הסדר סביר והוגן.
"לפני מספר ימים התבשרנו על סגירת מקטע כביש 171, המצוי בתחום המועצה האזורית רמת הנגב. 2. כידוע, מדובר על כביש שהינו נתיב הגישה היחיד לשורה של אתרי טיול ייחודיים ופופולריים, מצומת הרוחות לכיוון הר חריף, כביש הגבול המערבי (כביש 10) שפתוח לציבור בחגים בלבד, בור חמת, נחל ניצנה, הר רמון, תצפית קרני רמון (לזכר שבעת האסטרונאוטים שנהרגו במעבורת החלל קולומביה), בורות לוץ, מעבר ערוד, הר רומם, נחל לוץ, נחל אלות, עין המערה, הר שגיא, הר כרכום ועוד.
"כתוצאה מסגירתו הפתאומית של הכביש, נחסמה בפועל גישת הציבור הישראלי לחבל ארץ שלם, וזאת בעיתוי הגרוע מכל – ימים ספורים טרם כניסת חגי תשרי. מיותר להרחיב על הפגיעה הקשה בציבור המטיילים, ביוזמות הטיילות החינוכית, בתנועות הנוער, בחוגי הסיירות ובגופי התיירות המקומיים אשר נאלצים כעת לבטל טיולים ופעילות חינוכית לשמירת טבע באזור, דווקא בתקופה זו".

"הפתרון הקל – פגיעה בציבור המטיילים"

במכתב מוזכר כי "ההחלטה התקבלה על ידי ראש המועצה, אשר טוען כי מדובר בכביש שאינו מתוחזק כראוי ובעל ליקויים בטיחותיים. לטענת ראש המועצה, ראוי כי האחריות על תחזוקת הכביש תוטל על משרד התחבורה ונתיבי ישראל. יובהר, כי אין בכוונתנו להביע עמדה באשר לזהות הגורם אשר ראוי כי יממן ויתחזק את הכביש הנדון. ואולם, אנו מבינים כל על פי הקריטריונים שנקבעו בנושא, האחריות על הכביש הועברה בפועל למועצה האזורית, ולכן המועצה היא האחראית באופן רשמי לטיפול בנושא.
5 צפייה בגלריה
כלניות פורחות בבורות לוץ
כלניות פורחות בבורות לוץ
כלניות פורחות בבורות לוץ
(צילום: גלעד כרמלי)
"כאן המקום לציין, כי לעמדתנו מדובר בהחלטה בלתי סבירה ולכן פגומה מבחינה משפטית. הרושם העולה מן ההחלטה, הוא כי סגירתו הכוחנית והפתאומית של הכביש, נועדה להפעיל לחץ על משרדי הממשלה הרלוונטיים, על מנת שאלה ייעתרו לדרישות המועצה והעומד בראשה בעניין הסרת אחריות המועצה על הכביש והעברתה לנתיבי ישראל. ראוי לציין, כי לו אכן היה מדובר בעניין בטיחותי גרידא, הרי שאיסור הכניסה היה חל גם על גורמים צבאיים – האם הם אינם חשופים כעת לסיכונים בטיחותיים חמורים?
"בכל הכבוד, לא נוכל לקבל זאת – לא על גב ציבור המטיילים והתיירנים. ככל שסבור היה ראש המועצה כי הטלת האחריות לתחזוקת הכביש על המועצה אינה מוצדקת, היה על המועצה להגיש עתירה כנגד החלטת משרד התחבורה אשר דחה את דרישותיה. לצערנו, במקום לעשות כן, בחר ראש המועצה בפתרון הקל, של פגיעה בציבור המטיילים, ככלי מיקוח מול משרדי הממשלה. לעמדתנו, מדובר בהפעלה שרירותית ובלתי סבירה של שיקול הדעת המינהלי בהקשר זה, העולה לכדי פגם משפטי המצדיק את ביטול ההחלטה".
מחברי המכתב הדגישו כי לא היו מתנגדים לסגירת הכביש לו היה הדבר נעשה לתקופה מוגדרת, ולצורך ביצוע פעולות תחזוקה קונקרטיות במהלך תקופה זו. "אלא, שלא כך נעשה", נכתב, "הכביש נסגר דווקא בחגים, עד להודעה חדשה, ולא נראה כי המועצה מתכננת לבצע פעולות כלשהן לשיפור בטיחות הכביש, אלא ממתינה לישועה מצד משרדי הממשלה. כלומר, מטרת סגירת הכביש לא הייתה תיקון הליקויים הבטיחותיים, אלא ביטאה את התנערותה של המועצה מאחריותה. כאמור, התנערות זו של המועצה מחובותיה ומאחריותה אינה יכולה לעמוד מבחינה משפטית ומינהלית.
5 צפייה בגלריה
כביש 171
כביש 171
כביש 171
(צילום: נעם שלו)
"בנוסף, מדובר בהחלטה המחבלת במוצר התיירותי המדברי שממשלת ישראל עצמה השקיעה בו רבות בכוונה לעודד תיירות מקומית ותיירות נכנסת. מארגני התיירות הנכנסת לישראל, בתי המלון, הצימרים, אטרקציות תיירותיות ותיירינים משווקים חוויות תיירותית הנשענות גם על תנועה בכביש 171. הכביש מהווה עורק תנועה חיוני וחשוב לתנועת תיירים ומטיילים. כל 30 תיירים מייצרים משרה אחת לתושבי האזור. מניעת הגעתם של התיירים בעקבות החלטה זו תפגע קשות בפרנסת הפריפריה".

"המדינה אינה רשאית 'לזרוק' את האחריות"

עוד כתבו מחברי המכתב: "מכתב זה מופנה גם למשרדי הממשלה הרלוונטיים, היות ועולה הרושם כי מבחינתם, סגירת הכביש, והפגיעה בציבור, אינה נוגעת אליהם. אולם, לעמדתנו, המדינה אינה רשאית 'לזרוק' את האחריות על הרשויות המקומיות ובכך להסיר כל אחריות משל עצמה. אין זה סביר כי רשות מקומית תמנע מן הציבור גישה לחבל ארץ שלם, וגורמי הממשלה יישבו בחיבוק ידיים, כצופים מן הצד, ולא יחתרו למציאת פתרון משביע רצון התואם את האינטרס הציבורי.
"לאור כל זאת, לעמדתנו, נפלו פגמים משפטיים בהחלטה לסגור לאלתר את כביש 171, מבלי שזו תלווה בתכנית קונקרטית לתיקון הכביש ולו"ז מוגדר לביצועה. אנו קוראים לראש המועצה לחזור בו ולבטל את ההחלטה, או לפחות לדחות את כניסתה לתוקף, כך שיתאפשר לציבור לטייל באיזור בתקופת החגים. בתקופת הביניים, עד אשר ישופר הכביש, ראוי כי תישקל התקנת אמצעי בטיחות שונים בכביש אשר יבטיחו נסיעה איטית ובטוחה של משתמשי הדרך.
"במקביל, אנו קוראים לכלל הגורמים המכותבים למכתב זה לקיים הידברות דחופה, על מנת להביא את הפרשה לכדי פתרון הולם, כך שסגירה עתידית של הכביש, ככל שתידרש, תיעשה למטרה אחת בלבד - ביצוע התיקונים הבטיחותיים הנדרשים, בעיתוי המתאים לכך. היות והחגים בפתח, נודה על קבלת תשובה בדחיפות, במהלך הימים הקרובים. ככל שפנייתנו לא תיענה, לא מן הנמנע כי ניאלץ לפנות לערכאות משפטיות בנושא".
ממשרד התחבורה נמסרה היום אותה תגובה שנמסרה מוקדם יותר השבוע: "בשנת 2013, לאחר עבודת מטה ארוכה של משרד התחבורה ביחד עם משרד האוצר, העביר המשרד לאחריות נתיבי ישראל יותר מ-1,600 ק"מ כבישים, שעד אותו מועד היו באחריות רשויות מקומיות. מכיוון שעלויות האחזקה של כבישים במימון המדינה מגיעה לכ-1.5 מיליארד שקלים בשנה, נקבעו קריטריונים ברורים לחלוקת האחריות, כדי לוודא שהתקציב מוקצה ומנוצל באופן מיטבי. דרך מס' 171, לא נכללת בקריטריונים של תחזוקה על ידי חברת נתיבי ישראל, מכיוון שהיא אינה דרך גישה יחידה ליישוב, התנועה בה דלילה, והיא מיועדת בעיקרה לצרכים צבאיים ולצרכי תיירות. בשל כך, תחזוקת הדרך לא מתוקצבת על ידי משרד התחבורה, והיא מוטלת, בדומה לדרכים אחרות שאינן עומדות בקריטריונים, על הרשות המקומית, גורמי הביטחון, או משרד התיירות".
5 צפייה בגלריה
שר התיירות רזבוזוב ושרת התחבורה מיכאלי
שר התיירות רזבוזוב ושרת התחבורה מיכאלי
שר התיירות רזבוזוב ושרת התחבורה מיכאלי
(צילומים: משה מזרחי וקובי קואנקס)
מהמועצה האזורית רמת הנגב נמסר בתגובה: "אנו מתריעים על מצבם הרעוע של הכבישים בדרום בכלל, ובשטח המועצה האזורית רמת הנגב בפרט, מזה תקופה ארוכה. לאזרחי מדינת ישראל מגיע כבישים בטוחים גם באזורים הרחוקים של הנגב והתעלמות משרד התחבורה בשנים האחרונות היא עוד ביטוי להעדר משילות בנגב.
"מאחר ותקופה ארוכה אנחנו מתמודדים עם בעיות אמיתיות שמסכנות חיי אדם, ומכיוון שבראש ובראשנה אנו דואגים לבטיחות הנוסעים וחוששים עמוקות לחיי אדם, המועצה לא חיכתה לאסון או לתאונה, אלא ביקשה לבדוק את היקף הבעיות מגורם מקצועי בלתי תלוי, שיבחן את אפשרות המשך השימוש בכביש לטובת הנוסעים והמטיילים בעיקרם. בתחילת חודש אוגוסט אכן בוצעה סקירה מקיפה של חברת 'אבניו פרויקטים בע"מ' שתשובתה הינה חד-משמעית והיא שמצב כביש 171 מהווה סכנה חמורה לנוסעים בו ותאונה קטלנית היא רק עניין של זמן. האומדן הראשוני של החברה לתיקון הכביש מוערך בסביבות 30 מיליון שקלים. אנו, שפתוחים ורוצים מאוד לקבל את פניי המתיירים, קוראים למדינה להתערב באופן מיידי. אין זו תפקידה של רשות מקומית לטפל בכבישים בין עירוניים שמשרתים לא את תושבי הרשות, אלא את כוחות הביטחון ואת כלל עם ישראל. עם ישראל זכאי לקבל בנגב כבישים בטוחים.
"בסייפא של הדברים: רמת הנגב דאגה לפתוח את כביש 10 מתוך הרצון להנגיש את האזור המדהים הזה לעם ישראל. רמת הנגב מקדמת באופן עקבי את פיתוח התיירות והטיילות. אף על פי כן, לא במחיר סכנה ברורה לשלום ציבור המטיילים".