1 צפייה בגלריה
מטוס אמבראר מדגם E175 של חברת הורייזן אייר
מטוס אמבראר מדגם E175 של חברת הורייזן אייר
מטוס אמבראר מדגם E175 של חברת הורייזן אייר
(צילום: Angel DiBilio / Shutterstock)
זה היה יכול להיגמר באסון: טייס שלא היה במשמרת וישב בג'אמפ סיט (מושב מתקפל שמיוחד לאנשי צוות) בתא הטייס של מטוס מקבוצת אלסקה איירליינס ניסה לגרום לכיבוי המנועים במהלך טיסה פנימית בארצות הברית. הוא נבלם על ידי אנשי הצוות ונעצר לאחר הנחיתה בפורטלנד. הטייס חשוד ב-83 ניסיונות רצח, 83 סעיפים של התנהגות פזיזה שמסכנת אדם אחר וסעיף אחד של סיכון המטוס.
הטייס, ג'וזף דייוויס אמרסון, עלה ביום ראשון על טיסה מספר 2059 של חברת אלסקה איירליינס, שבוצעה על ידי מטוס של חברת הבת הורייזון אייר. במזכר של רשות התעופה הפדרלית שהגיע לידי רויטרס נכתב כי הוא ניסה לגרום לכיבוי המנועים, במטוס מדגם אמבראר E-175, באמצעות הפעלה של מערכת כיבוי האש של המנועים בזמן שהמטוס היה בגובה שיוט.
מחברת התעופה נמסר כי הטייס משך בידית כיבוי האש של המנוע, כאשר הוא יודע שאם הידית משוכה עד הסוף, אז נסגר שסתום שמונע מהגעת דלק אל המנוע. הטייסים הגיבו ונטרלו את ידית הבטיחות ובכך מנעו מהמנועים להיכבות.
אתר LiveATC.net, שעוקב אחרי תקשורת בין מטוסים למגדלי פיקוח, פרסם קטע שמע מהתקרית. "אני רק אתן לכם הודעת אזהרה", אמר הטייס למגדל הפיקוח. "יש לנו בחור שניסה לכבות את המנועים מתא הטייס, לא נשמע שהוא גורם עכשיו לבעיות מאחור. אני חושב שהוא תחת שליטה. אנחנו רוצים שהמשטרה תחכה לנו על הקרקע".
האזינו: הטייס מדווח למגדל הפיקוח על התקרית, מתוך כתבה ב-CBS

ה-FBI הודיע כי פתח בחקירה. בנוסף, רשות התעופה הפדרלית הודיעה כי התקרית אינה קשורה בשום צורה לאירועים שמתרחשים בימים אלה בעולם. בכך רמזה, ככל הנראה, כי אין קשר למלחמה בישראל או למעורבות של ארגון טרור. עם זאת, ברשות הדגישו כי תמיד כדאי לשמור על ערנות.
אמרסון הצטרף לקבוצת אלסקה איירליינס כקצין ראשון בחברת הורייזון בשנת 2001. ב-2012 הוא עזב את הורייזון והצטרף לחברת וירג'ין אמריקה. הוא הפך לקצין ראשון בחברת אלסקה איירליינס לאחר שהחברה רכשה את וירג'ין אמריקה ב-2016, וב-2019 הפך לקפטן בחברת אלסקה איירליינס. בשום שלב של הקריירה שלו הוא לא הושעה. היום צפוי להיות מוגש נגדו כתב אישום חמור.