109 ימים חלפו מאז פרוץ המלחמה ב-7 באוקטובר. מספר התיירים שמגיעים ארצה צנח לאחר מתקפת הפתע של חמאס, ומי שכן מגיע, בין אם כתייר קלאסי או מבקר בתוכנית של לימודים או במסגרת התנדבות, חווה את ישראל אחרת מכפי שהיא בימי שלום. כיכר החטופים, השם הבלתי רשמי החדש של הרחבה שמחוץ למוזיאון תל אביב, הפכה בחודשים האחרונים לתחנת חובה של אותם מבקרים שמבקשים להביע הזדהות עם כאב המשפחות.

יצאנו לשוחח עם מבקרים בכיכר ולא התקשינו למצוא דוברי אנגלית. קבוצות נוער מכל רחבי העולם שבאו להתנדב ולתמוך במדינת ישראל התערבבו בזרם הישראלים הבלתי פוסק סביב מיצבי האמנות ודוכני החולצות והדסקיות שהפכו לסמל למאבק להחזרת החטופים.
בתור למנהרה המשוחזרת שאמורה לדמות לזמן קצר את תחושות החטופים מתחת לאדמה פגשתי את אליאנה בנדרס מניו יורק. "אבא שלי הוא רופא מנתח שחגג השבוע יום הולדת 80. הוא ביקש ממני לבוא איתו לישראל ולהתנדב במשך שבוע בבית החולים איכילוב", סיפרה. "מיד הסכמתי, זאת לא הפעם הראשונה שלי בכיכר החטופים, היא ממש קרובה לבית חולים ומאוד חשוב לי לבוא ולבקר כאן".
10 צפייה בגלריה
כיכר החטופים
כיכר החטופים
אליאנה בנדרס מצביעה על מדבקה עם המספר 103 שמסמל את מספר הימים בשבי החמאס שאחת ממשפחות החטופים הדביקה על חולצתה
(צילום: אסף קמר)
במהלך השיחה אליאנה הזילה דמעה. "אני מקווה שכל החטופים יחזרו הביתה הכי מהר שרק אפשר", אמרה. "יש תינוק בן שנה שנחטף לעזה והוא כלוא במנהרה במשך רבע מחייו הצעירים. כל החטופים הם אנשים עם משפחות ויש אנשים שאוהבים אותם ולכל אחד יש סיפור חיים. הכיכר הזאת מאוד עצובה".
בנדרס הוסיפה ואמרה: "לדעתי מאוד חשוב שכל תייר שבא לישראל יגיע לבקר בכיכר החטופים, מכל העולם צריכים לבוא לפה תיירים ולהבין מה קורה".
10 צפייה בגלריה
כיכר החטופים
כיכר החטופים
שולחן ערוך שממתין בסמליות לשובם שלך החטופים
(צילום: אסף קמר)
10 צפייה בגלריה
כיכר החטופים
כיכר החטופים
מנהרה שהוצבה במקום כדי לדמות את תחושות החטופים
(צילום: אסף רוזן)
10 צפייה בגלריה
כיכר החטופים
כיכר החטופים
ביום חמישי האחרון ציינו בכיכר יום הולדת שנה לכפיר ביבס, החטוף הצעיר ביותר
(צילום: AFP)
10 צפייה בגלריה
כיכר החטופים
כיכר החטופים
אחד מהמיצבים המצמררים שבכיכר
(צילום: אסף קמר)
10 צפייה בגלריה
כיכר החטופים
כיכר החטופים
הדגלים הכתומים הופרחו באוויר למען שחרור כפיר ואריאל ביבס הילדים הג'ינג'ים שנחטפו על ידי חמאס
(צילום: REUTERS/Alexandre Meneghini)
בכניסה לספריית בית אריאלה, סמוך למיצבים השונים ולבמה, פועל בית קפה באווירה קוסמופוליטית. תיירים רבים אוהבים לשבת שם ולדבר על החוויות שעברו במהלך הסיור בכיכר. שם פגשתי את אלכס למדי, סטודנט משיקגו שלומד בימים אלו בירושלים. "מאוד רצינו לבוא לכיכר החטופים כדי להביע הזדהות עם המשפחות", סיפר אלכס. "התפקיד של כיכר החטופים הוא להציב בפנינו את המראות והזיכרון של מה שקרה לחטופים. כיכר החטופים מאוד חשובה כדי להמשיך ולספר את הסיפור שלהם".
מה חושבים החברים שלך שהם לא מהקהילה היהודית בשיקגו? "הם עצובים על כמות הנפגעים הגדולה, כמובן, אבל הם גם מרגישים שהוויכוח הציבורי על מה שבאמת קרה וקורה בעזה עם החטופים והמלחמה הוא ויכוח מאוד קיצוני בין שני צדדים מנוגדים וקשה להם להחליט מי צודק. אני מקווה שבקרוב לא יהיה צורך בכיכר החטופים, אבל אם אתה תייר שבא לישראל ורוצה לדעת מה קורה כאן, אז כדאי שתבוא לכיכר החטופים".
10 צפייה בגלריה
כיכר החטופים
כיכר החטופים
אלכס למדי
(צילום: אסף קמר)
מבית הקפה חזרנו אל הכיכר, שם שמענו קול עם מבטא אמריקני דרומי כבד. "אנחנו קבוצה של מנהיגים יהודים ובאנו להפגין תמיכה בעם ישראל", אמר לי יהודי בשם פסח שהגיע לכיכר מנאשוויל, טנסי. "האמנות בכיכר החטופים מאוד חזקה ומטלטלת ונוגעת ללב ואני מצטער שהכיכר הזאת חייבת להתקיים. בזמן ההליכה בכיכר אני מרגיש צער, כעס ותסכול ותחושה של קהילה. בגלל אמצעי התקשורת בארה"ב יש כרגע בלבול רציני בקרב הציבור לגבי מה שקרה בישראל. בגלל זה באנו לכאן, כדי שנוכל לספר את הסיפור של החטופים בבית. אני חושב שכל תייר שבא לישראל חשוב שיבוא לכאן, זאת חוויה מעוררת השראה".
10 צפייה בגלריה
כיכר החטופים
כיכר החטופים
שלט שתוהה היכן הצלב האדום וקרן החירום הבינלאומית של האו"ם לילדים
(צילום: אסף קמר)
10 צפייה בגלריה
כיכר החטופים
כיכר החטופים
כיתוב "נגמר הזמן" על גרדום שמוצב בכיכר
(צילום: אסף רוזן)
ליעד יחזקאל, בן 18 מקליפורניה, הגיע לישראל במסגרת לימודים במכינה "נחשון שדרות". בעקבות המלחמה הוא עבר לבן שמן. "באתי לכיכר החטופים כדי לכבד את המתים ובני המשפחות ואת החטופים שעדיין בחיים ובשבי החמאס וגם כדי לראות מה קורה בכיכר החטופים המפורסמת", סיפר.
ממה התרשמת במיוחד? "יש מיצבים לחיזוק המודעות לחטופים, כמו השולחן הארוך עם כל הכיסאות הריקים, זאת חוויה ממש עצובה לראות אותו. הרגשתי צער רב ואת התחושה שצריך לעשות הכול כדי להחזיר אותם הביתה הכי מהר שאפשר".
10 צפייה בגלריה
כיכר החטופים
כיכר החטופים
ליעד יחזקאל
(צילום: אסף קמר)
מה חושבים בבית על החטופים ועל מה שקורה בישראל? "זה תלוי, אם אתה בעד ישראל אז אתה גם בעד החטופים. אם אתה נגד ישראל אז אתה אוטומטית גם נגד החטופים. היו אנשים שאמרו לי דברים מאוד לא נעימים בנושא. אבל לשמחתי רוב החברים שלי מחוץ לקהילה היהודית הם בעדנו, הם יודעים את האמת. יש להם חברים יהודים והם בעד החטופים.
"אם התיירים רוצים לנסות להבין ברצינות את המצב בישראל וכמה גרוע היה המצב ב-7 באוקטובר אני ממליץ להם לבוא לכיכר, מאוד חשוב לבוא לפה. אבל זאת לא תיירות למטרות כיף וזה לא מתאים לכל תייר. אגב זאת לא הפעם הראשונה שלי פה. כשההורים שלי באו לבקר אותי מארה"ב אז באנו לכאן ביחד. אבל אני לא חושב שזה אתר תיירות ולא צריך למתג אותו ככזה. אני מקווה שבזמן הקרוב החטופים יחזרו הביתה ולא נצטרך את כיכר החטופים".