חברת התעופה ההונגרית וויזאייר הודיעה היום (ד') כי קיבלה את מטוס האיירבוס A321XLR, ובכך הפכה לחברת הלואו-קוסט הראשונה בעולם שמציעה טיסות בין-יבשתיות ארוכות טווח עם מטוס צר גוף.
לפני שנמשיך נחדד את ההבדלים בין מטוסים צרי גוף למטוסים רחבי גוף: כשמדובר בטיסה ליעד רחוק, מעל לשש שעות לדוגמה, כולנו רגילים לעלות על מטוס גדול, כזה שיש בו יותר ממעבר אחד בין שורות המושבים. המטוסים האלה נקראים מטוסים רחבי גוף, והם יכולים לשאת כמות גדולה יותר של דלק, של מטען וכמובן יש בהם יותר מושבים. לרוב, מנועיהם חזקים יותר וגדולים מהמנועים של מטוסים צרי גוף וזה מה שמאפשר להם לטוס למרחקים ארוכים יותר ולחצות אוקיינוסים ויבשות שלמות.
כעת, נכנס לפעילות מטוס צר גוף שיכול לטוס עד שמונה שעות. בעולם התעופה מצפים להשתלבותו של המטוס החדיש בציים של חברות הלואו-קוסט כבר משנת 2022, אז הכריזה יצרנית המטוסים האירופית על טיסת ניסוי ראשונה מוצלחת.
2022: הטיסה הראשונה של ה-A321XLR
(צילום ועריכה: Airbus)
"המטוס יכול לאפשר לפתוח קווים טרנס-אטלנטיים בין ערים ושדות תעופה משניים, ובאמצעות כך לאפשר לנוסעים להגיע מהר יותר ליעד שלהם כי כבר לא יהיה צורך לטוס לשדות התעופה הגדולים והעמוסים במרכזי הערים", אמר אז בשיחה עם ynet אנטוניו דה קוסטה, סמנכ"ל שיווק של מטוסים צרי גוף בחברת איירבוס. "דבר נוסף חשוב הוא שהמטוס דומה לכל יתר המטוסים בסדרת ה-320 של איירבוס, כך שמבחינת חברות תעופה שמפעילות מטוסים מדגם 320 מדובר בתהליך מעבר קל ומהיר מבחינת הצוותים. אלה אותם טייסים, אותם מנועים, אותו ציוד ואותו צוות קבינה. כל מה שצריך זה פשוט לקחת את המטוס ולהתחיל לטוס איתו רחוק יותר. יש רק הבדל משמעותי אחד וזה מכל הדלק החדש שנמצא בבטן המטוס. המכל הזה מוסיף עוד 12,900 ליטרים של דלק, בנוסף לתכולת הדלק הרגילה של ה-320".
הקו הראשון שבו יפעל המטוס של וויזאייר יהיה בין לונדון לג'דה שסעודיה. "וויזאייר תוסיף לצי שלה שישה מטוסי A321 XLR בשנת 2025, זאת בנוסף ליותר מ-300 מטוסים חדשים בהזמנה שיצטרפו לצי המטוסים שלה בשנים הקרובות וירחיבו את הפעילות בכל הרשת", נמסר מענקית הלואו-קוסט. "הודות למטוסי ה-XLR, ייפתחו בפני נוסעי וויזאייר יעדים חדשים, שאליהם לא היה ניתן להגיע בעבר. הדגם המתקדם מאפשר להציע מחירים נמוכים ונוחות מירבית בטיסות של למעלה משש שעות, וכל זאת תוך שמירה על מובילות בתעשייה בהפחתת פליטות לאדם".
בפועל המטוס יוכל לטוס בקווים שזמן הטיסה שלהם הוא עד שמונה שעות. כלומר, ניתן יהיה לטוס מתל אביב להודו בטיסת לואו-קוסט, כמו גם ליעדים אחרים שזמן הטיסה אליהם אינו עולה על שמונה שעות. בנוסף, ניתן יהיה לטוס ליעדים רחוקים יותר כמו תאילנד, מאוריציוס, וסרי לנקה – לאחר עצירה באבו-דאבי.
נציין כי הרעיון לייצר מטוס צר גוף ולטווח רחוק הוא לא חדש בעולם התעופה, בואינג כבר עשו את זה עם ה-757 האגדי שבינתיים, מפאת גילו, יצא משירות ברוב החברות והייצור שלו הופסק. הטווח של המטוס של בואינג עמד על קצת יותר מ-7,000 קילומטרים.









