עם התמשכות המלחמה הפך נמל התעופה בן גוריון לשומם יותר ויותר, כאשר פרט לחברות הישראליות רק קומץ חברות זרות ממשיכות לטוס לישראל. נשיא המדינה יצחק הרצוג קרא אתמול לחברות התעופה לחזור ולנחות בישראל, אך נראה כי קריאתו חסרת סיכוי בשלב זה כאשר החברות רק מאריכות את הפסקת טיסותיהן לישראל. היום (ב'), לדוגמה, הודיעה חברת אמירייטס כי היא מאריכה עד להודעה חדשה את הפסקת הטיסות לנתב"ג.
במהלך ביקור במשרד החוץ אמר נשיא המדינה: "חשוב לי לומר שאנחנו נמצאים במערכה מאוד קשה ומאוד מורכבת, ובד בבד עם היכולת שלנו להכריע את האויב ולהשיב את החטופים, אנחנו צריכים את הלגיטימציה המדינית ולא רק למערכה אלא גם ליום שאחרי. מפה אנחנו מוציאים קריאה לחברות התעופה הזרות – להתחיל לחזור לנחות בארץ, לדרוש את זה מהם, הגיע הזמן שנראה אותן פה, הגיע הזמן להתחיל להניע את גלגלי המשק במטרה לעורר את הפעילות הכלכלית והמשקית, כדי לחזק את הקשרים הכלכליים של ישראל, וכמובן להמשיך ולתמוך בפעילות האמיצה, החשובה והנחושה של כוחות צה״ל וכוחות הביטחון באשר הם, כדי לאפשר לנו שקט ושלווה בגבולות ולהביא בסופו של דבר אופק מדיני לאזור כולו".
3 צפייה בגלריה
נתב"ג שומם בימי המלחמה
נתב"ג שומם בימי המלחמה
נתב"ג שומם בימי המלחמה
(צילום: שאול גולן)
3 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג בתדרוך לכתבים זרים
נשיא המדינה יצחק הרצוג בתדרוך לכתבים זרים
נשיא המדינה יצחק הרצוג
(צילום: EPA/ABIR SULTAN)
החברות הזרות שעדיין טסות לישראל הן בלו בירד שטסה לאתונה, פליי דובאי שטסה בקו לדובאי, איתיחאד איירווייז שמפעילה טיסה יומית לאבו-דאבי, ג'ורג'יאן איירווייז שמפעילה קו לטביליסי, אזימוט איירליינס שטסה לרוסיה, רד ווינגס שטסה לסוצ'י והאינאן איירליינס הסינית שטסה לשנזן.
KLM ואייר פראנס לפי שעה לא טסות לתל אביב עד 18 בדצמבר, לופטנזה לא טסים לתל אביב עד סוף ינואר, אמריקן איירליינס לא טסות לישראל עד 7 בינואר, וירג'ין אטלנטיק עד 7 בדצמבר, קורייאן אייר לא טסה עד 29 בפברואר, סייפרוס אירווייז לא טסים לתל אביב עד 1 בינואר וחברות לואו-קוסט כגון ריינאייר ואיזיג'ט לא הצהירו על תאריך שבו ישובו לטוס לישראל.
גורמים בכירים בענף התיירות הנכנסת אמרו ל-ynet כי הצהרות גורמי ביטחון בכירים כי המלחמה תימשך עוד זמן רב גורמות לכך שחברות תעופה לא ממהרות להטיס לכאן צוותים. גם העלייה במקרי האנטישמיות בעולם ואזהרת המסע החריגה של משרד החוץ והמל"ל הביאו לירידה בביקושים לטיסות מישראל. גם הגעה של תיירים ארצה אינה נראית באופק בשלב זה.
בקבוצת לאופר, המעניקה שירותי קרקע בנתב"ג, ציינו כי 80% מחברות התעופה הזרות שהחברה מייצגת בישראל עדיין לא עדכנו לגבי מועד חזרתן, והיתר, במקרה הטוב, יחזרו לפעול במהלך חודש מרץ. המשמעות היא שענף התעופה בכלל, וחברות שירותי הקרקע בפרט, יישארו במצב של אי ודאות במשך לפחות שלושה חודשים. בחברה שבו וקראו לממשלה לסייע באופן מיידי עם תשלומי חל"ת שיאפשרו להמשיך ולהעסיק את העובדים כעובדי חברה.
3 צפייה בגלריה
נתב"ג בזמן המלחמה
נתב"ג בזמן המלחמה
תמונות החטופים במסדרון הכניסה לישראל
(צילום: אסף רוזן)
פרטי לקומץ החברות הזרות, מי שכן ממשיך לטוס הן כאמור החברות הישראליות.
חברת אל על טסה ליעדים הבאים: וינה, דובאי, ונציה, מילאנו, נאפולי, רומא, בוסטון, לוס אנג'לס, מיאמי, ניו יורק, סופיה, לונדון, טביליסי, ברלין, מינכן, פרנקפורט, יוהנסבורג, אמסטרדם, בודפשט, אתונה, ברצלונה, מדריד, ליסבון, פורטו, פראג, פריז, לרנקה, זאגרב, בוקרשט, מוסקבה, ציריך ובנגקוק.
סאן דור מקבוצת אל על מפעילה טיסות לוורשה, קישינב, לרנקה, טביליסי וסלוניקי.
ישראייר טסה ליעדים הבאים: רומא, ברצלונה, באקו, אתונה, לרנקה, בטומי, ורנה, טביליסי, קישינב, בודפשט, דובאי ואילת.
ארקיע טסה ליעדים הבאים: ורשה, קישינב, בלגרד, אתונה, לרנקה ואילת.