7 צפייה בגלריה
אילון מאסק מצודת בלוגראדצ'יק
אילון מאסק מצודת בלוגראדצ'יק
אילון מאסק מצודת בלוגראדצ'יק
(צילומים: רויטרס ו-AFP)
ציוץ אחד קצר של אילון מאסק, האיש העשיר בעולם עם הון מוערך של 185.4 מיליארד דולר (נכון לליל אמש), עורר ציפיות בעיירה בלוגראדצ'יק שבצפון-מערב בולגריה שחולמת על פריחה תיירותית והכרה בינלאומית. אך המציאות, בינתיים, באזור העני ביותר באיחוד האירופי – עגומה.
הכל התחיל בחודש שעבר כאשר מאסק הגיב בטוויטר לתמונה מרהיבה של מצודת בלוגראדצ'יק. "אני די בטוח שזה היה באלדן רינג", כתב המיליארדר שמצייץ מעת לעת בהומור ברשת החברתית שרכש לא מזמן. במקרה הזה התכוון מאסק למשחק המחשב אלדן רינג.
הציוץ של מאסק שהחל את הסיפור

הציוץ, כמו ציוצים רבים של מאסק, גרר מיד עשרות אלפי תגובות וציוצים מחדש. "אילון היקר, בולגריה מזמינה אותך לראות את המקום", הגיב שר התיירות הבולגרי אילין דימיטרוב. מאות צייצנים אחרים הלכו בעקבותיו עם תגובות ברוח דומה, מרוצים מתשומת הלב שניתנה פתאום למדינה שכמעט ולא נמצאת על המכ"ם של העשירים והמפורסמים. בהמשך נשלחה גם הזמנה רשמית.
הבאז סביב הסיפור גבר כאשר שף של מסעדת יוקרה שנמצאת כ-20 קילומטרים מהמצודה פרסם אי מייל שנשלח אליו, לכאורה, מחברת ספייס איקס שבבעלות מאסק – ורמז בכך שהיזם המיליארדר מתכוון לבקר באזור באפריל 2023. חשוב להדגיש כבר בשלב זה כי עד כה מאסק לא התייחס לאפשרות שיגיע לאזור, והתעלם משאלות בנושא שהפנו אליו עיתונאים בולגרים בטוויטר.
כך או כך, ברשתות החברתיות המשיכו לעסוק בנושא ופורסמו ממים שבהם נראה המיליארדר שותה משקה ראקיה מסורתי או לבוש בבגדים בולגריים מסורתיים.
ולאדיסלב טרזיסקי, הצלם שצילם לפני חמש שנים את התמונה שהופיעה בציוץ שאליו הגיב מאסק, אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית: "זה כל כך נדיר שחדשות טובות מבולגריה מעוררות עניין רב כל כך". עם זאת, גם הוא הודה כי הוא סקפטי בנודע לאפשרות שמאסק באמת יגיע לטייל באזור, אך הדגיש כי הוא שומר על תקווה בליבו.

פנינה תיירותית מפוספסת

מצודת בלוגראדצ'יק היא מבצר עתיק במחוז וידין שבצפון-מערב בולגריה. היא שוכנת באזור שנקרא צוקי בלוגראדצ'יק שגובהם מגיע עד ל-70 מטרים. המצודה הוקמה לראשונה בתקופת האימפריה הרומית בין המאה הראשונה והשלישית.
7 צפייה בגלריה
מצודת בלוגראדצ'יק
מצודת בלוגראדצ'יק
מצודת בלוגראדצ'יק בערפל
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
מצודת בלוגראדצ'יק
מצודת בלוגראדצ'יק
מבקרים בודדים מגיעים אליה בתקופה זו של השנה
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
מצודת בלוגראדצ'יק
מצודת בלוגראדצ'יק
המצודה והצוקים - עם התשתית הנכונה זה היה יכול להיות יעד מפורסם יותר
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
מצודת בלוגראדצ'יק
מצודת בלוגראדצ'יק
חומת המצודה - וברקע העיירה בלוגראדצ'יק
(צילום: AFP)
מטיילים מגיעים אל האזור באביב ובחודשי הקיץ החמים, אך בחודש נובמבר, הזמן שבו מאסק צייץ על המקום, היו באתר אנשים בודדים בלבד. כמו שאר בולגריה, שהאוכלוסיה שלה מצטמצמת מאז סיום הקומוניוזם, העיירה בלוגראדצ'יק איבדה כמחצית מהאוכלוסיה שלה מאז 1991. יותר מ-40 אחוזים מהתושבים באזור נמצאים מתחת לקו העוני, מה שהופך אותו לעני ביותר באיחוד האירופי.
גורמים מקומיים לוחצים על הממשלה לנקוט צעדים שיסייעו בפיתוח התיירות, במקום להשמיע הצהרות חלולות. "אתה רואה איך תמונה אחת הגיעה למאסק. אנחנו לא יכולים לעשות את כל זה לבד, אנחנו זקוקים למדיניות ממשלתית לפיתוח התיירות באזור", אמר ראש העיר בוריס ניקולוב ל-AFP. "אפילו אם המיליארדר יגיע, הוא יעורר עניין רק לזמן קצר, אלא אם כן נשקיע כאן".
7 צפייה בגלריה
כפר קטן ליד מצודת בלוגראדצ'יק
כפר קטן ליד מצודת בלוגראדצ'יק
הכפר הקטן Stakevtsi ששוכן באזור המצודה
(צילום: AFP)
מספר התיירים באזור זינק ב-2007 לאחר שצוקי בלוגראדצ'יק הוכרזו כאחד משבעה פלאי הטבע החדשים בסקר שערכה עמותה שוויצרית, אולם המטיילים שהגיעו התאכזבו מהתשתיות הרעועות והמחסור במקומות הלינה. "איזו מדינה נשענת על ציוץ של מאסק כדי לפתח את התיירות שלה!", התרעם סגן ראש העיר רוזן מלאדנוב.
עד שהמצב ישתפר מקפידים בבולגריה לשמור על קצת הומור. באחד מהעיתונים המקומיים נכתב שאם מאסק יגיע, מוטב שלא ינהג בכבישים המשובשים עם אחת ממכוניות הטסלה שלה, אלא יגיע מהאוויר בעזרת רקטה.
אם קראתם עד לכאן, אתם מוזמנים גם לערוך סיור וירטואלי במצודה.