הפיגוע הקטלני שהרעיד אתמול את איסטנבול שבטורקיה לא מנע הבוקר (יום ב') מאלפי ישראלים לטוס אליה. על אף החשש והודעות משרד החוץ מאמש לישראלים הנמצאים בעיר להישאר בחדרי המלון שלהם, רבים מהישראלים שכבר הזמינו טיסות ליעד החליטו להגיע לנתב"ג. בסך הכל ימריאו היום 18 טיסות מישראל לטורקיה.
גיל חנקס שטס עם רעייתו אביטל אמר ל-ynet: "יש חשש מסוים, אבל אנחנו למודי ניסיון פה בארץ, אני מאמין שהיום יהיה שם יותר ביטחון ממה שהיה אתמול, כל מאה מטר בטח יהיה איש ביטחון. יש חששות, אבל הוצאנו הרבה כסף ואנחנו לא רוצים לבטל את הכל. נגיע לכל המקומות הפופולריים, אני לא רואה איזושהי בעיה, אני סומך על הטורקים, הם יודעים את העבודה שלהם".
יונה ברדוגו מראשון לציון שוחחה גם היא עם ynet ואמרה: "אנחנו לא פוחדים, בעזרת השם הכל יהיה טוב, נצא, נטייל, נבלה, נימנע ממקומות מסוכנים ונשמור על עצמנו. היה דיון אתמול עד 00:00 בלילה אם כן לטוס או לא לטוס, לא היתה לנו אפשרות לבטל או לדחות, קיבלנו חיזוקים מהבעלים ויצאנו לדרך".
3 צפייה בגלריה
דלפי טורקיש איירווייז, הבוקר בנתב"ג
דלפי טורקיש איירווייז, הבוקר בנתב"ג
דלפי טורקיש איירווייז, הבוקר בנתב"ג
(צילום: רועי רובינשטיין)
3 צפייה בגלריה
דלפי טורקיש איירווייז, הבוקר בנתב"ג
דלפי טורקיש איירווייז, הבוקר בנתב"ג
תורים בדרך לטורקיה
(צילום: רועי רובינשטיין)
מרואיין מפתיע שמצאנו בדרך לצ'ק אין הוא שלמה שרף, מאמן נבחרת ישראל בכדורגל לשעבר. "זו נסיעה שקבענו מזמן", סיפר שרף, "אני נוסע עם הילדים שלי, נחזור ביום שישי לקראת הפתיחה של המונדיאל. הפיגוע היה אתמול, היום לא יהיה עוד פיגוע, זה לא היה פיגוע שמכוון נגד ישראלים".
פרשן הכדורגל הוסיף ואמר: "אחותי וגיסתי אמרו לי לשקול את קיום הנסיעה, אבל הילדים היו בדעה שנוסעים. נעשה כיף ארבעה ימים ונחזור הביתה. ניזהר ונשמור על עצמנו. אנחנו רגילים כבר לפיגועים בארץ ויודעים איך לחיות עם זה".
נציין כי המועצה לביטחון לאומי הוציאה אזהרת מסע ברמה 3 לטורקיה, שהיא רמה בינונית, ועקב כך ממליצה להימנע מנסיעות שאינן חיוניות למדינה.

גל של ביטולים במוקדי חברות התיירות

הפיגוע בלב איסטנבול הביא אתמול להסתערות על מרכזי ההזמנות של סוכני הנסיעות וספקיות התיירות. לקוחות מבוהלים שהיו אמורים לטוס לחופשה בעיר ביקשו לבטל את הטיסה או להחליף ליעד אחר – אלא שכל שינוי כזה כרוך בדמי ביטול.
הדר כרמל, מנהל חטיבת הנופש באמסלם טורס, אמר כי מאז שנודע על הפיגוע באיסטנבול, לקוחות רבים מתקשרים ומבקשים לבטל את הנסיעה או לשנות ליעד אחר. "כרגע השינוי כרוך בתשלום. אני מאמין שכפי שידענו בפיגועים קודמים, למחרת הפיגוע הספקיות תפרסמנה הנחיות מדויקות וייתכן שיאפשרו ביטול ללא דמי שינוי".
לדברי שירלי כהן עורקבי, סמנכ"ל אשת טורס: "אנחנו מקבלים שיחות לבירורים ובקשות לביטולים. החשש הוא טבעי אך אנחנו מעריכים שמדובר בגל נקודתי שיחלוף תוך זמן קצר עד שנחזור לשגרה. איסטנבול היא יעד חורפי חזק מאוד".
3 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע באיסטנבול
זירת הפיגוע באיסטנבול
זירת הפיגוע באיסטנבול, הבוקר
( צילום: אדם קוטב)
זיו רוזן, מנכ"ל קבוצת גוליבר: "הניסיון שלנו מראה שלאחר אירועים משמעותיים שכאלו, התגובה הראשונית היא ירידה בביקושים להזמנות קרובות. אך ככל שיתברר שהפיגוע לא כוון לאוכלוסייה יהודית ושהרשויות חוקרות את הפיגוע, לא תהיה פגיעה בתיירות".
אסף דניאל, מנכ"ל הדקה ה-90: "אנחנו רואים האטה בהזמנות לאיסטנבול בהשוואה ליום רגיל. בטווח המיידי אני מניח שתהיה ירידה בתנועת היוצאים. אבל ככל שנתרחק מהאירוע והשקט יישמר, איסטנבול תחזור במהרה להציג את המספרים שמיקמו אותה בראש טבלת היוצאים מנתב"ג בשנת 2022 עם כעשרים טיסות ביום".