התקיפה הישראלית הנרחבת באיראן הלילה הביאה לסגירה מיידית של המרחב האווירי בישראל. נמל התעופה בן גוריון פונה לחלוטין, וחברות תעופה הודיעו על ביטול כל הטיסות - כאשר לוח ההמראות נצבע כולו באדום. התוצאה: רבבות ישראלים ברחבי העולם נותרו ללא יכולת לשוב ארצה. במקביל, על פי רשות האוכלוסין וההגירה, יש כעת בישראל 56,100 תיירים שגם כן אינם יכולים לטוס בחזרה לארצם.
נתב"ג, הלילה, עם תחילת המבצע

"אני בכרתים עם חברה", סיפרה גל צאיג (22) שנסעה לחופשה של שבוע באי היווני. "תיכננו את הנופש הזו חודשיים מראש והדבר האחרון שחשבנו זה שניתקע פה. הטיסה שלנו הייתה אמורה להיות בשמונה בבוקר, אבל התעוררנו לכל ההודעות על התקיפה וכבר לא הלכנו לשדה. כרגע אנחנו באי ודאות. נשארנו עוד לילה במלון ואנחנו לא ידועות מה קורה. יש לי עבודה בארץ ומילואים, יש כלב ויש משפחה, אל על לא עונים, ואף אחד לא עוזר לנו. אנחנו נאלצות להוציא עוד כסף. לפחות שיפתחו את השמיים לטיסות חילוץ".
גל הוסיפה וסיפרה כי ברחבי האי היווני מורגשת אווירה אנטי ישראלית. "יש ברחובות שלטים עם קללות נגד ישראל ונגד ציונים", אמרה. "אנחנו בסך הכל שתי בחורות צעירות שרק רוצות להגיע הביתה ולא רוצות להישאר פה. אנחנו מבינות שהמצב מורכב. המשפחה שלי ממש מודאגת. אמא שלי בבית ואני מדברת איתה כל הזמן וזה מלחיץ. הייתי רוצה להיות איתה עכשיו".
5 צפייה בגלריה
גל צאיג וחברתה - תקועות בכרתים
גל צאיג וחברתה - תקועות בכרתים
גל צאיג וחברתה - תקועות בכרתים
5 צפייה בגלריה
גרפיטי נגד ישראל בכרתים
גרפיטי נגד ישראל בכרתים
גרפיטי נגד ישראל בכרתים
(צילום: גל צאיג)
ד"ר רביד ינון, כירורג שנסע לכנס כירורגיה בדבלין, היה אמור לשוב ארצה היום, אך מצא את עצמו תקוע באמסטרדם. "הייתי אמור לחזור ביום חמישי בערב דרך קונקשן באמסטרדם", סיפר. "אמרו לנו בערב שהמטוס אמור לנחות בקפריסין ורק אחרי זה להגיע לישראל. שיכנו אותנו במלון ליד השדה תעופה ובארבע בבוקר, כשבאתי להתקדם לשדה, אני רואה את כל החדשות – והטיסה כמובן בוטלה. ביום ראשון אני אמור להצטרף ליחידת המילואים בעזה. אני רופא חטיבתי, כנראה שלא אצליח להגיע. יש לי משפחה עם ילדים. רציתי לחזור ולהיות איתם בשבת. אשתי והילדים מאוכזבים שאני לא לידם ואני מתבאס לא להיות בארץ בתקופה הקשה הזו".
5 צפייה בגלריה
ד״ר רביד ינון
ד״ר רביד ינון
ד״ר רביד ינון, רוצה לשוב להציל חיים בשטח
לדבריו, המדינה צריכה להתגייס ולהוציא טיסות חילוץ: "למי שבמילואים ברור שהמדינה צריכה להוציא מטוס אחד לפחות מאירופה", אמר ד"ר ינון. "מישהו צריך איכשהו לפצות את הישראלים שתקועים בחו"ל כי מהלך החיים שלי נתקע. יכול להיות שאהיה תקוע פה הרבה זמן. יש פה גם עלות כלכלית ואני מקווה שאני אכישהו אצליח לפצות על זה. כרגע התוכנית להיות בשבת בבית חב"ד כי אני אוכל כשר ושומר שבת, ואחרי זה נתקדם משם. לא חשבתי שאקלע לכזאת סיטואציה, אבל אני מאמין שצריך להוציא לימונדה מהלימון".
ד"ר ינון סיכם ואמר: "בשעה כזו קשה הייתי רוצה להיות באחד משני מקומות: או בחאן יונס עם היחידה הרפואית של חטיבת כפיר או בבית עם המשפחה בירושלים. אנחנו במצב רוח טוב כאן כי שמחים סוף סוף שישראל השיבה מלחמה ובטוחים שהכל יסתדר לטובה".
5 צפייה בגלריה
ישראלים מתפללים על מטוס שנחת נחיתת חירום בפאפוס
ישראלים מתפללים על מטוס שנחת נחיתת חירום בפאפוס
ישראלים מתפללים על מטוס שנחת נחיתת חירום בפאפוס
(צילום: דן גולן)
מוקדם יותר לפנות בוקר, מירי, נוסעת שנתקעה בטביליסי שבגיאורגיה, סיפרה ל-ynet: "היינו אמורים להמריא הבוקר חזרה לארץ בטיסת סאנדור שבוטלה. אין בגדים להחלפה, חלק מהאנשים צריכים תרופות, חלקם גם שומרי שבת. הבנו על פי הפרסומים ב-ynet שהטיסות של אל על היום מבוטלות אז דאגנו לעצמנו למלון ולא ברור עד מתי. אנחנו מבולבלים מאוד ולא מבינים כמה זמן זה יימשך".
גורמי ביטחון מעריכים שנתב"ג יישאר סגור למשך שלושה-ארבעה ימים לפחות. החברות הישראליות פינו את המטוסים שלהן לשדות תעופה במדינות זרות.

עדכוני חברות התעופה

מאל על נמסר: "בהתאם להחלטת רשויות הביטחון, המרחב האווירי של ישראל עדיין סגור להמראות ולנחיתות בטיסות אזרחיות. לאור זאת, לוח הטיסות של אל על וסאן דור לשבת וליום ראשון מבוטל. הודעה נשלחה ללקוחות. אל על נערכת להחזיר באופן מדורג את לוח הטיסות שלה ולהוסיף טיסות חילוץ ככל שיתאפשר ולסייע לכמה שיותר ישראלים לשוב הביתה. הרישום לטיסות אלה יתבצע באמצעות לינק ייעודי שיעלה באתר אל על. אנו נעדכן באתר וברשתות החברתיות של אל על כאשר תיפתח האפשרות להזמין כרטיסים לטיסות אלו (בכפוף לאישור לחידוש הפעילות).
"נוסעי אל על אשר טיסתם בוטלה מתבקשים להתעדכן באתר אל על וברשתות החברתיות שם עולים עדכונים שוטפים. מוקדי השירות של אל על נותנים מענה למקרים דחופים. אנו מודעים לאי הנוחות בשל חוסר הוודאות, אך נבקש את סבלנותכם והבנתכם".
מארקיע נמסר כי כלל טיסות החברה עד ליום שני (16 ביוני), כולל, מבוטלות. "ארקיע פועלת בתיאום מלא עם רשויות התעופה ופיקוד העורף ותמשיך לעקוב באופן רציף אחר ההתפתחויות הביטחוניות והנחיות גורמי המדינה. נעדכן את לקוחותינו בכל שינוי ומבקשים מהנוסעים לגלות סבלנות ואורך רוח בתקופה מורכבת זו. מוקד השירות של ארקיע פעיל במתכונת חירום בצ’אט וואטסאפ בלבד – במספר 03-6903712, בשבת בין השעות 10:00–22:00 (שעון ישראל), ביום ראשון המוקד יפעל בין השעות 9:00-22:00.
"אנו ממליצים לנוסעים להיערך בהתאם ולדאוג לסידורי לינה ביעד שבו הם שוהים. הודעת ביטול תישלח לכל נוסע באמצעות דוא"ל ו-SMS, ובה קישור לקבלת זיכוי עתידי לשימוש בארקיע. נוסעים שהזמינו את כרטיס הטיסה עד לתאריך 12 ביוני והטיסה שלהם מתוכננת בין 20-15 ביוני 25 ומעוניינים לדחות את מועד טיסתם – יקבלו זיכוי עתידי בתוקף לשנה. נוסעים שהזמינו חבילות נופש הכוללות טיסות ומלון - יקבלו זיכוי עתידי עבור מרכיב הטיסה בלבד. דמי ביטול עשויים לחול על מרכיב המלון, אלא אם תתקבל הסכמה אחרת מהמלון".
החברה גם מסרה כי נוסעים שהזמינו כרטיסים דרך סוכנויות נסיעות או אתרי אינטרנט, מתבקשים לפנות ישירות אל הגורם שממנו נרכש הכרטיס, ולא לארקיע.
5 צפייה בגלריה
נתב"ג
נתב"ג
נתב"ג, הבוקר
(צילום: AP/Ariel Schalit)
בישראייר מסרו כי "כל טיסות ישראייר מישראל ואליה, לרבות טיסות מאילת ואליה, מבוטלות עד ליום ראשון (15 ביוני), כולל. בנוסף, שתי טיסות שהיו בדרכן לישראל הוסטו לנחיתה באתונה. לנוסעים השוהים בחו”ל – מומלץ להיערך עם סידורי לינה עד לעדכון נוסף. נוסעים אשר ביצעו את הזמנתם עד לתאריך 13.6.25 להמראות עד 30 ביוני 2025 (כולל) – ניתן לבטל את הכרטיס ולקבל שובר זיכוי למימוש עתידי. מדיניות זו תעודכן בהתאם לצורך. ניתן להיכנס לאזור האישי באתר ישראייר להנפקת השובר.
"נוסעים שביצעו הזמנה באמצעות סוכן נסיעות – מתבקשים לפנות ישירות אל סוכן הנסיעות לצורך טיפול בבקשה. טיסות המתוכננות להמראה עד ל-16 ביוני 2025 נסגרו להזמנות חדשות. בשל המצב הביטחוני, המענה הטלפוני של מוקד השירות אינו רציף ועובד במתכונת חירום. המוקד פתוח בשבת למענה דיגיטלי בוואטסאפ בין השעות 14:00-11:00, ובמוצ"ש בין השעות 23:00-21:00 בטלפון: 03-7955777. אנו נעדכן באופן שוטף את לוחות הזמנים באתר החברה וברשתות החברתיות עם פתיחת המרחב האווירי, ונמשיך להעביר עדכונים שוטפים בערוצים הדיגיטליים".
מאייר חיפה נמסר כי כל הטיסות שתוכננו להיום בוטלו והנוסעים יקבלו החזר כספי מלא. "אנו מצרים על חוסר הנוחות לנוסעינו ופועלים בתיאום מלא עם הרשויות על מנת לעדכן את ציבור הנוסעים באופן שוטף בכל שינוי", נמסר מהחברה. "אנו מזמינים את לקוחותינו להתעדכן דרך אתר החברה וערוצי השירות".
בהכנת הכתבה השתתפו איתמר אייכנר ורועי רובינשטיין