בזמן שאנחנו מתכננים כבר את חופשות הפסח והקיץ ומנסים לראות איפה נוכל לנפוש בארץ בלי לפשוט רגל, מלונות רבים בישראל עדיין מלקקים את פצעיהם מהתקופה הקשה שעברה ועדיין עוברת עליהם. "ינואר האדום", כך מכנים את החודש שעבר בהתאחדות המלונות הארצית. זאת מאחר שהנתונים בחודש הזה היו נמוכים באופן יוצא דופן.
אומנם אושרה כניסת תיירים מחוסנים לישראל מ-7.1.22 אך נראה שגם הם וגם מרבית הישראלים העדיפו להישאר בבית בעקבות גל התחלואה האחרון עם התפשטות זן האומיקרון בישראל ובעולם בכלל.
ונכון, חודש ינואר לא נחשב כחודש "חזק" גם כך, בעיקר בשל הסיבה שישראלים פחות נופשים בארץ בעונה הקרה, עונה ששמורה לרוב לתיירים מחו"ל. אבל השנה גם האזורים שכן רגילים לקבל תיירות נכנסת הרגישו בבירור את חסרונם של הישראלים. כך למשל באילת ובתל אביב, שבחודשים הקודמים היה גידול משמעותי במספר הלינות של ישראלים בה.

ירידה בתפוסות בכל הארץ

סה"כ נרשמו בינואר כ-871,000 לינות (ירידה של 46% לעומת ינואר 2019), מתוכן כ-800,000 לינות ישראלים, ירידה של 1% לעומת ינואר 2019. לינות התיירים הסתכמו בכ-72 אלף – ירידה של 91% לעומת 2019. התפוסה הארצית הממוצעת הסתכמה בכ-29% בלבד.
גם באזורים שמתבססים על תיירות הפנים, נרשמו תפוסות נמוכות יחסית: באילת כ-44% (לעומת 56% בינואר 2019, ירידה של 21%), ים המלח עם כ-39% תפוסה (לעומת 57% בינואר 2019, ירידה של 32%)
2 צפייה בגלריה
מלונות ים המלח
מלונות ים המלח
ירידה של 32% בתפוסת המלונות בים המלח
(צילום: שירי הדר)
בבתי ההארחה בקיבוצי אצבע הגליל, נרשמה תפוסה של כ-32% ובאזור הכנרת תפוסה של כ-20% בלבד.
באזורים מוטי התיירות הנכנסת, כלומר מחו"ל, נרשמה תפוסה דלה ביותר כצפוי. הערים הבולטות הן: נצרת עם תפוסה של כ-11% לעומת כ-44% ב-2019 (ירידה של 76%), תל אביב עם תפוסה של כ-22% לעומת כ-64% (ירידה של 65%), ירושלים כ-20% תפוסה לעומת כ- 59% בינואר 2019 (ירידה של 67%) וטבריה עם כ-19% תפוסה לעומת כ-53% (ירידה של 64%).
גם באזורים נוספים נרשמו ירידות: בחיפה כ-34% תפוסה לעומת 52% (ירידה של 36%), נתניה כ-22% לעומת כ-44% (ירידה של 49%). והרצליה כ-36% (לעומת 57% בינואר 2019, ירידה של 36%).
תפוסת החדרים הארצית הממוצעת הסתכמה בכ-29% בלבד, לעומת כ-56% בתקופה המקבילה ב-2019.

"אחוזי התפוסה מהנמוכים שידענו"

"חודש ינואר 22 היה קשה ולא פסח גם על המלונות בנתניה. אחוזי התפוסה היו מהנמוכים שידענו בשנים האחרונות. יחד עם זאת ניתן לומר שיש מגמת עלייה בהזמנות עתידיות בתיירות הנכנסת - גם לרבעון הקרוב וגם בצפי קדימה לכל השנה ואף לשנת 2023", אמרה ל-ynet שרון סיידא, מנכ"לית מלון איילנד בנתניה.
2 צפייה בגלריה
גם תל אביב ספגה מכה קשה בחודש שעבר מבחינת תיירות
גם תל אביב ספגה מכה קשה בחודש שעבר מבחינת תיירות
גם תל אביב ספגה מכה קשה בחודש שעבר מבחינת תיירות
(צילום: shutterstck)
"התיירות הנכנסת שהיא מקור התנועה העיקרי עבור מלונות תל אביב רבתי לא הגיעה לישראל בחודש ינואר ואי לכך התפוסות היו כה נמוכות. בנוסף, גל האומיקרון השפיע גם על תיירות הפנים וישראלים רבים נמנעו לצאת לחופשה, ולכן חודש ינואר השנה היה קשה מאוד מבחינת התפוסות במלונות. אנחנו מקווים שהדעיכה בעוצמת הגל וההקלות לתיירים יהוו שינוי מגמה כבר בחודשים הקרובים", כך אמר ל-ynet עודד גרופמן, מנכ"ל התאחדות ת"א רבתי.
"עקב דעיכתו של גל האומיקרון והסרת המגבלות גם על תיירות נכנסת, אנו צופים להתאוששות הענף בחודשים הקרובים. יחד עם זאת, נוהל מענקי הסיוע לזכאים עבור המחצית השנייה של 2021, חייב לצאת מיידית על מנת לסייע לשקם את הענף מהמכה הדורסנית שספג", נמסר מהתאחדות המלונות.
מנכ"ל מלון רמדה ירושלים, דיוויד טוקר, סיפר ל-ynet כי "בחודש ינואר יצאנו עם מספר רב של מבצעים עם מחירים מאוד אטרקטיביים ובשיתוף עם הרשות לפיתוח ירושלים כללנו תכניות ומופעי תרבות. עד כה רוב הלינות היו של ישראלים אולם החל מהשבועות האחרונים החלו להגיע תיירים בעקבות ביטול חלק מהחסמים שמנעו מהתיירים לבוא.
עוד אמר טוקר, שהינו גם יו״ר ההתאחדות המלונות בירושלים אמר: "בפסח המלונות בירושלים בתפוסות טובות ואנחנו כבר כמעט מלאים. אני מאוד אופטימי לקראת החודשים הקרובים ומיחל ליום שהקורונה תהיה מאחורינו ונחזור לעבודה יצרנית כפי שהיה בעבר".