מה עושים כשהטיסה מלאה, המושבים צפופים, והנוסע שלצידכם תופס יותר מהמרחב שהוקצה לו? השאלה הזו הציתה לאחרונה ויכוח סוער ברשת, לאחר שנוסעת שיתפה תיעוד מטיסה עמוסה שבה, לדבריה, מצאה את עצמה "נדחפת אל החלון" ללא יכולת תנועה.
בפוסט שפרסמה ברשת X פרסמה הנוסעת תמונה של הרגליים של הנוסעת שישבה לידה שגרמו לה להידחק, לטענתה, אל דופן המטוס. "אני מבטיחה שאני לא מאלה שמביישות על משקל", כתבה, "אבל בטיסה מלאה האישה שישבה לידי כל כך גדולה שהיא הרימה את משענות הידיים ונשפכה לתוך המושב שלי".
מה שהתחיל כביטוי של תסכול אישי הפך במהירות לוויכוח סוער ברשת. הציוץ זכה לחשיפה של יותר מ-11 מיליון גולשים, ויותר מ-1,200 תגובות, כלי תקשורת גדולים מהעולם, כמו ה"דיילי מייל" הבריטי ו"פיפל" האמריקני, פרסמו כתבות שסקרו את התגובות השונות לפוסט.
התגובות לפוסט ולכתבות היו חלוקות. חלק מהמגיבים הביעו הזדהות עם הנוסעת והפנו אצבע מאשימה כלפי חברות התעופה, שלדבריהם מצמצמות שוב ושוב את מרווחי הישיבה. אחרים טענו כי עצם פרסום התמונה מהווה שיימינג וחוסר רגישות כלפי הנוסעת שלצידה.
"פשוט תפסיקו לטוס בחברות התעופה הזולות או שתקנו מושבים גדולים יותר", כתבה מגיבה שזכתה ליותר מ-1,800 לייקים. "זה אף פעם לא מפסיק להדהים אותי כשאנשים טסים בלואו-קוסט ומצפים ליוקרה".
"תורידי את משענת היד – גם בכוח אם צריך", הציע מגיב אחר בתגובה שגרפה יותר מ-5,500 לייקים.
"צריך לחייב שמנים לרכוש כרטיסים לשני מושבים", הגיב גולש אחר.
והייתה גם מי שהאשימה את הנוסעת: "נאלצתי פעם לשבת ברכיים מול ברכיים עם אנשים אחרים, בגללם, אבל אני לא העליתי תמונות לטוויטר כדי להתלונן… זה פשוט חוסר נימוס. טוסי במחלקה ראשונה".
גם חברת התעופה אמריקן איירליינס חטפה אש. "אתם מאשימים את כולם חוץ מאת חברות התעופה, שדוחסות את כולנו למושבים זעירים בשביל לגרוף רווחים אדירים", כתב אחד הגולשים.
"אולי תנסי לנהוג כלפיה באדיבות?"
"חברת התעופה צריכה לטפל בזה. זה לגמרי לא סביר", כתב מגיב נוסף. "צריך להחזיר את הדרישה לרכוש שני מושבים. אני שונא להגיד את זה, אבל חייבים להתחיל להתייחס לזה ברצינות עם האנשים האלה".
מגיב אחר הציע פתרון אנושי פשוט: "אולי תנסי לנהוג כלפיה באדיבות? אני בטוח שהרבה יותר לא נוח לה ממך".
"פשוט תגידי לה שאת רוצה להוריד את משענת היד", הציעה מגיבה אחרת.
באתר "פיפל" נכתב כי אמריקן איירליינס לא השיבה לבקשת תגובה, אך מחברי הכתבה ציינו כי "על פי מדריך הסיוע המיוחד של החברה, נוסעים הזקוקים למושב נוסף כדי 'לטוס בנוחות ובבטחה' יכולים לפנות למחלקת ההזמנות ולהזמין מושב נוסף. צוות ההזמנות ידאג לשני מושבים סמוכים באותו תעריף. אם תוצע לנוסעים 'ישיבה במחלקה גבוהה יותר עם יותר מרחב', הם יידרשו לשלם את ההפרש במחיר".
הדוגמנית שנפלה קורבן לפישוק רגליים גברי
המרחב האישי במטוסים הפך בשנים האחרונות לנושא נפיץ ברשתות החברתיות. לפני קצת יותר משנה פרסמה דוגמנית קנדית צעירה בשם ארין רמפל סרטון שמתעד כיצד נפלה קורבן לפישוק רגליים גברי (Manspreading) במהלך טיסה פנימית קצרצרה מוויניפג לאדמונטון. הסרטון, שכלל את הכיתוב הקצר "זעם נשי", ושורת הסבר: "למה שמישהו יצטרך כל כך הרבה מקום??? ניסיתי לגרום לו לזוז, אבל הוא לא הסכים", הפך אז במהרה לוויראלי עם מיליוני צפיות.
"הייתי דוחפת את הרגל שלו", כתבה אחת מהמגיבות. אחרת שאלה: "האם אנשים לא יודעים מהו מרחב פרטי?". מגיבה נוספת נקטה גישה אגרסיבית יותר וכתבה: "תתפסי בביצים שלו וסובבי". הייתה גם מי שהציעה להפיל "בטעות" משהו חם כגון קפה על ברכיו של הנוסע. "הייתי צורחת", הציעה מישהי אחרת.
גם גברים הביעו סימפטיה וכתבו שזה לא בסדר לשבת בצורה כזאת, אך היו גם הרבה מגיבים ממין זכר שצידדו בנוסע. "כגבר זה פשוט יותר נוח לשבת כך", כתב אחד מהם.
בסרטון המשך רמפל סיפקה עצה לנשים שמוצאות עצמן במצב דומה ואמרה כי עדיף לדבר בדיסקרטיות עם דיילת במקום להתעמת ישירות עם הנוסע, שכן יצירת סצנה עלולה להסלים את המצב.





