שמש סתווית ונעימה וגל קטן ומפנק קיבלו באהבה את פני הגולשות הרבות שבאו היום (ה') לחוף הריביירה בבת ים כדי להתחזק ולהתעצם בפסטיבל "גולשות בישראל", לקידום ספורט הגלישה הנשי בישראל והמאבק באלימות נגד נשים. חן טרנגו, גולשת ותיקה ואחת ממפיקות הפסטיבל, התקשתה להסתיר את התרגשותה. "כשהתחלתי לגלוש לפני 27 שנים תמיד הייתי הבת היחידה במים", סיפרה בשיחה עם ynet. "כיום המצב שונה ויש לנו בקבוצת פייסבוק 'גולשות בישראל' 6,000 חברות. אנחנו אחיות, ואנחנו שומרות אחת על השנייה".
כמו בכביש, מתברר שגם בין הגלים שוררת אלימות ולא פעם נשים זוכות ליחס שוביניסטי מצד הגולשים הגברים. "לפני 15 שנה, בחוף המערבי בתל אביב, לקחתי גל לבחור", סיפרה. "הוא התחיל לאיים עלי ולהשתולל ומזל שחברים שלי שמרו עליי. ממש פחדתי. מאז האירוע הטראומטי אני תמיד מקפידה לגלוש עם החברים הטובים ששומרים עליי. לצערי לא לכל גולשת יש הגנה וחברים קרובים שמגינים עליה. גולשת צעירה שנכנסת למים ואין לה גב והגולשים לא מכירים אותה, יכולה למצוא את עצמה במצבים מאוד לא נעימים וגם עלולים לתקוף אותה. אז עכשיו אני פונה לכל הגולשות - תדעו שיש לכן גב".
נטלי פיגנלט, מדריכת גלישה ותיקה ואחת ממפיקות הפסטיבל, התייחסה גם היא לנושא: "בשנים האחרונות הצפיפות במים מתגברת, יש הרבה גולשות וגולשים מתחילים שהצטרפו לחגיגה בים. הם חסרי ניסיון וידע בכל החוקים השונים של הגלישה. הצפיפות מייצרת אלימות ותאונות גלישה נוראיות. ביבשה כולנו נשים עוצמתיות וחזקות, אבל במים היחס אלינו קצת שונה ויש אלימות. אנחנו נשים ואישה צריכה מעטפת. במים אישה יכולה להיות פחות מוגנת ובפסטיבל הזה אנחנו עוטפים את כל הגולשות במטרה לתת ביטחון והמון אהבה לאחיות שלנו".
1 צפייה בגלריה
פסטיבל "גולשות בישראל"
פסטיבל "גולשות בישראל"
כרזת קידום לפסטיבל
האווירה בחוף בבת ים נעימה, יש שיעורי יוגה בהתאמה לגולשות, דוכני בגדים ובגדי ים, הרצאות בנושא גלישה והעצמה נשית, שיעורי סלסה ואפילו הגיעה ניידת גניקולוגית של חברת אילומג'ין שמאתרת ומאבחנת בעיות רפואיות שמעידות על סרטן צוואר הרחם.
"לפעמים התחושה במים היא של בדידות", סיפרה לנו גולשת שהגיעה מחדרה עם בתה. "יש גם המון הערות סקסיסטיות, בייחוד אם זה קיץ ואני גולשת עם ביקיני. בהתחלה זה היה ממש מתסכל, כל הצורך הזה להילחם על המקום שלי במים ובמקביל להתמודד עם איתני הטבע הקשוחים וליהנות מהגלישה. אני לא מוכנה שהבת שלי, שרק התחילה לגלוש, תעבור את זה מחדש, אני רוצה לטהר את האווירה במים. לאישה יש זכות לתפוס גלים בדיוק כמו לגבר".
גולשת נוספת, צעירה מקומית מחוף בת ים, סיפרה שמעולם לא ראתה כל כך הרבה גולשות ביחד: "יש כאן חגיגה, מלא בנות מדהימות הגיעו. חלק אני מכירה בפנים וחלק הכרתי רק היום. אני שמחה לגלות שיש עוד נשים כמוני, שאוהבות לגלוש ולצערי גם הן נאלצות להתמודד עם אותן בעיות של אלימות וכל ההערות הדוחות וכל השיפוטיות של גולשים מגעילים שחושבים שהים של אבא שלהם. עכשיו אני יודעת שאנחנו ביחד, יש לי אחיות חדשות ואני אוהבת אותן וביחד ננצח. בנים צאו לנו מהווריד, תנו לגלוש בשקט".