3 צפייה בגלריה
רכבים להשכרה
רכבים להשכרה
רכבים להשכרה
(צילום: shutterstock)
מתכננים לשכור רכב בקיץ הזה? אף שאנחנו כבר אחרי הקורונה המחירים עדיין גבוהים בעשרות אחוזים מבקיץ 2019.
למרות היציאה ממשבר הקורונה מה שמקשה השנה על חברות השכרת הרכב היא כנראה הריבית הגבוהה, שמייקרת מאוד אחזקת צי גדול של רכבים. זה גם משפיע בהכרח על כמות הרכבים, כך שמי שמתכנן להשאיר את השכרת הרכב לרגע האחרון כדאי שיחשוב פעמיים.
לדברי אופיר דנאי, בעלי חברת אופרן, המספקת שירותי השכרת רכב בחו"ל, "יש חוסרים בציי הרכב של חברות להשכרת רכב, אל תחכו לרגע האחרון. כבר עכשיו לא ניתן להשיג ליולי־אוגוסט מיני ואן למשפחות באיטליה, צרפת והולנד".
לדבריו, "מה שגורם בקיץ הזה לחוסרים בחברות ההשכרה היא הריבית הגבוהה. חברת השכרת גדולה כדוגמת הרץ או אוויס מחזיקה כ-30 אלף רכבים בעלות של כ-25 אלף דולר לרכב. זאת השקעה ענקית שמצריכה גיוס הון עצום. אבל אחרי הקורונה הגיעה עליית הריבית שפגעה ביכולת שלהן לגייס הון בגלל העלות הגבוהה של הכסף. התוצאה היא ציי רכב קטנים יותר ובעקבות כך היצע נמוך יותר של רכבים להשכרה וניצולת גבוהה יותר שלו. אם בעבר היו מגלים גמישות אם למשל אחרת מעט במסירת הרכב היום חברות ההשכרה קפדניות הרבה יותר וקונסות לקוחות על כל איחור כי כל איחור כזה פוגע להם בשרשרת ההשכרה".

לדברי דנאי, יש אזורים שלמים באירופה שבהם המחסור מורגש הרבה יותר, והוא מסמן את איטליה, צרפת ואוסטריה כיעדים בעייתיים במיוחד בקיץ הקרוב. "במדינות האלה או שחסר דגמים פופולריים או שאין בכלל רכבים בתקופות החמות. בצרפת ואיטליה יש ירידה של כ-30% בגודל ציי הרכב".
תופעה נוספת שמקורה הוא ברצון לחסוך בעלויות היא צמצום תחנות השירות וההשכרה. "בערים מסוימות דוגמת רומא חברות ההשכרה צמצמו את תחנות השירות. אם בעבר היו בין עשר ל-15 תחנות, היום יש שש בלבד. בנוסף החברות הגדולות, שהפעילו בעבר מותגי לואו-קוסט מוזלים כמו למשל של יורופקאר, חדלו מכך. גם שיטת התמחור של השכרת הרכב הפכה כמו בחברות התעופה לדינמית עם הגבלת ק"מ".
מבדיקה שערכנו בעזרת אתר השוואת מחירי השכרת רכב ZEST CAR RENTAL, בנוגע לעלויות שכירה של רכב קומפקטי באמצע אוגוסט בערים שונות באירופה, מתברר שיש עלייה חדה בעלויות ביחס לאוגוסט 2019.
בהשוואה לאוגוסט 2022 המחירים נותרו ברוב המקרים דומים. במאלגה, ספרד, עלות ממוצעת של רכב קומפקטי ליום באוגוסט השנה היא 52 אירו לעומת כ-28 אירו באוגוסט 2019. בהשוואה לשנה שעברה המחיר נותר זהה.
בפאפוס שבקפריסין מחיר ממוצע ליום באוגוסט השנה עומד על 44 אירו לעומת 29 אירו בלבד ב-2019 ו-45 אירו ב-2022. בנמל התעופה פיזה באיטליה עלות רכב ליום היא 54 אירו בממוצע לעומת 32 אירו באוגוסט 2019 ו-83 יורו באוגוסט 2022. בהרקליון שבכרתים עלות רכב באוגוסט השנה עומדת על ממוצע של 89 אירו ליום לעומת 38 אירו ב-2019 ו-66 אירו באוגוסט 2022.
3 צפייה בגלריה
חופשה מכונית אילוסטרציה
חופשה מכונית אילוסטרציה
יקרה הדרך אל החופש
(צילום: shutterstock)

הישראלים לקוחות טובים

אם בתחום הנופש בחו"ל התדמית של הנופש הישראלי היא מעט בעייתית, בתחום השכרת הרכב דווקא מאוד אוהבים אותנו. דנאי: "הישראלי נחשב לקוח טוב אצל חברות ההשכרה באירופה: אל"ף, אין לו בעיות שיכרות. הוא לא עושה הרבה תאונות, הוא יודע לנהוג. הישראלי הוא תייר מנוסה ושומר על הרכב. מה שעוד מאפיין את השוכר הישראלי זה שהוא מעדיף רכב אוטומטי, רצוי SUV, כי הרבה ישראלים נוסעים בהרכב משפחתי. אלה רכבים יותר יקרים בדרך כלל. הישראלי בא לטייל, לעומת התייר האירופאי שבא לתפוס ויטמין D על החוף. אנחנו נוסעים הרבה יחסית, כ-180 ק"מ בממוצע ליום בהשוואה לאירופאי שייסע כ־75 ק"מ ליום. אם אני משווה לתייר שבדי - מבחינתו הרכב נועד להגיע לאתר, לנסוע לבר או לסופר, ויתר הזמן הוא רוצה לנוח. הישראלי רוצה לקבל את הרכב בשדה התעופה ולהתחיל לחרוש את המדינה".

טיפים לשוכרים

  • נקודת מסירה - בררו היטב היכן נקודות המסירה של הרכב. פעמים רבות נקודת ההשכרה מצויה מחוץ לשדה התעופה, במקום מרוחק שצריך לקחת אליו אוטובוס. כשמגיעים אחרי יום טיסה, בייחוד עם ילדים, זה יכול להיות טרטור.
  • ותרו על רכב יוקרתי - ישראלים רבים מעדיפים לשכור רכב יוקרתי יותר מזה שיש להם בבית. כשאתה בארץ זרה ולא מכיר את הכבישים, עדיף לא להשכיר רכב שלא מכירים. נתקלנו כבר בשוכרים שלקחו רכב חשמלי או רכב יוקרתי, שלא ידעו להפעיל את המערכות המתוחכמות שלו.
  • התחשבו במטען - כדאי לברר מראש, לפי מספר המזוודות שאכן תא המטען מתאים. זה נכון במיוחד למשפחות שומרות כשרות שלוקחות עימן נוסף למטען הרגיל גם אספקת מזון כשר מהבית.
3 צפייה בגלריה
חופשה מכונית אילוסטרציה
חופשה מכונית אילוסטרציה
הרבה מזוודות צריכות הרבה מקום
(צילום: shutterstock)
  • מצטערים, סגור - רבים בוחרים בטיסות לואו-קוסט שנוחתות בשדות תעופה קטנים שבחלקם דלפקי השכרת הרכב סגורים בלילה. חובה לבדוק עוד בארץ את שעות הפעלת הדלפק.
  • אל תצאו בלילה - אם אתם נוחתים באמצע הלילה עדיף לישון בשדה ולקחת את הרכב למחרת. זה עדיף על נהיגה בעייפות באזור לא מוכר בלילה.
  • החזרה בזמן - חברות הרכב מקפידות יותר מתמיד על החזרה בזמן. גם אם ממהרים, חשוב לקחת בעת החזרת הרכב את חוזה סיום ההשכרה חתום על ידי הסוכנות, כדי למנוע פתח לטענות בעתיד.
  • אזורים אסורים - בערי אירופה יש אזורים שאסור להיכנס אליהם אלא אם אתם תושבי האזור. בדרך כלל מופעלת מצלמה והקנס יגיע כשתהיו כבר בארץ. שימו לב לשילוט ואל תתעלמו (למשל שילוט באיטליה של אזורים שמסומנים באותיות ZTL המיועדים רק לגרים באזור).
  • חציית גבולות - כשחוצים גבולות חייבים להודיע לחברת ההשכרה לפני. לפעמים יש גם תוספת לביטוח. חברות ההשכרה מציעות היום שירות חדש: מכשיר שמדווח על מעבר גבול ומשלם את האגרה שנגבית מהלקוח בהחזרת הרכב. כדאי לבדוק שימוש בזה.