מחיאות כפיים במהלך הנחיתה זו מסורת שנויה במחלוקת שאהובה ונפוצה במיוחד בקרב נוסעים ישראלים. עם מגע הגלגלים בקרקע יש מי שבוחר לפצוח במחיאות סוערות, ויש מי שממתין במבוכה לסוף התשואות. אך האם מומלץ להימנע ממחיאות כפיים גם מסיבות בטיחותיות ולא רק בשל ענייני פאסון וסגנון? יש מי שסבור שכן.
1 צפייה בגלריה
נוסעים מוחאים כפיים
נוסעים מוחאים כפיים
נוסעים מוחאים כפיים - האם זה בעייתי?
(צילום: Gorodenkoff / shutterstock)
הדיילת הארגנטינאית ואושיית הרשת ברברה בצ'יליירי, המכונה "Barbiebac", פרסמה סרטון טיקטוק ובו פרשה את משנתה בנושא: "למרות שיש נוסעים שמוחאים כפיים ברגע הנחיתה, אני לא ממליצה על כך", אמרה הדיילת שמתחזקת חשבון טיקטוק עם 4.8 מיליון עוקבים.
בצ'יליירי אמרה כי הטייס בכלל לא שומע את מחיאות הכפיים בגלל דלת הקוקפיט שחוסמת את הרעש. בנוסף היא ציינה תקלות אפשריות כמו כשל בבלמים, הפעלה חירומית של מנגנון היפוך דחף, או פיצוץ צמיגים לאחר הנחיתה כסיבות טובות לשמור על השקט.

לדבריה, "עד לרגע העצירה המוחלטת של המטוס עלולות לצוץ הפתעות שיצריכו יציאה דחופה מהמטוס יותר מאשר סבב מחיאות כפיים". עם זאת, היא לא מבקשת לאסור על המנהג ומסכימה כי מדובר בבחירה אישית של כל נוסע ונוסעת.
"אתם יכולים להביע את הערכתכם בסוף הטיסה עם תודה מנומסת", סיכמה את דבריה. "הטייס והצוות בדרך כלל מחכים ביציאה, מה שנותן לכם הזדמנות להביע את הערכתכם".
האם הדיילת הארגנטינאית הגזימה בדבריה? שאלנו את יעל, דיילת אוויר ותיקה שפרשה לאחרונה לאחר שנים רבות של עבודה במטוסים. "עובדתית זה מדויק מאוד מה שהיא אומרת", אמרה יעל בשיחה עם ynet. "עד שמטוס לא מסיים את הנחיתה שלו על הקרקע, ומתקדם לשרוול עד בלימה מלאה, יכולות לקרות תאונות, וזו הסיבה שבראש וראשונה אסור לשחרר את החגורה במושב ולקום.
"אקט מחיאות הכפיים בעת הנחיתה על הקרקע הפך כבר לפני שנים רבות לסוג של הודיה של הנוסעים לטייס, וילדים קטנים לומדים כבר בטיסה הראשונה שלהם שזה חלק בלתי נפרד מהטיסה. בחברות התעופה הישראליות זה לא מתפרש כפגיעה או כעלבון כלפי צוות הטייסים, ההפך הוא הנכון. אני לא חושבת שהישראלים יפסיקו למחוא כפיים בנחיתות, וגם לא נראה שתצא איזו הוראה מתא הטייס בנושא".
אך לא רק מחיאות כפיים עלולות להטריד את צוות האוויר בנחיתה. יעל הוסיפה ומתחה ביקורת על התנהגות הנוסעים בשלב האחרון של הטיסה: "תמיד יש איזה נוסע חכמולוג שממהר לקום להוציא את הטרולי שלו מהתא מעליו ואנחנו קוראים לו להתיישב מיד ולחגור שוב את החגורה עד לעצירה מלאה של המטוס".