לאחר שנים של כאוס בתחום המוניות בשדה התעופה בן גוריון, הבוקר (יום ד') יצא לדרך שירות טכנולוגי חדש לניהול והפעלת מערך המוניות. השירות, שנמצא בשלבי הרצה וייכנס לתוקף באופן מלא בחודש מרץ, מנוהל על ידי חברת Gett שזכתה במכרז להפעלת המוניות בשדה. על הפרק: אפליקציה וקיוסקים שאמורים להפוך את הזמנת הנסיעה במונית מנתב"ג ליעילה ולבטוחה ולהעניק לנוסעים ולתיירים הנכנסים לישראל חוויית שירות משופרת ומפוקחת.

אז איך זה יעבוד? עם יציאתם מהמטוס, יוכלו הנוסעים לסרוק קוד QR של Gett, להוריד את האפליקציה ולקבל קוד. לאחר איסוף המזוודות הם יפגשו את הסדרן, וימסרו לנהג המונית את קוד הנסיעה ליעדם. נוסעים שיבחרו שלא להוריד את האפליקציה ייגשו לקיוסקים הפזורים בשטח הנמל, ויזמינו מונית בהליך דומה.
בהודעה שפרסמה רשות שדות התעופה נכתב כי "לצורך המהלך וכדי למנוע הצטברות תורים ולדאוג שבכל רגע נתון יהיה מענה הולם לביקוש המוניות, רשות שדות התעופה הקימה חדר בקרה ייעודי שמנטר את העומסים ומנהל את התנועה בהתאם. נציגי Gett יתפעלו את מתחם חדר הבקרה המצויד בכלים טכנולוגיים מתקדמים לאורך כל שעות היממה ויבצעו ממנו של פעולות כמו פיקוח על תור המוניות, ויסות המוניות ועוד.
"נהגי המוניות, אשר עברו הדרכה שבמסגרתה הוסברו להם כללי ההתנהגות המחייבים, יחכו לקריאות במתחם חניה ייעודי שממנו יצאו לפי תורם כאשר תתבקש נסיעה. ברשות שדות התעופה סיפרו הבוקר כי הנהגים מתודרכים על ידי צוות מקצועי אודות המערכת (שחדשה לחלקם). תנאי שהייתם בנמל התעופה בן גוריון כוללים מתחם חדש למאות מוניות וטרקלין מנוחה מאובזר לנוחותם. במקום יפתח זיכיון של מזנון להנאת הנהגים הממתינים".
ברשות שדות התעופה הדגישו כי המהלך נועד "לתת מענה לתופעות כמו עוקץ תיירים ונוסעים, נהגים לא מורשים, רכבים לא מורשים העלולים לסכן את הנוסעים ועוד".
2 צפייה בגלריה
פיילוט המוניות של Gett בנתב"ג יצא לדרך
פיילוט המוניות של Gett בנתב"ג יצא לדרך
עמדה דיגיטלית להזמנת מוניות
(צילום: סיון פרג')
2 צפייה בגלריה
פיילוט המוניות של Gett בנתב"ג יצא לדרך
פיילוט המוניות של Gett בנתב"ג יצא לדרך
(צילום: סיון פרג')
מארק און, מנכ"ל Gett ישראל, אמר כי "הפעלת השירות הטכנולוגי לניהול והפעלת מערך המוניות בנתב"ג היא משימה בחשיבות עליונה עבור Gett. צוות החברה עובד מסביב לשעון בתכנון וייצור חוויית שירות חדשה לעוברים בנמל התעופה הלאומי, תוך שימוש בטכנולוגיות החדשניות ביותר. השירות שהחל לפעול במתכונת הרצה, צפוי להתייצב תוך כדי תנועה וישנה את חווית השירות של הנוסעים הבאים ויוצאים מישראל".

התנגדות בקרב נהגי מוניות

בתוך כך, הבוקר הודיעה התאגדות נהגי המוניות בהסתדרות כי היא בוחנת מהלכים משפטיים נגד ההסכם הדרקוני, כלשונה, שמאלצים את הנהגים לחתום עם חברת Gett. ההתאגדות, בסיוע פורום העצמאים והפרילנסרים, בוחנת בימים אלה את חוקיותו של החוזה ואת דרכי פעולתם.
לטענתם, החוזה כולל סעיפים כובלים ומקפחים שמגבילים את זכויותיהם, כולל הסכמה מראש שלא יוכלו לתבוע את Gett בעתיד וגם שהחברה תוכל לערוך שינויים עתידיים בחוזה ללא צורך בהסכמת הנהג. בנוסף, Gett דורשת פרטים אישיים של לקוחות פרטיים שמזמינים מראש נהגים והיא, כך נטען, עלולה ליצור עימם קשר אחר כך. הנהגים גם מתרעמים על הקמת "ועדת משמעת" של Gett שאמורה לבדוק תלונות של נוסעים ולהעניש את הנהגים באמצעות הטלת קנסות כספיים והשעיות זמניות או לצמיתות.
התאגדות נהגי המוניות קוראת לרשות שדות התעופה לדחות את כניסת ההסכם שלה מול Gett עד להשגת הסכמות כדי למנוע כאוס במערך ההסעים בנתב"ג שיפגע הן בציבור הנוסעים והן בנהגים.