2 צפייה בגלריה
מטוס בואינג 737 של חברת KLM
מטוס בואינג 737 של חברת KLM
מטוס בואינג 737 של חברת KLM
(צילום: shutterstock)
קבוצה של 19 נערות יהודיות חרדיות מארצות הברית תובעות את חברות התעופה דלתא ו-KLM בטענה כי נהגו כלפיהן באנטישמיות במהלך טיסות מאירופה לניו יורק בחודש אוגוסט האחרון.
על פי התביעה שהוגשה בארה"ב, הנערות היו חלק מקבוצה שביקרה בכמה מוקדים דתיים ואתרי הנצחה לקורבנות השואה באוקראינה ובאושוויץ. בסיום המסע, בתחילת אוגוסט 2021, הן עלו על טיסה לאמסטרדם עם חברת התעופה KLM, ומשם היו אמורות לעלות על טיסת המשך של דלתא איירליינס לניו יורק. אלא שלטענתן, במהלך הטיסה הראשונה הן סבלו מהתעמרות ויחס משפיל ומפלה מצד צוות השירות של המטוס. לפי דיווח באתר "אינסיידר", 19 הבנות ביקשו לאכול מנות כשרות שהוכנו מראש, ולשם כך הן הורידו את המסכות. לדבריהן, בזמן הזה ניגשו אליהן דיילים וביקשו מהן בצורה בוטה לעטות מסכות.
הסיבה להתנגדות הצוות האווירי היא שמוקצב זמן מיוחד שבו הנוסעים מורשים לאכול ולהיות ללא מסכות. אולם, אחת הנוסעות מהקבוצה טוענת כי היו נוסעים רבים אחרים שאכלו מעבר לטווח הזמן המוגדר, ואף איש צוות לא העיר להן.
כך או כך, משלא נענו לבקשת הצוות והמשיכו לאכול, הדיילים איימו על הנערות כי זו תהיה "האזהרה האחרונה", אחרת ייאלצו לדווח על כך לרשויות, מה שיוביל למעצרן בשדה לאחר הנחיתה. בכתב התביעה נטען כי "כל המטרה מאחורי ההתנכלות של הצוות כלפי הבנות היא רק במטרה להטריד את התובעות שלא כדין בגלל מוצאם האתני והיותן יהודיות".
לאחר הנחיתה ניגש אל הבנות קצין בטיחות מטעם חברת התעופה KLM והודיע להן שעלייתן לטיסת ההמשך נאסרה, והראה להן מסמך שאוסר עליהן לעלות לטיסה. האיסור שהציג בפניהן כלל גם שמות של נוסעות מאותה הקבוצה שכלל לא היו על הטיסה הזו, אלא הגיעו בטיסה אחרת. לאחר דין ודברים בשדה הוחלט כי הקבוצה תטוס למחרת. הנערות העבירו את הלילה בשינה על הספסלים בשדה התעופה סכיפהול, אלא שהסיפור עדיין לא נגמר.
2 צפייה בגלריה
מטוס איירבוס A330 דלתא איירליינס
מטוס איירבוס A330 דלתא איירליינס
מטוס איירבוס A330 של חברת דלתא איירליינס
(צילום: shutterstock)
למחרת הבנות עלו למטוס ואחת מהן ביקשה מנוסעת אחרת, שאינה קשורה בכלל בקבוצה, להתחלף איתה במושב. הנוסעת נעתרה לבקשה. אתר "אינסיידר" מציין שהועבר לידיו סרטון שמתעד את הנערה מבקשת את רשות הנוסעת, ואת הנוסעת מסכימה. על אף זאת, צוות הטיסה הוריד את כל הנערות מהטיסה בגלל "התנהגות לא הולמת במטוס". חברת התעופה הציעה לקבוצה לעלות על טיסה מאוחרת יותר באותו יום, אבל הן נאלצו לסרב כדי לא לחלל שבת. בסופו של דבר הקבוצה הגיעה לאנטוורפן שבבלגיה שם העבירו את השבת וטסו לבסוף לניו יורק ב-8 באוגוסט בטיסה של יונייטד אירליינס.
הקבוצה תובעת מחברות התעופה KLM ודלתא אירליינס פיצוי על עוגמת נפש ודורשות מהחברות לציית ולפעול בהתאם לכללי ה-FAA שאסורות אפליה על רקע מוצא או דת.
מחברת התעופה KLM לא נמסרה תגובה, ודובר מטעם החברה מסר ל"אינסיידר" כי החברה אינה נוהגת להגיב על מקרים שמנוהל לגביהם הליך משפטי.
מחברת התעופה דלתא נמסר ל"אינסיידר": "אנו לא יכולים להגיב באופן ספציפי על המקרה המשפטי הזה, אך נציין שעמידה בנהלי הבטיחות של הצוותים שלנו למען הבריאות של כולם זה דבר שהוא בעל חשיבות גדולה מאוד. לחברת התעופה דלתא יש אפס סובלנות כלפי כל גילויי אפליה או גזענות בכל צורה שהיא בכל תחומי הפעילות של החברה".