3 צפייה בגלריה
ישראייר מחלקת פרימיום
ישראייר מחלקת פרימיום
חדש מהניילונים: מחלקת פרימיום מעכשיו גם בישראייר
(צילום: סיון פרג')
מוסיפה מחלקה: ישראייר מודיעה היום (יום ג') על השקת מחלקת פרימיום במטוסי האיירבוס של החברה. המחלקה תכלול שתי שורות ובהן שמונה מושבים מרווחים. המטוסים ישמשו גם בקווים בינלאומיים וגם בטיסות לאילת.
רוחב המושב במחלקת פרימיום יהיה כ-58 ס"מ (לעומת 48 ס"מ במחלקת תיירים) והוא מצויד גם במשענת ראש עם הטיית גב הכסא ב-17 ס"מ, כך שתהיה תמיכה לגב ולרגליים. בנוסף, אזור מושבי הפרימיום יהיה מופרד באמצעות וילון משאר מושבי המטוס.

עלייתה של מחלקת הפרימיום

נראה שבחברה הישראלית הבינו את המגמות בעולם התעופה ואת הביקוש לטוס במחירים סבירים מצד אחד ומצד שני במושבים נוחים, שלעיתים משתלם להוסיף עליהם עוד כסף. זאת בנוסף למגמה שאנו רואים בשנים האחרונות - ויתור או צמצום המחלקות הראשונות ומחלקות העסקים, והרחבת מחלקות ה"ביניים" כמו הפרימיום, כפי שפרסמנו באוקטובר השנה. מגמה שקיבלה דחיפה בזמן הקורונה מצד חברות תעופה בעולם.
הקונספט שהתחיל כבר ב-1991 עם חברת התעופה הטאיוואנית "אווה אייר", זוכה כאמור לתנופה מחודשת כעת ונמצא בשלב נסיוני בחברות רבות. כך למשל, חברת התעופה הגרמנית לופטהנזה היא המתקדמת ביותר בעולם כיום במעבר למחלקות פרימיום. כל 102 מטוסי החברה למרחקים ארוכים מאובזרים כבר במחלקת "תיירים פלוס", והחברה מתכוונת לשלב אותה בכל צי המטוסים שלה.
לפי החישובים מושבי הפרימיום תופסים רק שני שליש מגודלם של המושבים במחלקת עסקים, עלות התקנתם נמוכה פי עשרה, והם רווחיים ב-40 אחוז למטר מרובע של מקום במטוס - הנוסחה הנדרשת לחברות התעופה כדי להרים ראש במשבר הקורונה. ויותר מכך, נוסעים "רגילים" שרוצים לשדרג את עצמם - האפשרות זמינה במחיר נגיש, ולחברות שמבקשות לקצץ בעלויות של שליחת עובדיהן במחלקות עסקים לפגישות - הן מספקות פיתרון סביר.
3 צפייה בגלריה
 פחות ביזנס ויותר פרימיום. המחלקה המדוברת במטוסי אל על
 פחות ביזנס ויותר פרימיום. המחלקה המדוברת במטוסי אל על
פחות ביזנס ויותר פרימיום. המחלקה המדוברת במטוסי אל על
(צילום: יח"צ)
בצעד זה ישראייר הופכת להיות החברה הישראלית השנייה שתמכור מושבים במחלקת פרימיום, אחרי אל על. לארקיע אין מחלקות ביזנס ופרימיום כיום, אלא מושבים מועדפים במחלקת תיירים. "אנו שוקדים כל העת על חידושים ושיפור חוויית הטיסה עבור לקוחותינו. אנו צופים כי המחלקה עם מושבי הפרימיום תהיה מצרך מבוקש בתקופה הקרובה בקרב הנוסעים, בייחוד ולאור שינוי הרגלי הצריכה החדשים בתיירות ובתעופה בעקבות מגפת הקורונה", אמרה הילה הרמולין רונן, סמנכ"ל שיווק ומכירות של ישראייר.
עם זאת, יש לציין את ההבדלים הגדולים בין החברות. באל על יש כיום 15 מטוסים (דרימליינר) ועוד אחד בדרך, שבהם ישנן מחלקות פרימיום, בהמשך הן יימכרו גם במטוסי בואינג 777. לעומת זאת לישראייר יש כיום שני מטוסי איירבוס מהסוג שבו יוצעו מחלקות הפרימיום.
גם בכל החברות שמטיסות מכאן ישירות לארה"ב יש מחלקות פרימיום - יונייטד איירליינס, דלתא ואמריקן איירליינס. זאת לצד החברות הגדולות מאירופה כמו לופטהנזה, סוויס, אוסטריאן ועוד. אך יש לשים לב בזמן הזמנת הכרטיס שבכל חברה המונח פרימיום מעט משתנה. בחלק מהטיסות מדובר במחלקה נפרדת לחלוטין עם מושבים בסגנון כורסא מרווחת ושירות ברמה גבוהה מזו שמקבלים בתיירים, ובחלק מהמקרים הפרימיום הוא רק חלק ממחלקת העסקים פשוט עם רווחים מעט גדולים יותר בין המושבים.
בחברות הלואו-קוסט עדיין לא קיימת האפשרות למושבים מרווחים יותר. כך למשל באלו הפופולריות בארץ: וויזאייר, ריינאייר ואיזי ג'ט אין מחלקות פרימיום וכמובן גם לא עסקים וראשונה. מה שכן יש אלו מושבי "פריורטי", שמחירם גבוה יותר ממושב רגיל משום שהם נמצאים בשורות הראשונות במטוס או ליד יציאות החירום ואז יש מעט יותר מקום לרגליים (לצד עוד הטבות כמו עלייה מוקדמת למטוס).

מחירי השקה לחו"ל ולאילת

כמה כסף תצטרכו להוסיף על מושב מרווח בפרימיום? בהזמנה באתר ישראייר המחיר כרגע הוא 99 דולר לכיוון, כאשר יהיה ניתן לשדרג את המושב עם ביצוע הזמנת כרטיס הטיסה באתר. או לשדרג בשדה התעופה במחיר 129 דולר לכיוון.
עלות השדרוג בטיסות פנים לאילת תהיה 49 שקלים לכיווןאו 59 שקלים לכיוון ברכישה בשדה התעופה. אלו מחירי השקה שצפויים לעלות בשלב הבא ועם הביקוש.
3 צפייה בגלריה
ישראייר מחלקת פרימיום
ישראייר מחלקת פרימיום
תוספת של 100 דולר לכיוון בטיסה לחו"ל או 50 שקלים לאילת
(צילום: סיון פרג')
כך למשל טיסה לדובאי בתחילת פברואר (4-8.2.22) תעלה בישראייר 555 דולר לנוסע - הלוך ושוב. טיסה לבטומי בתאריכים 27.1.22-6.2.22 תעלה 568 דולר לאדם - הלוך ושוב.
השוואה בין מחירי הפרימיום בחברות השונות בעייתית מאחר שבכל חברה זה עובד אחרת. בחלקן המחיר משתנה לעיתים תכופות לפי היצע וביקוש, בעיקר לאור התקופה, באחרות המחיר הוא ביחס למחיר של מושב רגיל במחלקת תיירים או מחיר נפרד לחלוטין ממחלקת התיירים.
כך למשל באל על, אשר מפעילה את מטוסי הדרימליינר עם מחלקת הפרימיום באופן קבוע אל: ארה"ב לכל היעדים, תאילנד, יוהנסבורג, פריז, ולונדון המחיר לפריז הוא החל מ-599 דולר הלוך-חזור וליוהנסבורג 1,099 דולר, הלוך-חזור. אגב, לצורך ההשוואה המחירים למדריד ולברצלונה במחלקת עסקים באל על הוא 999 דולר.
בדלתא מצאנו כי מחיר טיסה הלוך-חזור לניו יורק במחלקת פרימיום עולה 532 דולר, עד סוף ינואר.