רגע לפני היום הכי עמוס בנתב"ג זה יותר משנתיים שנרשם היום (יום ה'), שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מרב מיכאלי, פרסמה אתמול סרטון אשר מתאר בהרחבה את פעילותה ופעילות משרדה בנמל התעופה בן גוריון. במשך שתי דקות השרה מיכאלי מציגה נתונים ומספרת כיצד היא והמשרד ("אנחנו") פעלו על מנת שהנוסעים ("אתם") לא יצטרכו לעמוד הרבה בתור. אלא שבדיקה מהירה של הנתונים מראה תמונה שונה במעט ממה שמתואר.
בימים אלו צפויים לעבור בנתב"ג מספרי נוסעים שלא זכורים בשנתיים האחרונות. היום למשל יעברו בשער הכניסה והיציאה המרכזי של ישראל כ-70 אלף נוסעים בכמעט 200 טיסות.

הסרטון מול המצב בפועל

בתחילת הסרטון השרה מספרת על כך שהיא נמצאת בנתב"ג ואומרת שהיא יודעת שיש הרבה תורים, "אבל האמת שדווקא עכשיו בדיוק אין". מצב זה אכן יכול לקרות, גם בימים העמוסים ביותר. זאת מאחר שהעומסים הם לרוב בשלוש נקודות שיא במהלך היום: בשעות הבוקר. מ-5:00 עד 8:00 יוצאות טיסות רבות בעיקר של החברות הישראליות, בצהריים המאוחרים, בין 13:00 ל-17:00 יש פיק נוסף של החברות הזרות, בעיקר הלואו-קוסט, ושיא נוסף מגיע בלילה בין 21:00 לחצות וקצת אחרי. אז יוצאות מרבית הטיסות הטרנס-אטלנטיות.
3 צפייה בגלריה
עומס בנתב"ג
עומס בנתב"ג
"בדיוק עכשיו אין תורים". אל תבנו על זה בתקופה הקרובה
(צילום: shutterstock)
עם זאת, השעות הנ"ל, שלמעשה מנבאות מתי יהיו תורים גדולים יותר בעמדות השונות (צ'ק-אין, בידוק ביטחוני וכו'), היו רלוונטיות בעיקר בימי טרום קורונה. כיום משך הזמן הממוצע לכל נוסע שעושה צ'ק-אין הכפיל את עצמו מארבע דקות לשמונה דקות. זאת בשל בדיקות מסמכי הקורונה שמעכבות את כל שרשרת התורים עד לטיסה, כך שעדיין סביר להניח שהתורים שתיתקלו בהם יהיו יותר ארוכים בעמדה כזאת או אחרת ופחות סביר שתגיעו ותאמרו לעצמכם "עכשיו בדיוק אין תורים".
"פנינו לכל חברות התעופה לאפשר צ'ק-אין באינטרנט כדי שלא תצטרכו בכלל להגיע לדלפק הזה". גם כאן צריך להפריד בין המצב שהיה עד תחילת משבר הקורונה והיום. רוב חברות התעופה הזרות הפועלות בנתב"ג לא מאפשרות עדיין לבצע צ'ק-אין דרך האינטרנט בשלב זה - משום שצריך להציג מסמכים שונים הקשורים בהנחיות הקורונה המשתנות ממדינה למדינה ושונות בקרב חברות התעופה.
3 צפייה בגלריה
צ'ק-אין מוקדם - היה רלוונטי בימי טרום קורונה. היום עדיין פחות
צ'ק-אין מוקדם - היה רלוונטי בימי טרום קורונה. היום עדיין פחות
צ'ק-אין מוקדם - היה רלוונטי בימי טרום קורונה. היום עדיין פחות
(צילום: shutterstock)
כך שהשרה מיכאלי אולי פנתה לכל חברות התעופה אך הפנייה הייתה, ככל הנראה, רק לחברות התעופה הישראליות שפועלות בשדה. גם יש לזכור שצ'ק-אין מראש עוזר חלקית לקצר תורים, משום שלכל מי שטס עם מזוודות שמועלות לבטן המטוס, כלומר הרוב המוחלט של המשפחות הנופשות בחו"ל בפסח, עדיין חייב להגיע לדלפקים.
"אם עשיתן.ם צ'ק-אין באינטרנט ואתן.ם לא שולחות/ים מזוודה, אז אתן.ם יכולות/ים לבוא עם הכבודה שלכן.ם". נכון חלקית. לא כל חברות התעופה מאפשרות את השירות הזה, שמתבצע מאזור W. שם אכן יש תור רק עבור נוסעים שטסים עם כבודת יד ו/או טרולי בלבד. כאמור, מצב שפחות מתקיים בפסח שכן אז מרבית הנוסעים הם משפחות או נוסעים שטסים לטווח ארוך ואז לרוב יקחו מזוודות.
על הנוסעים לבדוק עם חברת התעופה שאיתה הם טסים אם היא אכן מאפשרת לעמוד בתור המקוצר או שלא.
"חברת אל על התחילה לעשות צ'ק-אין מוקדם בחינם". זה נכון שהחברה מציעה את השירות - במסגרתו מגיע נציג אחד מכל קבוצה או משפחה שטסה ביחד כדי לבצע את הצ'ק-אין עבור כולם, ובכלל זאת מסירת הכבודה מראש וקבלת אישורי עליה למטוס עבור כל הקבוצה.
שירות נחמד, רק שהוא רלוונטי בשלב זה רק למי שטס עם אל על, ובכל מקרה לא רלוונטי לאף חברת תעופה זרה הפועלת מנתב"ג. ואגב, מדובר ביוזמה של אל על שאינה קשורה במשרד התחבורה.
3 צפייה בגלריה
מראה שלא היה מעל שנה: דלפקי הצ'ק אין של מחלקת העסקים מלאים
מראה שלא היה מעל שנה: דלפקי הצ'ק אין של מחלקת העסקים מלאים
צ'ק-אין יום לפני הטיסה. שירות מטעם חברת אל על ולנוסעיה בלבד
(אל על)
בריאון ל-ynet לפני כשבועיים, סיפר כבר אז מנהל נתב"ג שמואל זכאי על הצעדים שנשקלים כדי להקל על העומסים (מצד רשות שדות התעופה ולא משרד התחבורה). בין היתר עלתה אפשרות שנבדקת בימים אלו, והיא לאפשר לתושבי הצפון לבצע צ'ק-אין יום לפני הטיסה בשדה התעופה חיפה, בלי קשר לחברת התעופה. וכך הם יוכלו להגיע ביום הטיסה כשהם כבר עם אישור העלייה למטוס, לדלג על עמדות הצ'ק-אין ולעבור ישירות לבידוק הביטחוני.
ביטול חופשות הפסח לעובדים ומענק בסך 2,500 לעובדים חדשים. בהמשך הסרטון השרה מספרת לצופיה כי ברשות שדות התעופה ביטלו חופשות של עובדים וכי חלקם (340) מגיעים לעבודה גם בהתנדבות בשעות הערב בכדי לעזור. כאן השרה צודקת לחלוטין וזה המקום גם לשבח אותם. בעיקר את הפנסיונרים שבהם שמגיעים בהתנדבות מלאה.
מיכאלי מתייחסת בסרטון לבעיה אקוטית בנמל בימי הפוסט-קורונה, והיא המחסור בעובדי ביטחון. השרה אומנם מספרת כי אלו שמתאימים יזכו למענק חתימה של 2,500 שקלים, אך שוכחת לספר כי עם החתימה עליהם להתחייב לעבוד במקום במשך שנה לפחות.
פתיחת הדיוטי פרי בטרמינל 1. השרה מספרת בסרטון עד כמה היא מבינה את המרמור של חלק מהנוסעים מטרמינל 1, שם אין דיוטי פרי, ומספרת כי הוא ייפתח שוב בתחילת יוני. על פי גורם בשדה, הצפי הוא אכן לפתוח את טרמינל 1 בתפקוד מלא בעוד חודש וחצי. אך חשוב להבין, כפי שטוען אותו גורם - אין מדובר בהחלטה של מיכאלי ומשרדה, אלא מדובר בפתיחה כחלק מתוכנית העבודה של רשות שדות התעופה, עוד מימי הקורונה, להשבת תפעולו ברגע שהיא תסתיים.