כאוס התעופה עולה מדרגה: רובכם פוגשים אותם בשדות התעופה השונים בחו"ל לפני שאתם עולים על טיסות של חברות תעופה ישראליות בדרך חזרה לארץ. אלה עובדי עמ"י - עובדי הביטחון בתחנות חברות התעופה הישראליות ברחבי העולם שמועסקים על ידי משרד החוץ. העומסים הגיעו גם אליהם, כשהם נמצאים במחסור כוח אדם ועם משכורות שלא התעדכנו מעל עשור, וכעת הם מאיימים לשבות - מה שאומר עוד תורים ובלגן סביב הטיסות.

"קורסים תחת העומס"

העובדים החלו בעיצומים לפני הכרזה על סכסוך עבודה. עוד בתקופה הקורונה אותם עובדים העלו מחלוקות קשות סביב תנאי ההעסקה, שכר וכוח אדם בין העובדים למשרדי האוצר והחוץ. הבעיה שהם מועסקים על ידי משרד החוץ אך אינם כפופים למשרד בהיבטי הניהול המקצועי. בחודשים האחרונים עם החזרה לשגרה כמעט באופן מלא, העובדים מתמודדים עם כמות עבודה גדולה בהרבה ממה שהוערך שיהיה בתקופה הזאת ומתמודדים עם עומסים חריגים.
3 צפייה בגלריה
האם אנחנו בדרך למהמורה נוספת בטיסות חזרה לארץ?
האם אנחנו בדרך למהמורה נוספת בטיסות חזרה לארץ?
האם אנחנו בדרך למהמורה נוספת בטיסות חזרה לארץ?
(צילום: רויטרס)
"חוק שעות העבודה והמנוחה לא חל עלינו ולכן אנו יכולים לעבוד גם מעל 12 שעות ולחזור למשמרת 5-6 שעות לאחר מכן, כשאנחנו עייפים ומותשים וגם ככה במשמרת עצמה אנחנו עם פחות עובדים ממה שאמורים להיות והעומס קיצוני מאוד", הסביר תמיר ולדמן, יו"ר ועד עובדי עמ"י תעופה בריאיון לאולפן ynet.
"אנחנו קורסים תחת עומס העבודה בגלל חוסר בכוח אדם, ואנחנו כבר תקופה מאוד ארוכה במשא ומתן מול משרד האוצר שלא מתקדם לשום מקום", מספר עובד אחר בעמ"י ואחד ממובילי המאבק בשיחה עם ynet. בשלב הראשון העובדים יפסיקו לקבל ו/או להוציא שיחות טלפון מהמכשירים האישיים שלה, פעולה נחוצה לניהול השוטף של העבודה והוצאת טיסות בזמן, זאת כאות אזהרה לפני נקיטה במהלכי עיצומים.

"אנחנו לא רוצים לשבות"

שביתה אפשרית של עובדי עמ"י פירושה שיבושים קשים מאוד בחלק גדול מהטיסות הישראליות הפועלות בשדות תעופה בחו"ל. לא יהיה מי שיבצע את הבידוק הביטחוני והתפעול של טיסות חברות תעופה ישראליות בשדות בחו"ל. כאשר המשא ומתן מתנהל מול משרד האוצר שנכון להיום לא נענה לדרישוץ העובדים.
"אנחנו לא רוצים לשבות, אנחנו רוצים להגיע לשיח פתוח. לא רוצים לפגוע בנוסעים שגם עכשיו נפגעים מזה שיש חוסר בכוח אדם, תורים ארוכים וכו'. אם לא תהיה ברירה נעשה את הצעדים שאנחנו צריכים כדי שהמו"מ הזה יתקדם", אומר ולדמן.
כבר בחודש אפריל השנה הוציאו העובדים התרעה על הקשיים בתפעול הטיסות. במכתב ששלחו מטעמם נכתב: "במצב היום, חברות התעופה הישראליות חזרו להוציא בין 70% ל-90% ממספר הטיסות שהוציאו... כתוצאה מכך עובדי עמ"י תעופה נאלצים לעבוד בהיקף שעות חריג בחוסר כוח אדם קיצוני ופעמים רבות ללא שעות מנוחה מספקות תוך ניצול תנאי החוזה הבעייתיים של עובדי עמ''י תעופה".
3 צפייה בגלריה
"עובדי עמ"י תעופה נאלצים לעבוד בהיקף שעות חריג"
"עובדי עמ"י תעופה נאלצים לעבוד בהיקף שעות חריג"
"עובדי עמ"י תעופה נאלצים לעבוד בהיקף שעות חריג"
(צילום: AFP)
לעומסים שאיתם מתמודדים עובדי הביטחון בחו"ל יש השפעה ישירה על הנוסעים כפי שמתארים באותו מכתב: "כתוצאה ישירה מכך, טיסות רבות יוצאות באיחור רב, ללא חלק מהמזוודות, לאחר שהנוסעים עמדו בתורים ארוכים מהרגיל, ובמקרים קיצוניים העומס אף הוביל לסיטואציות שבהן נוסעים פיספסו את הטיסה שלהם".
העובדים דורשים לגייס כוח אדם נוסף באופן מיידי כדי להקל על העומס הכבד שהם מתמודדים איתו, וגם "עיגון חוזה חדש כפי שהובטח כבר בעבר, הכולל התחשבות בהיקף שעות העבודה שעובדי עמ"י נדרשים לעבוד" , כך לשון המכתב ששלחו.

"השכר שלנו לא התעדכן לפחות 10 שנים"

בשיחה עם אולפן ynet מוסיף יו"ר ועד עובדי עמ"י תעופה: "אנחנו נאבקים על זה שהתנאים יהיו מתאימים לשנת 2022. אנשים חושבים שאנחנו מרוויחים משכורות עתק, חיים בחו"ל על חשבון המדינה. בפועל אנו לא מקבלים אפילו לא דיור ושום דבר, שום החזר, המשכורות שלנו - בהרבה מהמדינות שאנו חיים בהן - לא תואמות את יוקר המחיה באותן מדינות".
חשוב להבין שאם עובדי עמ"י מתחילים לשבות, ההשלכה אומרת הפסקה לאלתר של טיסות החברות הישראליות. על כך הגיב ולדמן: "אנו שמחים שעולם התעופה מתאושש, אנו לא רוצים שהנוסעים, שבשעה טובה חוזרים לטוס בכיף גדול, ייפגעו מזה שאנו לא מקבלים תנאים שמגיעים לנו. אנחנו בסך הכול רוצים שהתנאים יותאמו להיום, שעומס העבודה יירד כי העומס קיצוני מאוד".
3 צפייה בגלריה
אילוסטרציה בידוק ביטחוני נמל תעופה
אילוסטרציה בידוק ביטחוני נמל תעופה
"שכר הדיר עלה בעשרות אחוזים והשכר שלנו נשאר אותו דבר"
(צילום: shutterstock)
כך לדוגמה, מסביר ולדמן על המשכורת בגרמניה: "שכר התחלתי של עובד חדש בגרמניה הוא 10.95 אירו לשעה, שכר המינימום בגרמניה הוא 12 אירו לשעה. עובד חדש בגרמניה מקבל שכר שהוא יותר נמוך משכר המינימום. השכר שלנו בכל המדינות לא התעדכן לפחות 10 שנים. כששכר דירה עלה בעשרות אם לא במאות אחוזים בערים מסוימות, השכר שלנו נשאר אותו דבר.
"כמו שבארץ שכר דירה עלה בצורה קיצונית אחרי הקורונה ככה גם בגרמניה, בניו יורק, בבלגיה ובכל המדינות שיש לנו עובדים בהן. אנחנו מחויבים לגור בערים המרכזיות והכי יקרות - אין לנו אופציה אחרת, אנחנו גם מונחים לגור במרכז העיר".