עם הפנים לקיץ 2023: התעופה בעולם בימים אלה נמצאת במצב בעייתי שנובע מביקוש גבוה ומחסור בעובדים בכל שורות הענף. למעשה, הביקוש גבוה יותר מהציפיות שהיו לתקופה זו שאחרי הקורונה והוא עולה על ההיצע שיש לעולם התעופה לתת לנוסעים כרגע. בשבוע שעבר היה זה מנכ"ל לופטהנזה שאמר בריאיון לכתב הוותיק של CNN, ריצ'ארד קווסט, כי הקיץ הזה אולי אבוד אך יש להתסכל קדימה יותר.
לחברות התעופה אין מספיק טייסים, דיילים ואנשי תחזוקה. אנשי הצוות שכן עובדים מתמודדים עם עומסי עבודה חריגים ביותר שגורמים לצוותים להיעדר מהעבודה בשל מחלה או להתאגד ולאיים בשביתות כפי שקרה באירופה רק לאחרונה. האחרון שבהם היה איום השביתה של דיילי איזיג'ט באיטליה ובספרד שדורשים העלאה שכר מיידית.
שדות התעופה מתמודדים עם מחסור חמור בכוח אדם ועם בעיות תשתיות אחרות אל מול ביקוש חסר תקדים לטוס, אחרי שנתיים שבהן העולם היה משותק לפרקים.

מורידות אבק ממטוסי הענק במחסן

כל התנאים האלה מאלצים את חברות התעופה, שדות התעופה ובכלל כל עולם התעופה למצוא פתרונות יצירתיים. מה שהביא את חברת התעופה הגרמנית לופטהנזה להודיע אתמול (יום ג') על כוונתה להחזיר לאוויר את צי מטוסי האיירבוס A380 שלה. מדובר במטוס שיכול להטיס יותר מ-500 בכל טיסה, זאת כדי להתמודד עם הביקוש, המחסור בכוח אדם ועם הזמנת המטוסים החדשים שמתעכבת.
לחברה יש 14 מטוסים מסוג זה שנמצאים באחסנה ארוכת טווח, לאחר שבחברה החליטו להוציאם משירות בדומה לחברות תעופה אחרות בעולם. זאת בשל חוסר כדאיות כלכלית ועלות תפעול גבוהה.
5 צפייה בגלריה
כ-500 נוסעים בכל טיסה. מטוס הענק של איירבוס
כ-500 נוסעים בכל טיסה. מטוס הענק של איירבוס
כ-500 נוסעים בכל טיסה. מטוס הענק של איירבוס
(צילום: AIRBUS)
החברה מכרה שישה ממטוסי הענק האלה ונותרו לה שמונה, שכאמור נמצאים באחסון בספרד ובצרפת, ועכשיו מתכוונים בחברה להחזירם לכשירות. תהליך החזרתם לכשירות הוא לא קצר ובחברה הבינו שהעונה הזו כבר אבודה בכל מקרה. לכן הוחלט שהמטוסים יחזרו לאוויר בקיץ 2023, מה שמשאיר לחברה די והותר זמן להכשיר בחזרה את טייסי הצי ואולי גם טייסים חדשים, וגם להכשיר את המטוסים עצמם לאחר שעמדו מספר חודשים ללא טיסות.
בהודעה שהוציאה החברה נכתב: "לופטהנזה מפעילה מחדש את צי ה-Airbus A380 בתגובה לעלייה החדשה בביקוש לטיסות ולעיכוב באספקת המטוסים שהוזמנו. אנחנו מצפים שבקיץ 2023 תהיה לנו מערכת תחבורה אווירית אמינה שתדע לשרת את הלקוחות שלנו הכי טוב".
בלופטהנזה הודיעו עוד קודם על הכוונה להוסיף לצי המטוסים שלה עוד עשרות מטוסי איירבוס מסוג A350, בואינג 787 (הדרימליינר) וגם בואינג 777-9 החדש, אותם רכשה כבר מראש אך ישנו יכוב במסירת המטוסים של בואינג, וזו עוד אחת מהסיבות להחזרת מטוסי הענק לאוויר. בחברה טרם הוחלט באילו קווים הוא יופעל, אך סביר שיופעל ליעדים בצפון אמריקה ואולי למזרח הרחוק.
5 צפייה בגלריה
מטוסים לופטהנזה
מטוסים לופטהנזה
מחזירה את מטוסי הענק מאחסנה לקראת קיץ 2023. לופטהנזה
(צילום: shutterstock)
חברות תעופה אחרות דוגמת קוואנטס האוסטרלית, בריטיש איירווייז וסינגפור אירליינס כבר החזירו את מטוסי האיירבוס A380 לפעילות. זאת גם מתוך הרצון להתאושש ממשבר התעופה בהקדם האפשרי.
חברת התעופה של קטאר, שהמנכ"ל שלה התבטא בעבר נגד רכישת מטוסי הענק באומרו ש"לרכוש את האיירבוס A380 היה הטעות הכי גדולה שהחברה עשתה", הודיעה שתחזיר ארבעה מטוסים מתוך הצי, שמאז אפריל 2020 רובם לא טסו בכלל.
חברת התעופה אמירייטס, שהתחילה לטוס לישראל רק לפני שבוע, מחזיקה את צי ה-A380 הגדול ביותר בעולם עם 114 מטוסים כאלה. ובכל זאת לחברה יש יותר מ-40 מטוסים מסוג זה שנמצאים באחסנה, מאז הכה משבר הקורונה בעולם התעופה. ולדברי בכירים בחברה, היא מתכוונת להוציא משימוש את כל המטוסי הענק שיש ברשותה עד 2030.

ומה קורה בישראל?

אל על נערכת להחזיר חלק ממטוסי הבואינג 777 לכשירות. זאת לאחר שאלו נשלחו לאחסנה בחודש מרץ 2020. המטוסים האלה אמורים לצאת משירות עם כניסת צי הבואינג 787 של החברה ונדמה היה שהקורונה תאיץ את תהליך פרישתם, אך לאור העלייה החדה בביקוש לטיסות אל על תחזיר חלק מהצי לפעילות. כבר נצפו מטוסים מסוג זה שהוצאו לטיסות רענון והחלו תהליך חזרה לכשירות, הן של המטוסים והן של הצוותים.
5 צפייה בגלריה
הדרימליינר החדש "ירושלים של זהב"
הדרימליינר החדש "ירושלים של זהב"
הדרימליינר כבר לא הכוכב הראשי בציים מהטוסים
(צילום: Craig Larsen/Boeing Photographer)
5 צפייה בגלריה
לצד מטוסי הדרימליינר, מחזירים גם את בואינג 777
לצד מטוסי הדרימליינר, מחזירים גם את בואינג 777
לצד מטוסי הדרימליינר, מחזירים גם את בואינג 777
(צילום: דני שדה)
ישראייר הונפקה לבורסה בשבוע שעבר ובהודעה שיצאה השבוע, לאחר ההנפקה דווח כי החברה מתכוונת להוציא משירות את מטוסי ה-ATR שמכילים 72 נוסעים בלבד וטסים בעיקר בקו נתב"ג - שדה התעופה רמון, ובחודשי העומס מבצעים גם טיסות ליעדים קרובים כמו קפריסין ואיי יוון המזרחיים.
5 צפייה בגלריה
מטוס ATR של חברת ישראייר
מטוס ATR של חברת ישראייר
ישראייר נפרדת ממטוסי ה-ATR לטובת מטוסים גדולים יותר
(צילום: דני שדה)
אך לאחר סגירת שדה דב, היתרון הבולט שהיה למטוסים אלה, שהוא היכולת לפעול משדה קטן עם מסלול קצר יחסית, כבר לא רלוונטי ובחברה רוצים לעבור לצי איירבוס מלא. צי עם מטוסים שיכולים להכיל יותר נוסעים, ולוותר על מטוסי הטורבו פרופלור האמינים אך הקטנים והאיטיים, לעומת מטוסי הסילון של החברה.