4 צפייה בגלריה
תל אביב
תל אביב
קו החוף של תל אביב. הממשלה החדשה תבריח את התיירים?
(צילום: shutterstock)
רשתות מלונאות וחברות תיירות ישראליות מגיבות להצהרות האחרונות של חברי הממשלה המיועדת לגבי חקיקה שתאפשר אפליה במתן שירות בבתי עסק, קבוצת גוליבר הייתה הראשונה שהודיעה אחר הצהריים (יום ב') כי לא תעבוד עם גופים או אנשי מקצוע מפלים. "מתברר שחשוב להזכיר ולהצהיר גם בשנת 2023 שאין בחברה שלנו מקום לאפליה באף תחום ובאף נושא, בוודאי שלא על רקע גזעני", אמר מנכ"ל הקבוצה זיו רוזן. "קבוצת גוליבר לא תעבוד עם גופים או אנשי מקצוע שידווח בגינם כי הם מפלים לרעה על רקע גזע, דת או נטייה מינית. אנחנו תומכים בזכותם של עובדינו, חברי וחברות הקהילה הגאה וכל אדם אחר לשוויון זכויות מלא ולחיים ללא אפליה או שנאה. לשיח המעודד אפליה, גזענות או להט"בופוביה אין מקום במדינת ישראל ובעולם".
יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת מארגני תיירות נכנסת לישראל, אמר הערב ל-ynet: "עוד לפני העניין עצמו, עצם קיומו של שיח מהסוג הזה וללא קשר אם לדעות החשוכות האלה יש מקום או לא, נוצר הד תקשורתי שלילי בחו"ל שמזיק לתדמיתה של ישראל ופוגע במאמצי השיווק שלנו ושל המדינה. תדמיתה של מדינה היא מרכיב בחוסן לאומי וכל פגיעה בתדמיתה פוגע בהכרח גם באטרקטיביות שלה כיעד תיירותי.
"הדיבורים על אפשרות לאפליה במתן שירות לתיירים ישראלים או תיירים מחו"ל הם דיבורים בעלמא שאין להם שום התכנות להתקיים במציאות. אין בעל בית מלון אחד בישראל חרדי, דתי לאומי, חילוני, מוסלמי או נוצרי שעולה בדעתו ליישם את ההצעה המופרחת של רוטמן וסרוק. לא ברור מה בדיוק עבר לחברי הכנסת בראש כשהגו את הרעיון שאף אחד בעולם לא חשב עליו לפניהם. מתי בפעם האחרונה התארחו חברי הכנסת במלון בארץ או בעולם, שטרם קבלת ההזמנה מהאורח שואלים אותו לנטיותיו המיניות לפני שמבקשים ממנו מספר כרטיס אשראי להבטחת ההזמנה. הממשלה החדשה צריכה לעשות כל מאמץ להסתיר את חברי הכנסת האלה מעיני העולם".
גם נשיא התאחדות המלונות אבי ניסנקורן פרסם הודעה נגד התיקון המוצע לחוק ואמר כי הוא איננו מקובל. "בתי המלון מחויבים לאוכלוסייה שמבקשת ללון בהם או להשתמש בשירותיהם באשר הם", מסר ניסנקורן, "לעולם לא ננהג באפליה כלשהי כלפי אורחינו ונמשיך לשרת כל אדם מכל דת, גזע, מין ומגדר".
חברת קשרי תעופה, שמספקת שלל מוצרי תיירות, הודיעה כי היא "מתחייבת להמשיך ולשרת כל אדם באשר הוא ללא הבדל דת, גזע, מין לאום ונטייה מינית או כל הבחנה מבדלת אחרת.ֶ קשרי תעופה רואה בשיוויון ערך עליון ומתנגדת לאפליה וגזענות מכל סוג שהוא".
רשת מלונות דן, שמונה 18 בתי מלון ברחבי ישראל, הודיעה כי היא "מתנגדת לכל אמירה או גילויי אפליה של מגזרים בחברה הישראלית. בתי המלון של הרשת ברחבי הארץ פתוחים עבור כל בן אנוש, ללא הבדל דת, מין, גזע או נטייה מינית".
4 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה בתל אביב
מצעד הגאווה בתל אביב
מצעד הגאווה בתל אביב, יוני 2022
(צילום: יאיר שגיא)
גם חברת מלונות אפריקה ישראל הודיעה כי היא, "מתחייבת להמשיך ולקבל כל אדם באשר הוא ללא הבדל דת, גזע, מין לאום ונטייה מינית או כל הבחנה מבדלת אחר". תחת ניהול חברת מלונות אפריקה ישראל מגוון רחב של בתי מלון בפרישה ארצית: שני בתי מלון בתל אביב – "קראון פלזה" טיילת ת"א ו"קראון פלזה" סיטי סנטר עזריאלי וכן מלונות נוספים - VERT ירושלים, ים המלח ואילת, מלון Bayview בחיפה ומלון הבוטיק אינדיגו ברמת גן ומלון "גילגל".ֶ
ליאון אביגד, מייסד ובעלים משותף של מלונות בראון, התייחס גם הוא לסערה, ואמר: "באנו חושך לגרש. אנחנו מבטיחים להמשיך לארח באהבה את כולם. בואו כמו שאתם ותמיד".
כמו כן, חברת הנסיעות איסתא, יחד עם אמריקן אקספרס גלובל ביזנס טראוול ישראל, הודיעה כי היא מברכת על היוזמה מצד גופים מסחריים שפתחו במחאה ומצטרפת לאמירה שישראל היא מדינה דמוקרטית ולא תיתן יד לאפליית לקוחותיה בנושא דת גזע מין לאום ונטייה מינית. "איסתא תמשיך להיות בית חם לכל מי שרוצה לצאת חופשה בארץ ובחו"ל", נמסר.
אתמול פנה שר התיירות יואל רזבוזוב (יש עתיד) למלונאים בישראל וכתב: "עקרון השוויון גובר על כל חקיקה מפלה אשר תהיה. מקרה אחד של אפליה מספיק בשביל לכרות את הענף שמפרנס מאות אלפי משפחות בישראל ומכניס עשרות מיליארדי שקלים למשק הישראלי. תיקון חוק האפליה הצפוי ישאיר כתם על תעשיית התיירות בישראל ויפגע משמעותית בתיירות הנכנסת מהמדינות הליברליות בעולם. הדבר יקשה על חזרת התיירות לטרום משבר הקורונה – היערכו בהתאם למצב החדש אליו נכנסת מדינת ישראל".
במכתבו ביקש שר התיירות היוצא להזכיר לבעלי המלונות כי "עיקרון השוויון הוא הצד השני של מטבע האפליה. ברור לכל שברגע שיתרחש מקרה אחד של אפליה, יישאר כתם שחור על תעשיית התיירות בישראל כולה, ויכרת הענף שמפרנס עשרות אלפי משפחות בישראל ומכניס מיליארדי שקלים למשק הישראלי". עוד הזהיר השר כי "ברגע שיחוקק התיקון לחוק, תרד משמעותית התיירות הנכנסת מהמדינות הליברליות בעולם. פרסומים על חקיקה כזו בתקשורת הבינלאומית תקשה משמעותית על חזרת התיירות למספרים שראינו בישראל לפני משבר הקורונה. לפיכך, אני מציע שתעשו את ההיערכות המתאימה למצב החדש אליו נכנסת מדינת ישראל".
4 צפייה בגלריה
ריאיון אולפן עם  יואל רזבוזוב, שר התיירות, יש עתיד
ריאיון אולפן עם  יואל רזבוזוב, שר התיירות, יש עתיד
שר התיירות יואל רזבוזוב
(צילום: קובי קואנקס)
נזכיר כי בין הסעיפים מעוררי המחלוקת שנחשפו בימים האחרונים מההסכמים הקואליציוניים נמצא אחד חריג, שנחתם בהסכמים עם הציונות הדתית ויהדות התורה. לפי הסעיף, יועבר תיקון לחוק האפליה, באופן שיאפשר לכל בית עסק פרטי להימנע מלספק שירות או מוצר בשל אמונה דתית - אם ניתן להשיג חלופה דומה בקרבה גיאוגרפית במחיר דומה. הדבר מעלה חשש מהפרדה מגדרית בבתי עסק או מסירוב לתת שירותים לחברי קהילת הלהט"ב, ולפחות משני ריאיונות שהעניקו אתמול חברי הקואליציה המיועדת נראה כי לחשש הזה בסיס.
ח"כ אורית סטרוק מהציונות הדתית אמרה בכאן ב' כי בהתאם לתיקון בחוק, "כל עוד יש מספיק רופאים אחרים שיכולים לתת שירות - אסור לכפות על רופא או רופאה לתת טיפול שעומד בניגוד לעמדתם הדתית".
4 צפייה בגלריה
אורית סטרוק, שמחה רוטמן
אורית סטרוק, שמחה רוטמן
חברי הכנסת אורית סטרוק ושמחה רוטמן
(צילום: דוברות הכנסת, מוטי קמחי)
חבר אחר מהציונות הדתית, שמחה רוטמן, אמר כי באופן תיאורטי, בעלי מלון דתי יוכל לבחור שלא לארח קבוצת הומואים, "אם הדבר מנוגד לאמונתו ופוגע ברגשותיו הדתיים". לדבריו, "הצעת החוק לא מבקשת לבטל את איסור האפליה הכולל, אלא אומרת שכשיש מניעה דתית של האדם מלבצע פעולה מסוימת, לא נכריח אותו לעשות משהו שמנוגד לאמונתו".
לאחר הריאיון כתב ח"כ רוטמן: "נעשה את זה פשוט. חירות פירושה שאנשים יכולים לעשות גם דברים שאני לא אוהב. חופש ביטוי אומר שאפשר להגיד גם דברים לא נחמדים על דתיים, על ערבים או על להט"ב. חופש העיסוק אומר שאדם יכול גם להתנהג לא יפה ללקוחות, ולהחרים או לא, וקהל הלקוחות יעניש אותו, או לא. ככה זה חופש. מזעזע, נכון?". בהמשך, הבהיר רוטמן כי על אף שהוא תומך בזכות של בעל עסק לפעול כרצונו, אין זה אומר שהוא תומך "בכל מה שכל בעל עסק יעשה עם הבחירה שלו".
ראש הממשלה המיועד, בנימין נתניהו, הבהיר כי הוא מתנער מהדברים.
הגוף הגדול הראשון במשק שהביע התנגדות לשינוי בחקיקה היה בנק דיסקונט. הבוקר (ב') הודיע הבנק כי הדירקטוריון קיבל את המלצת ההנהלה לעדכן את מדיניות האשראי בבנק, לפיה לא יעניקו אשראי לעסק או גוף המפלה לקוחות על בסיס דת, גזע, מין או נטייה מינית. עם זאת, בבנק לא פירטו כיצד יוכלו לבדוק את הדבר בפועל וסירבו להתייחס לפניית ynet בנושא.
לאחר מכן גם חברת אבטחת הענן וויז (Wiz) הודיעה כי היא מתחייבת לא להפלות אף אדם בנתינת שירותים וכי היא שומרת לעצמה את הזכות לסיים את עסקיה עם חברות שכן יפלו, כמו גם חברת הביטוח AIG שהודיעה כי לא תבטח עסקים מפלים ולא תעבוד עם ספקים שיבצעו הפליה.