4 צפייה בגלריה
המחלקה הראשונה במטוס איירבוס A321 של אמריקן איירליינס
המחלקה הראשונה במטוס איירבוס A321 של אמריקן איירליינס
מושב שנפתח למיטה במחלקה הראשונה במטוס איירבוס A321 של אמריקן איירליינס
(צילום: shutterstock)
תחום התעופה חווה הרבה שינויים ותנודות בתקופה שלאחר הקורונה. חברות התעופה מסתגלות למציאות שבה יש עלייה חדה מאוד בביקוש לטיסות בכל רחבי העולם, יחד עם עלייה גדולה גם בעלויות תפעול הטיסות. אחד השינויים המעניינים שקרו לאחרונה מגיע מחברת התעופה הגדולה ביותר בעולם, אמריקן איירליינס, שהודיעה כי היא מבטלת את המחלקה הראשונה במטוסים רחבי הגוף בטיסות בינלאומיות משיקולים של חוסר כדאיות כלכלית. במילים אחרות, הנוסעים פשוט לא מזמינים מספיק מושבים במחלקת היוקרה המפוארת של החברה.
בשיחה עם משקיעים אמר סמנכ"ל המסחר של החברה, ואסו ראג'ה, כי "מושבי מחלקה ראשונה לא יהיו זמינים עוד במטוסי ה-777 של החברה, ולמעשה בכל החברה בטיסות בינלאומיות בשל הסיבה הפשוטה שהלקוחות שלנו פשוט לא מזמינים את המוצר הזה".
במקביל, החברה הודיעה על השקת מחלקת העסקים החדשה שלהם, כחלק מהתוכנית להגדיל את כמות מושבי מחלקות הפרימיום ב-45% אחוזים עד שנת 2026. אמנם אין עוד מחלקה ראשונה בטיסות בינלאומיות של אמריקן איירליינס, אבל ה"שנמוך" למחלקת עסקים רגילה עדיין מספק לנוסעים חוויית טיסה מפנקת ונוחה במיוחד שכוללת מושב שהופך למיטה ומחיצות נסגרות למען הפרטיות.
4 צפייה בגלריה
איירבוס A321 של חברת אמריקן איירליינס
איירבוס A321 של חברת אמריקן איירליינס
איירבוס A321 של חברת אמריקן איירליינס
(צילום: shutterstock)
החברה גם מתכוונת להשקיע במחלקות הפרימיום אקונומי שהולכות וצוברות פופולריות בקרב נוסעים רבים, בעיקר בשל העובדה שהן נחשבות כמחלקה שהיא יותר מרווחת ונוחה ממחלקת התיירים, אך פחות יקרה ממחלקת העסקים, ואם יש לכם מספיק נקודות במועדון הנוסע המתמיד הרלוונטי אז השדרוג הזה יכול להיות משתלם במיוחד, ולפעמים אפילו רק בנקודות וללא תוספת תשלום.
עם זאת, מושבי המחלקה הראשונה ימשיכו להיות זמינים בטיסות פנים בארצות הברית, שכידוע יכולות להיות באורך של שש שעות ויותר, לדוגמה בטיסות בין החוף המזרחי למערבי או בין הוואי לשאר ארצות הברית. אם חשבתם שבשטח המתפנה מהמחלקה הראשונה המושבים יהיו יותר מרווחים אז אתם בוודאי תתאכזבו לקרוא שזה לא המקרה, והחברה מתכננת להוסיף עוד שורות למחלקת הביזנס במקום.

מוסד המחלקה הראשונה עדיין חי ובועט

בחברות תעופה גדולות אחרות ברחבי העולם המצב לא ממש זהה, ויש תחרות לא קטנה בין החברות על כיסו של הנוסע במחלקה הראשונה. אתר התעופה Skytrax, שנחשב לאחד מהאתרים המובילים שעוקבים ומדרגים חברות תעופה בכלל ובין היתר גם מחלקות יוקרה, שיתף לאחרונה את הרשימה שלו לטופ 20 מחלקות ראשונות יוקרתיות בעולם, ולא הסתפק רק בדירוג המחלקה והמושבים שבמטוס, אלא גם התייחס ללאונג'ים שנוסעי המחלקה הראשונה מקבלים גישה אליהם בשדות תעופה שונים ברחבי העולם.

4 צפייה בגלריה
סוויטה במטוס איירבוס A380 של חברת סינגפור איירליינס
סוויטה במטוס איירבוס A380 של חברת סינגפור איירליינס
סוויטה במטוס איירבוס A380 של חברת סינגפור איירליינס
(מתוך אתר singaporeair)
4 צפייה בגלריה
חדרי המחלקה הראשונה במטוס הבואינג 777 שטס לישראל
חדרי המחלקה הראשונה במטוס הבואינג 777 שטס לישראל
המחלקה הראשונה בחברת אמירייטס
(צילום: שירי הדר)

מחלקות ראשונות - חומר קלאסי לטיקטוק

מחלקה הראשונה של בריטיש איירווייז

@will.luxurytravel

12 hours in Air France First Class

♬ Intro - The xx
המחלקה הראשונה של אייר פראנס

במקום הראשון בדירוג של האתר המוביל Skytrax לשנת 2022 נמצאת, באופן לא מפתיע, חברת התעופה סינגפור אירליינס, שבינתיים עוד לא טסה לישראל אבל בכירים בחברה מספרים לנו שהם אופטימיים ואולי המצב הזה ישתנה בעתיד.
במקום השני והמאוד מכובד נמצאת חברת התעופה אמירייטס, שגם הציגה לנו את המחלקה הראשונה שלה בטיסת הבכורה לישראל בחודש יוני השנה. לאמירייטס יש מחלקות ראשונות בכל המטוסים - בואינג 777-300 ומטוס הנוסעים הגדול ביותר בעולם האיירבוס 380. חברת התעופה סוויס השוויצרית מדורגת במקום השלישי, לא מעט בזכות הלאונג' היוקרתי בציריך. בהמשך הרשימה נמצאות גם בריטיש איירוייז, לופטהנזה, קוריאן אייר, קתאי פסיפיק, חברות התועפה היפניות ג'פאן איירליינס ואול ניפון, תאי אייר, עומאן, קוואנטוס האוסטרלת, אתיחאד ועוד.