יום לאחר שמטוס מדגם איירבוס A350 של חברת ג'פאן איירליינס התנגש על מסלול הנחיתה בטוקיו במטוס של משמר החופים, ועלה באש, שוחחנו עם יו"ר איגוד הטייסים הישראלי קברניט מידן בר שהסביר כיצד כל 379 הנוסעים ואנשי הצוות הצליחו לצאת מהמטוס בשלום. "פינוי חירום הוא אחד מהתרחישים שמתאמנים עליו הכי הרבה", הסביר בר בשיחה עם ynet Live. "חברות התעופה מקבלות את הרישיון והביטוח שלהן רק אם הן מסוגלות לעמוד בפינוי של כל המטוס בפרקי זמן מאוד קצרים של דקה וחצי-שתיים".

בתאונה אתמול נהרגו חמישה מתוך ששת האנשים שהיו על מטוס משמר החופים שעלה באש גם הוא. הקפטן של אותו מטוס, שהיה בדרכו להעביר סיוע לנפגעי רעידת האדמה, נפצע קשה. הסיבה לתאונה אינה ברורה, והרשויות ביפן פתחו בחקירה.
"זה אחד ממצבי החירום היחידים שבשביל להינצל ממנו צריך עבודת צוות – גם של הטייסים, גם של הדיילים והדיילות וגם של הנוסעים", הסביר הקברניט הישראלי שהדגיש את החשיבות שבהקשבה להנחיות הבטיחות בתחילת הטיסה: "זו הסיבה שאומרים לך איפה דלת החירום הקרובה למקום מושבך, זה בדיוק בשביל דברים כאלה. היפנים, שהם אנשים מאוד ממושמעים ורגועים, עמדו בזה והצליחו לפנות במהירות מטוס שלם".
5 צפייה בגלריה
מטוס של ג'פאן איירליינס עלה באש על מסלול הנחיתה בטוקיו
מטוס של ג'פאן איירליינס עלה באש על מסלול הנחיתה בטוקיו
המטוס עולה באש. אתמול
(JIJI PRESS / AFP)
5 צפייה בגלריה
מטוס יפני עולה באש
מטוס יפני עולה באש
כל הנוסעים ואנשי הצוות ניצלו
(צילום: REUTERS/Issei Kato)


5 צפייה בגלריה
מטוס של ג'פאן איירליינס עלה באש על מסלול הנחיתה בטוקיו
מטוס של ג'פאן איירליינס עלה באש על מסלול הנחיתה בטוקיו
וכך נראים שרידי המטוס בבוקר שאחרי
(Kyodo/via REUTERS)
5 צפייה בגלריה
מטוס של ג'פאן איירליינס עלה באש על מסלול הנחיתה בטוקיו
מטוס של ג'פאן איירליינס עלה באש על מסלול הנחיתה בטוקיו
(Richard A. Brooks / AFP)
5 צפייה בגלריה
מטוס של ג'פאן איירליינס עלה באש על מסלול הנחיתה בטוקיו
מטוס של ג'פאן איירליינס עלה באש על מסלול הנחיתה בטוקיו
(Richard A. Brooks / AFP)
אם זה היה קורה במטוס ישראלי, הפינוי גם היה מתנהל בצורה מסודרת? "כן. אני חושב שהציבור הישראלי היה מתנהג לפחות אותו דבר. תזכרו שזה ציבור שרגיל לחירום, יודע לשמוע אזעקות, להבין ולהתנהג במצבים משתנים. היפנים תקפו את זה ממקום אחר של סדר ונימוס, אבל לי יש תחושה טובה ואין לי שום ספק שהנוסעים הישראלים היו מתנהגים לפחות טוב באותה מידה".
יו"ר איגוד הטייסים הישראלי ביקש להדגיש כי "במקרי חירום הנוסע במטוס הוא חלק מהצוות, אתה לא ממלט רק את עצמך, יכול להיות שתמלט את הילד שלידך או את האדם המבוגר שמאחוריך, אתה חלק מהצוות".