תקרית חריגה הלילה בנתב"ג: נער בן 13 הצליח לעלות למטוס אל על לאחר שעבר את כל שלבי הבידוק הביטחוני ללא דרכון או כרטיס טיסה.
1 צפייה בגלריה
מטוסי אל על בנתב"ג
מטוסי אל על בנתב"ג
מטוסי אל על בנתב"ג, ארכיון
(צילום: shutterstock)
המטוס עמד להמריא לארצות הברית, כאשר צוות הדיילים הבין כי הנער לא אמור להיות על המטוס, תשאל אותו בקצרה, והוריד אותו מהטיסה.
מרשות שדות התעופה נמסר כי הנושא בבדיקה.
מחברת אל על נמסר: "צוות הדיילים בטיסה הבחין בילד שעלה למטוס ללא כרטיס טיסה וללא דרכון, לאחר שעבר את כל שלבי האבטחה וביקורת הגבולות בנתב"ג. הילד הורד בבטחה מהמטוס בטרם ההמראה, והאירוע מצוי בבדיקה של רשות שדות התעופה".

כל השלבים בשרשרת המחדל

המקרה החריג מעורר שאלות קשות על התנהלות מערך האבטחה והבידוק בנמל התעופה. בכל טיסה היוצאת מישראל, ובוודאי בטיסות לארה"ב, נדרש כל נוסע לעבור שורה של שלבים ברורים:
תשאול ביטחוני – הצגת דרכון וכרטיס טיסה תקף לפני הכניסה לעמדות הצ'ק-אין.
דלפקי הצ'ק-אין של חברת התעופה – הצגת דרכון, כרטיס טיסה, וכן ויזה בתוקף לארה"ב או אישור ESTA תקף.
שיקוף ובידוק ביטחוני – הצגת דרכון וכרטיס טיסה לפני המעבר לגבולות.
ביקורת גבולות – מעבר בעמדה ביומטרית או מאוישת, בהתאם לסוג הדרכון.
גם בכניסה לגייט, רגע לפני העלייה למטוס, מתבצעת בדיקה נוספת: יש להציג דרכון, כרטיס העלייה למטוס נסרק בעמדה ביומטרית, והנוסע מקבל לידיו ספח מודפס של הכרטיס – כך נוצרת אינדיקציה מלאה ומדויקת לגבי כל נוסע הרשום לטיסה. בשלב הזה, לא אמור להיות אפשרי להסתנן לטיסה ללא כרטיס תקף, שכן המערכת הביומטרית מחוברת ישירות לרשימת הנוסעים המאושרת.
אלא שהמקרה הנוכחי מעיד כי גם השלב הזה – שנחשב עד כה כמעט אטום לטעויות – חשף חור נוסף במערך האבטחה. הנער הצליח לעבור את שלב הגייט מבלי שהמערכת או הצוות האנושי זיהו חריגה, ורק לאחר שהתיישב במטוס הבחינו הדיילות בחוסר ההתאמה והורידו אותו רגע לפני ההמראה.
זהו מחדל מצטבר, שבו נושאים באחריות כל הגורמים המעורבים – מרשות שדות התעופה, דרך מערך האבטחה, ועד לצוות אל על בגייט. גם אם הדיילות פעלו לבסוף נכון והורידו את הילד, עצם העובדה שהצליח להגיע עד פתח המטוס מצביעה על כשל מערכתי חמור.