2 צפייה בגלריה
כייס בפעולה, אילוסטרציה
כייס בפעולה, אילוסטרציה
כייס בפעולה, אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
"יצאנו לסוף שבוע ברומא, הכל היה חלום, אבל ביום האחרון כייסו אותי במטרו וגנבו לי את האייפון מהכיס וכל החיים שלי נהרסו. כל אנשי הקשר, הספקים, ההיסטוריה של הוואטסאפ – הכל נעלם. לא מצליחים לשחזר לי את זה. הפורצים ניסו לפרוץ לי למכשיר ותקעו אותו. אני פשוט חסרת אונים". כך סיפרה ע', צעירה ישראלית, שבמהלך טיול עם בן זוגה ברומא כוייסה והטלפון הנייד שלה נגנב.
ע' לא לבד. במשרד החוץ בירושלים ובקונסוליות הישראליות ברחבי אירופה מזהים זינוק במעשי השוד והכייסות נגד תיירים ישראלים ביבשת. במשרד החוץ אומרים כי, "אמנם לא כולם מדווחים, אבל אנחנו מזהים עלייה במסת הפניות באופן כללי במדינות אירופה השונות. אנו קוראים למטיילים הישראלים להישמר טוב יותר על עצמם וציודך וממליצים להוריד את אפליקציית TravIL מטעם משרד החוץ שבה מפורסמים מספרי חירום של כל מדינה במקרה ומתרחש אירוע גניבה או שוד".
המקומות שבהם נרשמה העלייה הגדולה ביותר במעשי שוד נגד תיירים ישראלים הם לונדון, רומא, ברצלונה ואיסטנבול, אבל מגיעים דיווחים גם ממקומות אחרים. במשרד החוץ לא זוכרים כמות כזאת גדולה של דיווחים. קבוצות הוואטסאפ והפייסבוק של מטיילים ישראלים בחו"ל מלאות בדיווחים כאלה.
כמו ירדן לדוגמה. צעיר ישראלי שביקר בימים האחרונים בלונדון, יצא לבילוי עם חבר ונשדד ליד מועדון. הגנבים לקחו לו את הארנק והטלפון הנייד.
2 צפייה בגלריה
שוטרים בלונדון
שוטרים בלונדון
שוטרים בלונדון
(צילום: shutterstock)
ואלי, צעירה ישראלית שנשדדה באיסטנבול, סיפרה: "זה היה היום האחרון, תכננתי לנו יום מקסים, אבל בדרכנו ליעד הראשון כייסו אותי. כל הכסף היה בארנק – מעל 600 דולר, וכסף ישראלי שאיני זוכרת כמה היה שם. היו גם תעודת זהות וכרטיסי אשראי ועוד דברים שבדרך כלל שבדרך כלל יש בארנק. פשוט לקחו הכל.
"היעד הראשון היה לבכות כל הדרך למשטרה. פגשתי בחור מקסים שליווה אותו והיה איתי במשטרה ועזר לי עם הטורקית. הגשתי תלונה, אבל כמובן שאת הכסף לא אראה. למזלי הדרכונים לא היו בארנק. אסור לשים את כל הכסף במקום אחד. כדאי שהכסף תמיד יהיה בארנק פנימי מתחת למכנסיים, וחלק להשאיר במלון. צריך ללכת עם תיק שלא קל לפתוח. שימו עין ותהיו חשדנים אם דוחפים אותכם ומזיזים אותכם, שימרו על התיק שלכם כל הזמן".
ישראלית אחרת בשם הילה כוייסה באתונה במאי 2022. היא כתבה באחת הקבוצות: "היום כייסו אותי באתונה, זה לקח בדיוק שנייה, הארנק היה עמוק בתיק בתא שהכי קרוב לגב שלי, הרגשתי שמישהו דורך עליי, הסתובבתי וראית את זוג שנראה נורמטיבי לחלוטין, הם התנהגו כמו תיירים לכל דבר, לרגע לא חשדתי בהם. כעבור דקה או שתיים חברה שלי אמרה לי שהתיק שלי פתוח. שימו לב!".
אמילי נשדדה גם היא באיסטנבול. "גנבו לי את התיק על היום הראשון בשדה התעופה", סיפרה. טורקיה מדינה ענייה, ויש פה הרבה מאוד גניבות, עקיצות וכייסים".