איפה תרגישו בטוחים יותר, בטיסה באוויר או בנסיעה בכביש? עבור אמיר שמר, טייס כדורים פורחים, התשובה היא חד-משמעית: באוויר הרבה יותר בטוח. "כדור פורח נחשב לכלי הטיס הכי בטיחותי בעולם", הוא אומר ומיד מסביר: "זה כלי מאוד פשוט, יש מעט מאוד דברים שיכולים להתקלקל. בנוסף, זה כלי שיכול לטוס רק בתנאי מזג אוויר מאוד יציבים, בניגוד למטוס שאת עולה לפעמים בתנאי מזג אוויר מאוד לא יציבים, וזה באמת מסוכן ותרבותית אנחנו חושבים שזה בטוח".
אצל שמר, לבלות בין העננים זה עניין שבשגרה. כשהיה ילד קטן אביו היה מדריך צניחה, ושמר המשיך את דרכו והפך לצנחן. למעשה, הפעם הראשונה שבה עלה על כדור פורח הייתה כדי לצנוח ממנו.
לא הייתה לו מחשבה לטוס בכדור פורח, עד לאותו טיול בארצות הברית שבו פגש חבר בפסטיבל הברנינג מן בנבאדה. "תפסתי טרמפים לפסטיבל", הוא משחזר. "עצר לי בן אדם שגרר מאחוריו כדור פורח, נהיינו חברים, טסנו יחד לפסטיבל הזה והתאהבתי במה שהכדור פורח גורם לאנשים להרגיש, התאהבתי במה שזה עושה לאנשים לידי כשאני עושה את זה, ובהמשך מצאתי בית ספר לטיסה בארה"ב ולמדתי לטוס".
4 צפייה בגלריה
אמיר שמר, טייס כדורים פורחים, בפעולה
אמיר שמר, טייס כדורים פורחים, בפעולה
שמר מכין את הבלון להמראה
(צילום: אריק מרמור)
4 צפייה בגלריה
אמיר שמר, טייס כדורים פורחים, בפעולה
אמיר שמר, טייס כדורים פורחים, בפעולה
אמיר שמר, הגיע למקצוע במקרה
(צילום: אריק מרמור)
מה כדור פורח עושה לאנשים? "הדבר הכי מדהים ביום העבודה שלי זה הרגע הזה שבו אנחנו מתחילים לנפח את הכדור. רוב האנשים לא ראו אף פעם כדור פורח, וכשאנשים רואים את זה בפעם הראשונה, זה יפה לראות איך הפרצופים נהיים פתאום כמו של ילדים בני שמונה. כולם נהיים ילדים, מתרגשים כאלה, והלב נפתח ויש הרבה שמחה באוויר והתרגשות, וזה קסום – יש קסם בכדור פורח.
"טיסה בכדור פורח היא מאוד שלווה, היא נורא רגועה. אין קפיצות ואין נדנודים, והכול כזה מאוד כמו עמידה במקום. זה גם מה שאני אומר למי שמפחד. אני אומר להם שזה הכי שלו ורגוע, שנתחיל בגובה נמוך, שאם הם רוצים לרדת אפשר, יש לנו צוות קרקע, אני אנחת ויאספו אותו, הכול בסדר".
שמר מטיס כדורים פורחים כבר 12 שנה, ועדיין מתרגש כמו ילד מכל טיסה. כחלק מקריירת הטיסה שלו הוא גם הקים את חברת סקיי טרק שמספקת את חוויית הטיסה בכדור פורח, ושמר הוא אחד הטייסים המנוסים והוותיקים. הסיבה העיקרית להתרגשות כל פעם מחדש היא שטיסה בכדור פורח זו חוויה לא שגרתית ובכל פעם נוחתים במקום אחר, כי הרוח היא זו שקובעת איפה נוחתים.
"הכדור הפורח ממריא כל יום בנקודה מסוימת, אבל נוחת קצת אחרת", מסביר שמר. "אנחנו מנווטים עם הרוח, בעצם הכדור טס עם הרוח ואנחנו מנווטים אותו על ידי שינוי גובה, אבל יש פה המון אלמנטים שאין לך שליטה עליהם. זאת אומרת, פתאום הרוח משתנה. יש המון דינמיות וזה חלק מהקסם, זה חלק מההרפתקה, אתה יוצא לרכוב על הרוח".
4 צפייה בגלריה
אמיר שמר, טייס כדורים פורחים, בפעולה
אמיר שמר, טייס כדורים פורחים, בפעולה
ריחוף מעל העיר
(צילום: אריק מרמור)
4 צפייה בגלריה
אמיר שמר, טייס כדורים פורחים, בפעולה
אמיר שמר, טייס כדורים פורחים, בפעולה
ומעל השדות
(צילום: אריק מרמור)
היה לך פעם פחד גבהים? "לא הייתה לי אף פעם בעיה עם גובה. הייתה לי ילדות עמוסת אקסטרים, אבל כשהתחילו להגיע לחיים שלי הילדים שלי אז משהו התחיל קצת להשתנות. אני זוכר טיסה ספציפית אחרי שכבר היו לי אלפי טיסות, כשפתאום הייתי בגובה ואמרתי לעצמי 'וואו, מה אני עושה פה?'. חזרתי הביתה וחשבתי על זה, הבנתי שאני מתבגר. כשאתה צעיר אתה לא רואה את הסיכונים. כשאתה מתבגר אתה כבר מבין מה אתה יכול לאבד".
במשפחה אוהבים את המקצוע שלך? "הבן הבכור שלי, בן שמונה, הכי מבסוט בעולם, הוא טס איתי 50 פעמים, אנחנו טסים כמעט בכל שבת. בכללי הילדים גדלו לזה, הבן שלי מגיל שנה מסתובב בתוך הכדורים הפורחים ומטפס עליהם. אשתי גם חושבת שזה קסום, אבל בסופו של דבר כשהעבודה של בעלך זה לקום ב-2:30 בלילה אז יש שם קצת חוסר שביעות רצון. אבל אנחנו משחררים, וכל אחד עושה את מה שטוב לו".
לא מבאס לקום בשעות האלה? "כן, אבל בסוף אני עושה משהו שאני מאוד אוהב ומאמין בו. זה גם עונתי, בחורף אני טס פחות, ובקיץ אני טס הרבה יותר".
אתה חושב שבאיזשהו שלב יימאס לך לטוס? "לא, אני חושב שזה תמיד יהיה חלק מהחיים שלי, אין סיבה שלא. אני חושב שכל בן אדם שמוצא משהו שגורם לו להתחבר לתחושת החיות בחיים האלה, שלפעמים קצת מנומנמים ומייבשים, אז חשוב שהוא ישמור על זה. וזה בהחלט משהו שמחדד לי את החושים, שומר עליי חי, שומר אותי מאוד מחובר לטבע. בסופו של דבר אנחנו טסים עם הרוח, אני מעורבב עם הטבע, וזה משהו שאני מאמין בו ושעושה לי טוב".