היא הוקמה לפני 40 שנה ומאז הספיקה להתברג בצמרת עולם התעופה ולככב בדירוגים השנתיים של החברות השונות. אמירייטס, החברה הלאומית של דובאי והבולטת ביותר מבין חברות התעופה באמירויות, תשיק מחר (יום ה') את פעילותה בישראל לאחר כמה דחיות שנגרמו עקב מגפת הקורונה. מטוס בואינג 777 של החברה ינחת בצהריים בנתב"ג באירוע חגיגי במעמד שרת התחבורה מרב מיכאלי, שגריר ישראל באמירויות אמיר חייק ובכירים נוספים מדובאי ומישראל.
נתחיל מהשאלה המסקרנת – כמה יעלה לטוס באמירייטס? החברה טרם פרסמה את מחירי השקת קו, אך כשזה יקרה נוכל לצפות למחירים זולים יותר בתקופה הראשונה. כבר עכשיו ניתן לומר כי טיסות לסוף שבוע ארוך בתחילת יולי בדובאי יעלו כ-800 דולר לאדם, כולל הכל – נשיאת תיק טרולי עד שבעה קילו למטוס, שליחת מזוודה גדולה לבטן המטוס, ארוחה קלה והושבה.
בחגים המחירים יקפצו, גם בשל הביקוש העולה בישראל וגם בגלל שאז מתחילה העונה המעט שפויה יותר מבחינת מזג האוויר בדובאי, מה שיוביל לעלייה בביקושים מכל העולם, כשהשיא מגיע בחורף. לדוגמה, אם תרצו לטוס לתאילנד במהלך החגים תשלמו כ-1,600 דולר לכרטיס עם קונקשן בדובאי.
מי את אמירייטס?
החברה עצמה אמנם נוסדה בדובאי ומסובסדת בחלקה על ידי משפחת המלוכה, אך חלק נרחב מעובדיה, בכל הרמות, מגיע מ-130 מדינות שונות. "חשוב לנו שיהיה לנו ייצוג במטוסים מכל יעד שאליו אנחנו טסים", סיפרה אחת מבכירות החברה בשיחה עם ynet.
אחד הדברים שעושים את אמירייטס למה שהיא טמון במרכז ההכשרה בדובאי של צוותי האוויר של החברה. מדובר במרכז ההכשרה עם דגמי המטוסים והסימולטרים הגדול ביותר בעולם. אפשר למצוא כאן העתק מדויק של מטוס הנוסעים הגדול בעולם – האיירבוס A380, בריכה גדולה שמאפשרת לתרגל התרסקות מטוס בים, מתקן שמשמש לתרגול חילוץ נוסעים ממטוס שעבר שריפה. כמו כן, ישנם מטבחים בדיוק כמו אלה שקיימים במטוסים המאפשרים מצד אחד להדריך כיצד להגיש את האוכל, בעיקר במחלקות היוקרה שם יש דגש על כל פרט קטן, ומצד שני לאמן נוהל כיבוי שריפות בזמן טיסה.
לאמירייטס יש כיום 15 אלף אנשי צוות אוויר, ומדי שבוע מצטרפים אל החברה כ-120 עובדים חדשים. זמן ההכשרה לכל עובד צוות אוויר הוא 40 ימים שכוללים לו"ז עמוס שמתחיל בשמונה בבוקר ונמשך עד הלילה. בסוף התהליך צריך לעבור מבחן שרק מי שעובר הופך לעובד החברה.
מספר מטוסי הענק הגדול בעולם
הצי של אמירייטרס כולל 260 מטוסים, מהם 114 מטוסי איירבוס A380. כל המטוסים הם רחבי גוף כך שלא יהיה מצב שתעלו לטיסה בחברה ותראו רק מעבר אחד בין המושבים, או שלא יהיה לכם מספיק מקום לרגליים, גם במחלקת התיירים.
ה-A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול בעולם. יש בו שתי קומות מלאות והמחלקה הראשונה שלו כוללת סוויטות עם מקלחות. על פי התכנון המקורי זה המטוס שאמור היה לנחות מחר בנתב"ג בפעם הראשונה, אך לאכזבת חובבי התעופה המטוס שינחת בטיסת הבכורה יהיה מדגם בואינג 777. "אנחנו מופתעים ומאוכזבים מאוד שבסוף לא התאפשר להטיס את טיסת הבכורה עם האיירבוס A380 לישראל", אמר אחד ממנהלי התפעול הבכירים בחברה. "אם נראה שהביקוש יגדל יכול להיות שיהיה שינוי בסוג המטוס". מי שיטוס עם אמירייטס מישראל ליעדים במזרח הרחוק בטיסת קונקשן, ככל הנראה כן ייהנה מטיסה באותו מטוס מדובר.
עוד בהקשר זה נציין כי עד שנת 2030 מטוסי ה-A380 יפסיקו לפעול בחברת אמירייטס. "אנחנו מוציאים את מטוסי האיירבוס הגדולים משימוש אחרי כל שבע שנים", הסבירה אחת מהמאמנות במרכז ההכשרה. בנוסף, גם חברת איירבוס לא מייצרת יותר את אותם מטוסי ענק מסיבות כלכליות ומגמת הקיימות הכללית. "זו תהיה הפרידה הכי קשה שלנו מכל המטוסים עד היום. מדובר במטוס הכי פופולרי ומבוקש בחברה, נוסעים טסים איתנו כי הם יודעים שהם יטוסו במטוס הזה ספציפית. זה גם המטוס הכי מבוקש על ידי הצוות".
"אם דיילת חורגת מהמשקל נדאג להחזירה"
אחד הדברים הכי מזוהים עם החברה הוא הנראות שלה. אם זה מטוסי הענק שקשה לפספס בשדות התעופה המרכזיים בעולם ואם זה מראה הדיילים ובעיקר הדיילות. מדי החברה מורכבים מצבעי בז' - המסמלים את המדבר - ואדום שני.
מבט חטוף על הצוותים יכול לרגע לבלבל ולגרום למחשבה שמדובר בצוות המתמודדות בתחרות מיס יוניברס. גם בשל הגיוון של הלאומים השונים וגם כי כולן נראות וכולם נראים פחות או יותר באותם מידות ובאותו טווח גילים.
על השאלה אם הם מקבלים את צוותי האוויר על סמך מראה חיצוני, אחת המדריכות שזזה באי נוחות החלה לענות בגמגום קל, אז בכירה אחרת הסבירה: "חשוב לנו שלעובדים יהיה נוח עם הגוף שלהם ועם היכולת לנוע בקלות בתוך המטוסים במשך שעות רבות. הנראות של הצוותים היא הנראות של החברה שמייצגת קלאסיות ואלגנטיות". אותה בכירה הסבירה כי אם עובד או עובדת חורגים מהמשקל שלהם לכיוון מסוים, הם ינסו לעזור להם לחזור לאותו משקל.
אחת המדריכות הוסיפה וסיפרה: "לכל עובד יש ייעוץ תזונאי ומאמני ספורט, ואנחנו מספקים להם מזון בריא ואיכותי. הדיילות שעוברות הכשרה לא יסיימו אותה לפני שהן עוברות הכשרת איפור וטיפוח העור. אנחנו מלמדים אותן להתאפר בצורה שהיא לא מוגזמת מצד אחד אך אלגנטית וקלאסית מצד שני - כייצוג החברה. הן גם לומדות כיצד לטפח את העור של כל אחת מהן לפי סוגי העור השונים והתכשירים שאנחנו ממליצים להן".
לצד הביקורת שאפשר להעביר על אותן דרישות לנראות, אפשר לומד שהדאגה לרווחת הצוותים בחברה מורגשת מאוד. מעבר לעובדה שכל עובד ועובדת צריכים לחזור בכל שנה לאימון רענון שאורך יומיים, יש ימי גיבוש רבים ופעילות מחברת לצוותים שמגיעים ממדינות ומתרבויות שונות.
ומה יתר דרישות התפקיד? אנגלית ברמה גבוהה, זו השפה הרשמית של החברה. כל שפה זרה אחרת עוזרת כמובן. מבחינת גובה, הדרישה היחידה היא שצוותי האוויר יוכלו להגיע למדפים העליונים במטוס כשהם מושיטים את היד מעלה, "ואם לא", כפי שהדגישה אחת מהמדריכות, "נגיש להם אמצעי שיעזור להם לעלות". נבחינת נעליים, אין יותר הכרח לנעלי עקב ויש נעליים עם עקבים בגבהים שונים.
ומה לגבי המשכורת? אם רק התחלתם לעבוד בחברה תשתכרו כאלף דולר לחודש, אך סכום זה ישתנה במהרה כנראה לפי סוג התפקיד, המשך ההכשרה והוותק.
הכותבת היא אורחת חברת אמירייטס