החל מסוף החודש עובדי יונייטד איירליינס יידרשו להסיר כל סיכה מלבושם הרשמי פרט לדגל ארצות הברית. ההודעה הפנימית, שהועברה לעובדי החברה ללא נימוק, מסמנת תפנית במדיניות הרשמית של יונייטד, שבעבר אפשרה לצוותי האוויר לענוד סמלים שמייצגים את ארץ מוצאם, שפה שברשותם, או "חיבור תרבותי אישי". מבחינה מעשית, מדובר באיסור גורף על סיכות דגל פלסטין ועל סמלים פרו-פלסטיניים כמו סיכת האבטיח, שספגו ביקורת ציבורית בשנה החולפת מצד נוסעים וארגונים יהודיים.
2 צפייה בגלריה
סיכה של דגל פלסטין
סיכה של דגל פלסטין
סיכה של דגל פלסטין
(צילום: shutterstock)
ההחלטה מגיעה באיחור ניכר לעומת חברות אמריקניות אחרות, כמו ג’ט בלו ודלתא איירליינס, שהקשיחו את מדיניות המדים שלהן כבר בקיץ 2024 בעקבות שורת תקריות ויראליות. יונייטד, בניגוד להן, עמדה אז על זכות עובדיה לביטוי אישי. בחברה הסבירו שהסיכות עוזרות לזיהוי עובדים דוברי שפות זרות עבור נוסעים, ושיש חשיבות לאפשרות עבור דיילים להביע גאווה במוצאם האתני או הלאומי.
כעת, כשרוחות פוליטיות משתנות ויחסי הכוחות בוושינגטון מתחילים לנטות לכיוון אחר, נראה שגם ביונייטד החליטו "ליישר קו".
הרקע לזיגזג של מנכ"ל החברה סקוט קירבי עשוי להיות פוליטי. קירבי, שנחשב בעבר לדמות ליברלית יחסית, זוכה כעת לביקורת על קרבה גוברת לממשל טראמפ, בין השאר על רקע ניסיון להשתלטות אפשרית על ג’ט בלו ועסקאות שמחייבות אישור רגולטורי. יש שרואים במדיניות החדשה ביונייטד ניסיון לצמצם חיכוכים ולשפר את תדמיתה של החברה בעיני הרשויות.
בעוד מנהלי החברה שומרים על שתיקה, חלק מהדיילים מביעים תסכול פומבי. עבורם, הסיכות שימשו לא רק הצהרה תרבותית או פוליטית, אלא גם אמצעי תקשורת בסיסי מול נוסעים. יש מי שהכריזו כי יענדו את סיכת האיגוד המקצועי במקום, ואחרים הציעו לענוד את דגל ארה"ב הפוך, כאות מחאה. עם זאת, ביונייטד הדגישו שהפרת הנהלים החדשים עלולה להוביל לצעדים משמעתיים.
2 צפייה בגלריה
בואינג 787 של יונייטד איירליינס
בואינג 787 של יונייטד איירליינס
בואינג 787 של יונייטד איירליינס. החברה טסה גם לישראל
(צילום: IanC66 / Shutterstock.com)
כפי שדיווחנו ב-ynet בהרחבה מאז תחילת המלחמה, סיכות זעירות על מדי דיילות ודיילים עשויות להצית סערות אוויריות של ממש. כך, בינואר האחרון, עימות בין נוסע יהודי לדיילת באמריקן איירליינס הפך לוויראלי, לאחר שענדה סיכה בצורת אבטיח. האירוע הסלים לעימות מילולי, נדרש התערבות של כוחות משטרה, והסתיים בכך שהנוסע הורד מהטיסה. החומרים שתיעד עוררו דיון סוער ברשתות.
גם בג’ט בלו נרשמה תקרית דומה, כשנוסע יהודי טען שטיסתו בוטלה לאחר שהתעמת עם דיילת שלבשה סיכה פרו-פלסטינית. בעקבות הלחץ הציבורי החברה מיהרה לאסור על ענידת סמלים שאינם קשורים למדינות שהיא משרתת. דלתא, מצידה, ביטלה מדיניות בת שנים שאפשרה לסמן מוצא או שפה באמצעות סיכות דגל.
מה שהחל כאקט תמים של זיהוי שפה או גאוות יחידה, הפך בארה"ב לשדה מוקשים פוליטי. חברות התעופה, הנמצאות תחת פיקוח רגולטורי כבד ותלויות באישורי ממשל לפעילותן, נאלצות לתמרן בין זכויות עובדים, תחושות נוסעים, והקשרים פוליטיים רגישים במיוחד. ההנחיה החדשה של יונייטד אמנם מספקת פתרון פשוט - דגל אחד, שקט תעשייתי - אבל היא כנראה לא תפתור את המתח הפוליטי שממשיך לרחף מעל שדות התעופה.