חשיפה נדירה מתחת למים: אסף עמרן הוא צלם ותיק שכבר הספיק לצלם בארץ ובחו"ל ולהוציא עבודות שהתפרסמו בכלי תקשורת רבים, כולל במגזין הנחשב נשיונל ג'יאוגרפיק. "מאז שאני ילד, תמיד הייתי עסוק ביצירה, זה מה שמרגש אותי. בעיקר לראות אנשים שנהנים או מתרגשים מהיצירה שלי", מספר עמרן, שאחרי שטייל ותיעד - בעיקר טבע - בכל העולם, הוא בילה בשנה האחרונה רק בים המלח: "במשך שנה שלמה ביקרתי כל שבוע בים המלח".
"הצילום לוקח אותי לטבע, למקומות קסומים, צפייה בזריחות ובנופים נפלאים. היצירה לא מסתיימת עם הקליק שעל המצלמה, היא ממשיכה בעריכה על המחשב, ששם אני נותן ביטוי נוסף לסגנון שלי שמעצים את היופי שצילמתי. אני מצלם עם המון טכניקה וציוד, ולכן האפשרויות שיש בידי ליצירה הן עצומות – רחפן, סליידרים, ציוד לצילום לילה , לצילום בתוך המים, וידאו ועוד".
מה גרם לך להגיע למקום הנמוך בעולם ולעשות את הדבר שאף אחד לפניך לא עשה?
"לפני שנה הגעתי לים המלח, והייתי במיקום שביקרתי בו שנה לפני, ראיתי איך המקום השתנה לחלוטין. דברים שצילמתי שנה לפני 'מתו' אבל דברים חדשים אחרים 'נולדו'. וכך החלטתי שאני רוצה לעשות פרויקט עצום: לצלם את כל ים המלח - דרום, מרכז וצפון, כדי שהפרויקט יציג את המצב הטרגי והכואב של האזור בסתירה למציאות".
פרויקט שאפתני בארבעה ממדים
כשעמרן אומר בסתירה למציאות הוא מתכוון שהבולענים, הפטריות, ההתייבשות ואפילו הבוץ מוצגים בצילומיו בצורה כזאת שלרגע הטרגדיה של הים ההולך ונעלם, לא נראית ואף נשכחת.
"היצירות שצולמו מציגות תיעוד היסטורי ונדיר של מה שהיה בשנייה של הצילום, מה שכבר השתנה, ישתנה או יעלם במהרה. לכן הפרויקט נקרא: 'יופי גווע' /Dying Beauty".
עמרן מסביר שכדי ליצור משהו יוצא דופן ושאפתני הוא החליט לעשות את הפרויקט בארבעה ממדים:
1. סתיו / חורף / אביב/ קיץ
2. לילה / יום / זריחה / שקיעה
3. סטילס / וידאו / טיים לאפס
4. צילום מהאוויר / יבשה / ולראשונה צילום בתוך ים המלח!
"יצירת החומרים לפרויקט יוצא הדופן הזה, כללה השקעה גדולה מאוד בזמן ובממון עם ביקורים שבועיים במשך שנה שלמה בין 2021 ל-2022 בים המלח. הביקורים במקומות המיוחדים כללו: בולענים, מקומות לא נגישים, הליכה רבה בשטח ובחשיכה עם ציוד רב וכבד".
לראשונה - צילום אומנותי בתוך ים המלח
"ברגע שהבנתי שאני רוצה ליצור את כל הממדים האלה, חיפשתי את הדרך לצלם בתוך ים המלח והכי חשוב – הבנתי מה לצלם".
לדברי עמרן, הצילום נעשה בעזרת מארז מקצועי לצילום מתחת למים שבדרך כלל נעשה בו שימוש על ידי צוללנים. "בים המלח אין כמובן אלמוגים או דגים לצילום, אבל כן תצורות יפהפיות של מלח – 'פטריות".
בפרויקט נראות יצירות שבהן ישנו שילוב של חלק מהתמונה מתחת למים והחלק הנותר מעל המים - על ידי הכנסת שמיים, עננים, זריחה או כוכבים. "כל זה נעשה בשוט אחד ללא מניפולציה", מתאר עמרן ואף מוסיף כי צילם לא רק סטילס בתוך המים אלא גם וידאו.
מה שונה בצילום מתחת למים בים כזה לעומת ים ומקומות אחרים?
עמרן מספר על מספר אתגרים בצילום בתוך ים המלח:
"ראשית, בצילום מעל האדמה או עם רחפן – אין בעיה לצלם הכול. המצלמה מצליחה לראות הכל גם למרחקים ולכן אין בעיה לעשות פוקוס מדויק. אבל עם הצפיפות של המלח בים המלח - 34% המים אינם צלולים וקשה למצלמה 'לראות', קשה גם לפקס אותה. היו לי המון ניסיונות וסבלנות להגיע לתוצאות משביעות רצון. לפעמים פיקסתי את המצלמה על החלק שמציץ מעל פני המים.
"שנית, בשונה מצילום על האדמה או עם רחפן, צילום בתוך המים מצריך להירטב ועוד במים של ים המלח. המליחות נדבקת על הידיים ועל הציוד. באתי מוכן מראש עם מגבת, מגבונים ומים לרחיצת הידיים".
דבר נוסף שמאוד מקשה על הצילום, לדברי עמרן הוא שהכול צף בים המלח. "היה צורך להשקיע מאמץ להכניס את המצלמה עם המארז בתוך המים לאורך זמן".
"יופי גווע"
את כל הצילומים מהפרויקט הזה של עמרן תוכלו לראות בתערוכה שהתחילה אמש ביום חמישי 1.9.22, ושמה כאמור: "יופי גווע –Dying Beauty". התערוכה נמצאת בבית ציוני אמריקה והיא פתוחה לקהל הרחב בחודשים ספטמבר ואוקטובר.
בנוסף לתערוכה יש גם סרט נוף שהופקה לו מוזיקה מקורית על ידי אריאלה צייטלין, שמסכם את כל הפרויקט. "זה סרט מרהיב ומושקע מאוד עם שוטים של טיימלאפס, סליידרים ממונעים, רחפן מקצועי וצילום בתוך המים", מספר עמרן.
"בתערוכה אני מארח ארבעה חברים צלמים: מיקי שפיצר, אלכס טאובין, משה פילברג ואמיר ארליך, בשיתוף פעולה עם עמותת אתגרים - המשלבת ומעצימה אנשים עם מוגבלות באמצעות ספורט אתגרי בטבע, ד"ר פישר ודורון פולק, אוצר הגלריה. אוצר התערוכה הוא שמעון המאירי.