6 צפייה בגלריה
הדמייה של מטוס Celera 500L
הדמייה של מטוס Celera 500L
תכירו, Celera 500L
(Otto Aviation)
מטוסים בצורת ביצה הם לא דבר חדש בעולם התעופה. לצורת גוף זו יש יתרונות אווירודינמיים רבים, וזאת הסיבה המרכזית שגרמה לחברת Otto Aviation, סטארט-אפ אמריקני בתחום התעופה, לתכנן ולייצר את מטוס Celera 500L שצורתו מזכירה ביצה, או קליע של רובה, תלוי בעולם האסוציאציות שלכם. החברה שואפת לייצר מטוס שיביא למהפכה בעולם התעופה הפרטית, מטוס שיהיה קטן יחסית, זריז ויעיל מבחינת צריכת אנרגיה.
התכנון של המטוס מבוסס על עקרון הזרימה השכבתית, או הלמינרית, כאשר על פי עיקרון זה האוויר זורם בין שתי שכבות מקבילות, במקרה שלנו הגוף של המטוס, ללא כל הפרעה. זה מתאפשר בגלל צורת המטוס הביצתית, אך גם בשל העיצוב ומבנה המטוס שמאפשר מעבר חלק לחלוטין של האוויר, ובכך מאפשר למטוס זרימה טובה בהרבה בתוך האוויר, מוביל לפחות התנגדות לאוויר, ולפחות גרר מהמטוס וכפועל יוצא מכך פחות מאמץ של המנועים לספק דחף.
וויליאם אוטו, מפתח המטוס שעל שמו קרויה גם החברה, הוא בעל ניסיון צבאי עשיר בתחום האווירונאוטיקה. בעברו עסק, בין היתר, בתכנון הטילים הבין-יבשתיים של ארה"ב, בשיפור טילי טורפדו - שנראה כי בהחלט השפיע עליו - ובטכנולוגיות תעופה שונות.
6 צפייה בגלריה
הדמייה של מטוס Celera 500L
הדמייה של מטוס Celera 500L
המטרה: לחתוך את האוויר
(Otto Aviation)
6 צפייה בגלריה
הדמייה של מטוס Celera 500L
הדמייה של מטוס Celera 500L
ומזווית נוספת
(Otto Aviation)
6 צפייה בגלריה
הדמייה של מטוס Celera 500L
הדמייה של מטוס Celera 500L
חלל פנימי יוקרתי
(Otto Aviation)
כדי להגיע למצב שבו זרימת האוויר היא חלקה לחלוטין משני הצדדים, על גוף המטוס להיות כמעט חף משינויים ובליטות, גם לא של סנטימטרים בודדים, שכן גם סטייה בגודל של גביש קרח קטן או אנטנה שסטתה ממקומה יכולים לפגוע בזרימת האוויר ולשבש אותה. המטרה היא שהמנוע יתאמץ כמה שפחות תודות לזרימת אוויר טובה יותר.
וויליאם אוטו שואף שהמטוס יביא לביצועים טובים יותר ב-59% ברמת הגרר שהמטוס מייצר לעומת מטוסים באותו גודל. צריכת הדלק של המנוע צפויה להיות נמוכה משמעותית בהשוואה למטוס באותו גודל, גם פליטת המזהמים תצומצם.
למטוס מנוע דיזל אחד שנמצא בחלקו האחורי מאחורי הזנב. למיקום המנוע תפקיד מכריע בנושא זרימת האוויר, ממש כמו עם טילי טורפדו אותם אוטו מכיר, כאמור, היטב מעבודותיו עם הצבא.
6 צפייה בגלריה
טיל טורפדו
טיל טורפדו
טיל טורפדו
(צילום: shutterstock)
בחברה שואפים כי בעתיד הנראה לעין יוכלו להחליף את מנוע הדיזל למנוע שפועל על אנרגיה ירוקה – חשמל או מימן. בסך הכל, ולפי הנתונים הרשמיים של החברה, המטוס יעיל ב-80% יותר ביחס למטוסי מנהלים מאותה הקטגוריה.
נכון להיום החברה ביצעה כבר 31 טיסות מבחן, כאשר השאיפה שלהם היא להציגו לשוק בין השנים 2023 ל-2025. בתצורה הנוכחית למטוס יש שישה מושבים, כולל הצוות המטיס, מהירות טיסה של 400 קשרים (כ-720 קמ"ש), גובה מירבי של 30 אלף רגל וטווח טיסה של קצת יותר מ 8,000 ק"מ.
המחיר הצפוי המוערך של המטוס הוא כחמישה מיליון דולרים ליחידה. בחברה מתגאים בעלויות תפעול נמוכות. שעת טיסה תעלה 328 דולר לעומת 2,100 דולר במטוסי מנהלים בעלי נתונים זהים.
בישראל פעל בעבר מטוס בעל גוף ביצתי – "הערבה" שסיים את דרכו ב-2004. מטוס "הערבה" קיבל את השם "הביצה" בשל צורתו. יש לו היסטוריה ארוכה ועשירה בשירות חיל האוויר הישראלי והוא לקח חלק במבצעים רבים.
6 צפייה בגלריה
 טיסת הבכורה של מטוס "ערבה", 1969
 טיסת הבכורה של מטוס "ערבה", 1969
טיסת הבכורה של מטוס "ערבה", 1969
(צילום: ארכיון התעשייה האווירית)