על רקע משבר הקורונה, החליט ראש העיר צפת שוקי אוחנה, לקצץ ב-80% את ההוצאות על אירועי יום העצמאות - ולהשקיע את כל הכסף, יותר מ-200 אלף שקלים, בענף התיירות ובסיוע לעסקי התיירות בעיר.
בתוכנית שהוצגה היום (א׳) ניתן דגש על פיתוח סיורים וירטואליים, הקמת קניון דיגיטלי לכלל העסקים בעיר והכנת תוכנית שיקום ליום שאחרי.

ברשויות מקומיות רבות חושבים בימים אלה איך לסייע לעסקים בעקבות השפעת משבר הקורונה, כאשר ערי התיירות הן כנראה אלו שנפגעו בצורה הקשה ביותר עקב עצירת הטיסות לישראל, סגירת הצימרים ובתי המלון והאיסור גם על טיולים באתרי הטבע. בין ערים אלו גם העיר העתיקה בצפת.
6 צפייה בגלריה
העיר העתיקה צפת
העיר העתיקה צפת
העיר העתיקה צפת
(צילום: טלי בן אברהם)
בשל כך, מקדמים בימים אלו ראש העיר אוחנה יחד עם חבר מועצת העיר יוחאי עזרא, תוכנית שתחזיר את התיירים לצפת - כרגע מהסמארטפון בלבד, אבל בהמשך גם פיזית.
ראש העיר החליט, כאמור, לחתוך ב-80% את עלות אירועי יום העצמאות, ובמקום יומיים של מופעים, זיקוקים והפקות - תושבי צפת ייהנו ממופעי משאיות שמשאירים מאות אלפי שקלים בקופת העירייה.
״החלטנו לאזן, מצד אחד לייצר פעילות תרבותית לתושבי העיר עם אומנים איכותיים, ומצד שני - לקצץ משמעותית ולהשאיר תקציב שיסייע לעסקים המקומיים להתאושש", הסביר אוחנה.
6 צפייה בגלריה
העיר העתיקה צפת
העיר העתיקה צפת
העיר העתיקה צפת
(צילום: טלי בן אברהם)
6 צפייה בגלריה
העיר העתיקה צפת
העיר העתיקה צפת
העיר העתיקה צפת
(צילום: טלי בן אברהם)
על פי התוכנית, בימים אלו חמישה צוותים מקצועיים פועלים במקביל להקמת פלטפורמה שתאפשר "לצעוד" בסמטאות הייחודיות של צפת מכל מקום בעולם, לבקר במקווה האר"י, לבקר בבתי הכנסת ההיסטוריים ואף להשתטח על קברי הצדיקים. בנוסף, יוכלו המבקרים הווירטואליים גם לקנות בגלריות ובעסקים בצפת עם משלוחים עד הבית.
בצפת מבינים כי על מנת למנף את פעילות הגלריות, יש צורך להשתמש באתרים המשמעותיים בעיר - ויאפשרו לגולשים מכל העולם, לבקר דרך המחשב או הסלולר באתרים ההיסטוריים האטרקטיביים, ללא עלות.
6 צפייה בגלריה
תיירים בצפת
תיירים בצפת
תיירים בצפת
(צילום: רוח צפת)
בימים אלו, עומלים בצפת על הפקת סיור וירטואלי שיקיף את כל העיר העתיקה. הסיור ילווה בכתוביות בעברית ובאנגלית, שיעניקו את כל המידע אודות המבנים ההיסטוריים והמקומות השונים בעיר. בשדרת הגלריות לדוגמה, בכל הגעה לדלת של גלריה - ייפתח מידע עם הסבר על מה שניתן למצוא בה, וכן קישור לאתר הגלריה או סיור וירטואלי בתוך הגלריה עצמה.
בנוסף, מקימים בעיריית צפת גם קניון דיגיטלי לכלל העסקים בעיר, ורחוב ירושלים המרכזי יהפוך לציר וירטואלי מיוחד. כמו כן, בעירייה רכשו מאות שעות ייעוץ מ"מעוף", במטרה לסייע לעסקים בתקופה הלא הפשוטה.
6 צפייה בגלריה
מנהרות השכונה היהודית העתיקה
מנהרות השכונה היהודית העתיקה
מנהרות השכונה היהודית העתיקה
(צילום: דייב בנדר)
"אנחנו עובדים סביב השעון, כל יום שווה לא מעט כסף לעסקים בצפת, והמטרה להשלים את הפרויקט כמה שיותר מהר על מנת לאפשר לעסקים התאוששות מהירה. אנחנו הרשות הראשונה בישראל שדחתה עם תחילת התפשטות הנגיף את תשלומי הארנונה, הובלנו מאבק לביטול התשלומים למשך שלושה חודשים ואנו פועלים כל העת לסייע לעסקים.
"ההקלות של הימים האחרונים לא יחזירו את עם ישראל בהמוניו לרחובות, ובטח שלא את התיירים בהיעדר טיסות. עסקי הגלריות מבוססים על תיירות, כך שהמוצר החדש ייתן מענה משמעותי גם בימים אלו וגם לאחר הקורונה עם כלים מתקדמים שיעצימו את חוויית המטייל", הוסיף ראש העיר אוחנה.
6 צפייה בגלריה
תיירים בצפת
תיירים בצפת
תיירים בצפת
(צילום: רוח צפת)
על פי הנתונים, את העיר צפת פוקדים מדי שנה 1.2 מיליון תיירים. בשנה האחרונה הושקו גם כמה פסטיבלים חדשים שמשכו מבקרים רבים לעיר, וכעת מנסים באמצעות הכלים הדיגיטליים לשמר את הקיים, כאמור.
חבר מועצת העיר יוחאי עזרא, ששותף למהלך, הוסיף כי "כעת התיירים יקבלו את החוויה מהבית, יוכלו להתרשם, לחוות ולקנות. אני בטוח שזה ייתן להם טעם של עוד, ואחרי שהכל יסתיים - הם גם יגיעו פיזית לצפת".
אגב, בעיריית צפת מתכננים כי הפלטפורמה החדשה תפעל גם לאחר ימי הקורונה - ותאפשר למבקרים לחוות את העיר העתיקה בצורה טובה גם ללא ליווי מודרך, להתמצא טוב יותר בסמטאות וללמוד את ההיסטוריה של כל מבנה.