השמיים ייפתחו ב-16 באוגוסט? אולי על הנייר: נציגי משרדי הבריאות והחוץ לא הצליחו למנות אתמול בפני ועדת הקורונה עשר מדינות ירוקות שמוכנות לקבל ישראלים, ומשרד הבריאות לא הציג מתווה לפתיחת השמיים. נציג משרד החוץ הודה שיש קושי להשיג את הסכמת המדינות הזרות להכניס ישראלים בגלל רמת התחלואה הגבוהה פה. לדבריו, רק בולגריה, קרואטיה, מונטנגרו ורואנדה (וכן טורקיה וארה"ב, נ"ז) מוכנות כיום לקבל אותנו. נציג המל"ל טען שרשימת המדינות המלאה תוצג בפני קבינט הקורונה ביום רביעי הקרוב, ולכך הגיבה יו"ר הוועדה ח"כ יפעת שאשא ביטון ש"אם יש מתווה ומסתירים אותו מהוועדה זה חמור".

השמיים פתוחים, מדינות העולם סגורות

ראשית נציין ש"פתיחת השמיים" היא סוג של פייק ניוז, שכן השמיים תמיד פתוחים ולא נאסר על מטוסים לנחות או להמריא מכאן. הבעיה היא ההגבלות שהטילה המדינה על הנוסעים. חברות תעופה רבות המשיכו לטוס לישראל וממנה בכל תקופת הקורונה, גם אם חלק מהטיסות הן כמעט ריקות, למשל יונייטד איירליינס ואיזיג'ט. אתמול עברו בנתב"ג 3,700 נוסעים ב-37 טיסות מסחריות של חבורת תעופה שונות. במהלך חודש יוני עברו בנתב"ג 64 אלף נוסעים, רבים מהם ישראלים שחזרו לארץ.
2 צפייה בגלריה
מדידת חום בכניסה לנתב"ג
מדידת חום בכניסה לנתב"ג
מדידת חום בכניסה לנתב"ג
(צילום: יריב כץ)

ישראל מדינה אדומה, אנחנו לא רצויים בעולם

גם אם השמיים "ייפתחו" ויותַּר לישראלים שחוזרים מארצות ירוקות להיכנס לארץ ללא בידוד, הם יתקשו למצוא יעדים לנסוע אליהם. ישראל היא מדינה אדומה, עם רמת הידבקות מהגבוהות בעולם, עובדה שהופכת אותנו ללא רצויים בעולם. מדינות זרות רבות, ובעיקר באירופה, מסרבות בשלב זה להכניס בעלי דרכון ישראלי לתחומן.

ומה אם יש לי דרכון זר?

ישראלים בעלי דרכון זר, ובמיוחד אם זה דרכון של האיחוד האירופי, יכולים להיכנס לאירופה - אבל יידרשו לבידוד במדינת היעד וייתכן שיידרשו גם להציג בדיקות קורונה. באסיה רוב המדינות מסרבות לקבל זרים ללא קשר לדרכון שבידיהם.
המידע לא נגיש ולא מתעדכן באופן רציף
לפי המתווה, ישראלים (בלבד) שייצאו לחו"ל לאחת מעשר המדינות הירוקות שמסכימות לקבל אותנו, וכאמור עדיין לא פורסמו שמותיהן, יוכלו לחזור לארץ ללא חובת בידוד או בדיקות. בין המדינות ששמותיהן עלו כמי שמוכנות לקבל ישראלים או שמתקיים איתן מו"מ נמצאות בולגריה, קרואטיה, מונטנגרו, רואנדה, טורקיה, ארה"ב ויוון, אך כאמור הרשימה עדיין אינה סגורה ואין גוף במשרד החוץ או מחוץ לו שמרכז ומעדכן את כל המידע לגבי המדינות שמוכנות לקלוט אותנו, באילו תנאים או אילו מדינות בכלל נחשבות אדומות.
משרד החוץ התבקש בוועדת הקורונה להקים אתר עם אינפורמציה חיונית זו ואולי ייעתר לבקשה, אך מדברי נציג המשרד עולה כי ישראל האדומה מתקשה להשיג הסכמה מהמדינות שהגדירה כירוקות לקבל אותנו כתיירים.

ומי קובע איזו מדינה היא ירוקה?

ישראל תקבע לעצמה לפי קריטריונים של משרד הבריאות: רמת תחלואה ומספר נדבקים. המשרדים האחראים לנושא יעקבו מדי יום אחר הקריטריונים האלו, משום שמדינות לעיתים הופכות מירוקות לאדומות ולהפך בתוך זמן קצר. לדוגמה, לפני שבוע ניו יורק שוב החלה לחייב את הנכנסים לתחומה בבידוד, שווייץ הצטרפה גם היא לפני שלושה ימים לדרישה לבידוד לתיירים, ואיטליה מאפשרת כניסה רק לאנשי עסקים, סטודנטים או לשם איחוד משפחה - וגם זה באישור מיוחד ורק לימים בודדים.
2 צפייה בגלריה
נתב"ג שומם
נתב"ג שומם
נתב"ג שומם
(צילום: יריב כץ)

מתי נוכל לעשות בדיקות קורונה בנתב"ג?

אם נידרש לעשות בדיקת קורונה לפני טיסה כתנאי כניסה למדינות שידרשו זאת, הן צפויות להתקיים בנתב"ג. יצא מכרז להקמת מעבדה בנמל ומשרד הבריאות הבטיח שאם המעבדה לא תהיה מוכנה בזמן - באחריות המשרד לספק פתרונות בנושא באמצעות מעבדות אחרות, כולל מעבדות אזוריות. המטרה היא שנוסע מעפולה לא יצטרך להגיע לנתב"ג יומיים לפני הטיסה רק לשם בדיקה. עם זאת יש לציין שמדובר בבדיקות שתוצאותיהן ניתנות רק לאחר 72 שעות, משום שלדברי משרד הבריאות הבדיקות המהירות יקרות.

ומה עם כניסה של תיירים לישראל?

המתווה עוסק רק בישראלים ועדיין אין שינוי באיסור על כניסת זרים מכל סוגי המדינות. נציג משרד הבריאות אמר בדיון שאין עדיין החלטה לגבי קיצור הבידוד לנכנסים ממדינות אדומות. "העמדה שלנו היא שבדיקות לא מחליפות באופן מלא בידוד" אמר, "וכך נוהגים גם באירופה". במשרד הבריאות אומרים שזה עוד לא הזמן לפתוח את ישראל לכניסת זרים: "בישראל יש בממוצע חולה אחד ליום שנוחת לישראל. היו ימים עם מספרים יותר גדולים, כמו מאה".