4 צפייה בגלריה
הדמייה של מטוס Overture של חברת בום סופרסוניק
הדמייה של מטוס Overture של חברת בום סופרסוניק
הדמייה של מטוס Overture של חברת בום סופרסוניק
(Boom Supersonic)
אמריקן איירליינס, חברת התעופה הגדולה בעולם, חתמה על חוזה לרכישת 20 מטוסים על-קוליים מהיצרנית בום סופרסוניק, ואופציה לרכישת 40 מטוסים נוספים. החוזה, בשווי של כ-26 מיליארד דולר, נחתם קצת יותר משנה לאחר שיונייטד איירליינס, המתחרה של אמריקן איירליינס, חתמה על חוזה לרכישת 15 מטוסים על-קוליים מבום סופרסוניק.
מטוס ה-Overture, אותו הזמינו ענקיות התעופה האמריקניות, יוכל להטיס בין 65 ל-80 נוסעים. הוא בעל ארבעה מנועים, שלפי יצרנית המטוסים יפעלו על דלק ירוק (sustainable fuel) שפולט 80 אחוזים פחות מזהמים מהדלק התעופתי שנמצא בשימוש כיום. על פי חברת בום סופרסוניק, שמקום מושבה בדנוור שבארצות הברית, המטוס יוכל לטוס במהירות של פי 1.7 ממהירות הקול, או במילים פשוטות – כ-2,090 קמ"ש. זו עדיין מהירות נמוכה יותר מזו של הקונקורד, אך מהירות יותר מכפולה מאשר המטוסים של חברות התעופה כיום. המשמעות: יהיה אפשר לטוס ממיאמי ללונדון, לדוגמה, בפחות מחמש שעות. כיום טיסה כזאת אורכת כמעט תשע שעות.
מנהל הכספים הראשי של אמריקו איירלינס, דרק קר, אמר: "במבט אל העתיד, טיסות במהירות על-קולית יהיו חלק חשוב מהיכולת שלנו לספק את השירות הטוב ביותר ללקוחותינו. אנחנו מתרגשים לקראת הדרך שבה מטוסי בום סופרסוניק יעצבו את עתיד הטיסה בשבילנו ובשביל לקוחותינו. אנחנו גאים להציג את החזון שלנו לעולם מחובר יותר ובר-קיימא עם אמריקן איירליינס". מייסד ומנכ"ל בום סופרסוניק בלייק שול אמר: "אנחנו מאמינים שמטוסי ה-Overture יאפשרו לאמריקן איירליינס להעמיק את היתרון התחרותי שלה באמצעות קיצור זמני הטיסה בחצי".

4 צפייה בגלריה
הדמייה של מטוס Overture של חברת בום סופרסוניק
הדמייה של מטוס Overture של חברת בום סופרסוניק
וכך הוא ייראה על הקרקע
(Boom Supersonic)
4 צפייה בגלריה
הדמייה של מטוס Overture של חברת בום סופרסוניק
הדמייה של מטוס Overture של חברת בום סופרסוניק
Overture ממעוף הציפור
(Boom Supersonic)
מטוס ראשון מדגם Overture צפוי להיות מיוצר במהלך שנת 2025, וטיסות המבחן צפויות להתבצע ב-2026. הדובר של אמריקן איירליינס אמר כי עדיין מוקדם מדי לדבר על מחירי הכטיסים מכיוון שהמטוס לא צפוי לטוס עם נוסעים לפני 2029.
העניין החוזר במטוסים על-קוליים מתעורר כמעט שני עשורים לאחר שמטוס הקונקורד, שיכול היה להגיע למהירות הגבוהה במקצת ממאך 2 והיה בשירות של החברות אייר פראנס ובריטיש איירווייז, יצא לגמלאות באופן סופי בשנת 2003 לאחר התרסקות קטלנית שאירעה בשנת 2000 ועלויות תחזוקה גבוהות.
4 צפייה בגלריה
מטוס קונקורד
מטוס קונקורד
מטוס הקונקורד שפרש לגמלאות
(צילום: shutterstock)
נזכיר כי במקומות רבים בעולם מטוסים על-קוליים לא מורשים לטוס מעל אזורים מיושבים בגלל הבומים העל-קוליים שהם יוצרים. בעיה זו פוסלת נתיבי טיסה רבים. הנרי הראוולד, אנליסט בתחום הנסיעות של חברת Atmosphere Research, אמר בעבר כי נראה שמטוסי חברת בום מכוונים לקהל עסקי, אך הזכיר כי חברות וארגונים מנסים לקצץ בתקופה זו בעלויות הנסיעות ועשויות להתנגד להטיס עובדים במטוס על-קולי אם המחיר יהיה גבוה מדי.
מנכ"ל חברת בום אמר שהתפעול של מטוס בום יהיה זול ב-75 אחוזים מהתפעול של מטוס הקונקורד, זאת תודות לשנים רבות של התקדמות בטכנולוגיית המנועים ומשקל נמוך יותר של המטוס. "זה יהיה כרטיס לטיסה במהירות על-קולית שהרבה יותר אנשים יוכלו להרשות אותו לעצמם מאשר בעבר", טען שול. הוא צופה שהמהירות של טיסות על-קוליות תביא למהפכה בעולם התעופה כפי שבעבר מטוסי סילון החליפו את רוב מטוסי הפרופלור.
אולם, לא כל מומחי התעופה משוכנעים בכך, ומזכירים שפיתוח מטוס חדש עולה כמה מיליארדי דולרים. ריצ'רד אבולעפיה, אנליטסט חלל בחברת Teal Group, אמר שהוא מאמין שאם יש שוק רווחי למטוסים על-קוליים אז חברות בואינג ואיירבוס ייצרו אותם. אבל הן לא עוסקות בכך. "זה אומר לך שהשחקנים העצומים והמבוססים לא רואים את זה, אין שום סיבה שהם לא יעשו את זה", סיכם. "אין איזה מתכון סודי שבום שומרת בכספת איפשהו".