לטפס לפסגת האוורסט - בלי לצאת מהבניין: הסגר הממושך בעולם, מביא ליוזמות רבות ושונות בניסיון להעביר את הזמן, וגם לשבור לא מעט שיאים על הדרך. כך עשו יונתן בייליק הישראלי ושותפו האמריקאי מיצ'ל סאמרס המתגוררים בסינגפור, שהחליטו לטפס מגובה פני הים לפסגת האוורסט, מתוך גרם המדרגות של הבניין, המתפרש על גובה של 103 מטרים, בו הם מתגוררים.
השניים, טיפסו במשך 26 שעות 8,848 מטר שהם 2,871 קומות; 57,420 מדרגות בתוך הבניין בן 33 הקומות – אותו עלו 86 פעמים (מגובה אפס לגובה של 33 קומות). את הירידות אגב, הם עשו במעלית כדי שלא לפגוע בברכיים, ובכל פעם כשהגיעו למטה - טיפסו מחדש עד לקומת הבניין האחרונה.
2 צפייה בגלריה
הבניין שממנו עלו בייליק ושותפו לאוורסט
הבניין שממנו עלו בייליק ושותפו לאוורסט
הבניין ממנו עלו בייליק ושותפו לאוורסט
(צילום: אוסף פרטי)
"התוצאה לא עניינה אותנו, המטרה הייתה לייצר חוויה, זיכרון שייחרט אצלנו לכל החיים. ליצור יש מאין באחת התקופות הריקות של חיינו", הסביר בייליק, תושב רעננה במקור, את החוויה. "אחרי 26 שעות הצלחנו 'לכבוש' את פסגת האוורסט. הנוף בחדר המדרגות היה משעמם, הטמפרטורה נעה סביב 28 מעלות וכמות המלח שהגוף שלנו הפיק, גרם לנו להרגיש כאילו הגענו למקום הנמוך בעולם ולא הגבוה.
"תקראו לנו משוגעים, אבל לדעתי כולנו מאחלים לחוויות משמעותיות במיוחד בתקופה המבודדת הזו. בשבילי, אתגר האוורסט היה הדרך היצירתית לייצר משמעות באמצע משבר הקורונה".
בייליק, הסביר שהרעיון נולד אחרי שהוא ושותפו האמריקאי היו נעולים בדירה במשך שבועות, והרגישו שהימים חוזרים על עצמם ללא שום זיכרון משמעותי. את הרעיון קיבלו מכתבה ב-CNN על אזרח בריטי, שטיפס בתוך גרם המדרגות בביתו עד שהגיע ל'בייס קמפ' של האוורסט. בייליק וחברו שוחחו עם הבריטי, ולמדו ממנו על הקשיים באתגר.
2 צפייה בגלריה
בייליק (מימין) ושותפו בתום המסע
בייליק (מימין) ושותפו בתום המסע
בייליק (מימין) ושותפו, בתום המסע
(צילום: אוסף פרטי)
החשש הגדול היה מהתייבשות ומכת חום. מזג האוויר בסינגפור הוא חם ולח: 30 מעלות עם 85 אחוזי לחות, ובגרם המדרגות אין מזגן. בשל כך, השניים החליטו שאחרי כל עשר העפלות – הם ייצאו להפסקה של חצי שעה למקלחת, במבה ושתיית ליטרים של מים קפואים ואלקטרוליטים.
זו לא הפעם הראשונה שבייליק מאתגר את יכולותיו הגופניות: בחודש אוקטובר האחרון, הוא שבר שיא עולמי למרחק הגדול ביותר שנחצה על ידי אופנוע 50 סמ"ק, בין 48 מדינות בארה"ב ב-84 ימים.