5 צפייה בגלריה
מטוס אל על בנתב"ג
מטוס אל על בנתב"ג
מטוס אל על בנתב"ג
(צילום: shutterstock)
טיסות אל על לדובאי ולציריך שהיו אמורות להמריא הבוקר (יום ה') בוטלו לפנות בוקר על רקע סכסוך בין הנהלת החברה לטייסים. טיסה נוספת שהייתה אמורה לצאת מבודפשט בהמשך היום בוטלה גם היא. בסך הכל שש טיסות של אל על, שהיו מתוכננות להמריא ולנחות ביממה הקרובה, מבוטלות נכון לעכשיו.
גם אתמול בוטלו שתי טיסות ברגע האחרון – מווינה לנתב"ג וטיסה מתל אביב לוונציה.
רחל לאופר הייתה אמורה לטוס אתמול (יום ד') לחופשה בת שבוע בווינה יחד עם בעלה, אלא ששבע שעות לפני טיסתם המתוכננת, חברת אל על הודיעה לה שהטיסה בוטלה. זו הייתה אחת משתי טיסות אל על שבוטלו במהלך היום אתמול (השנייה לוונציה) והן מצטרפות לעשרות טיסות שהחברה ביטלה בחודש האחרון, בשל סכסוך עבודה בין הטייסים להנהלת החברה, בתוך כך טייסים רבים החלו לקחת ימי מחלה והודיעו על ביטול הטיסה שעות ספורות לפניה.
על פי טייסי החברה, הם עדיין עובדים לפי שכר שנקבע בזמן משבר הקורונה. מאז נפח העבודה שלהם עלה ביותר מ-70 אחוז, ללא העלאה מקבילה בשכר. עם זאת, נציין כי מדובר בטייסים שמשתכרים הכי הרבה בישראל. לצורך העניין, שכר הבסיס של טייס אל על גבוה בהרבה מטייסים של ארקיע וישראייר, אשר בעלי אותו ותק ובתפקיד מקביל.

הציעו טיסה חלופית עם קונקשן של 12 שעות

"בהתחלה הייתי בטוחה שההודעה היא פייק", משחזרת לאופר מכפר סבא בשיחה עם ynet. "הם לא שלחו מייל מסודר אלא הודעה, הרי יכולתי בטעות לא לקרוא אותה ולהגיע לשדה, המונית כבר הוזמנה".
לאופר מספרת כי כמו רבים אחרים בטיסת אל על לווינה של השעה 17:30 שבוטלה, היא הייתה אמורה להצטרף לטיול מאורגן עם מדריכת טיולים שהייתה אמורה לטוס עימם באותה טיסה.
5 צפייה בגלריה
2 טיסות שהיו אמורות להמריא הבוקר מנתב"ג - מבוטלות
2 טיסות שהיו אמורות להמריא הבוקר מנתב"ג - מבוטלות
2 טיסות שהיו אמורות להמריא הבוקר מנתב"ג - מבוטלות
(מתוך אתר נתב"ג)
"מיד התקשרנו לאל על, המתנו שעה על הקו עד שנציגת שירות ענתה לנו והציעה חלופה: טיסה לווינה דרך פרנקפורט עם המתנה של 12 שעות. אנחנו שנינו בגיל שכבר לא היינו עומדים בזה אז ויתרנו".
בחברה אומנם הציעו לבני הזוג לאופר כרטיס חלופי ליעד אחר אך לדברי לאופר הם כבר לא ינצלו את ההטבה. "זה גועל נפש ועוגמת נפש, לך תבטל עכשיו את המלונות והרכב ששכרנו, הפסדנו פה הרבה כסף. החלטנו לטוס באל על בגלל הביטחון, אבל היום אני יודעת שזו חברה שלעולם לא אטוס בה גם אם אקבל טיסה בחינם".
5 צפייה בגלריה
רחל לאופר. אחת מהנוסעות המאוכזבות של אל על
רחל לאופר. אחת מהנוסעות המאוכזבות של אל על
רחל לאופר. אחת מהנוסעות המאוכזבות של אל על
(רחל לאופר)
מי שעוד היו אמורים לטוס באותה טיסה לווינה הם ד"ר ישראל טרייבר ורעייתו שושי, גם הם בשנות השישים לחייהם. השניים חיכו לנסיעה הזו הרבה זמן ואף סגרו את מרפאתו של טרייבר באזור השרון.
"זה לא פשוט לפרוק מזוודה, הייתי אמורה להיות עכשיו בחו"ל ואנחנו בבית", אומרת שושי המאוכזבת. בני הזוג ניסו לבדוק חלופות להגעה לוינה שם הם היו אמורים להתחיל טיול של עשרה ימים אך ויתרו. "זה אדיוטי לטוס דרך מדינה אחרת במשך תשע שעות לווינה. היינו מבזבזים יומיים. אני מקווה שנקבל פיצוי מהמלונות על היומיים הראשונים, אבל מה שלא יפצו אותנו נשלח לאל על".
עוד הוסיפה שושי: "זה מעצבן ששולחים הודעה רק בבוקר. אתה קונה מטבע, משאיר שולחן נקי בעבודה, מתכנן טיול במשך תקופה מסוימת. לא נראה לי שאפשר לקבל פיצוי על עוגמת נפש. אם הם יודעים שיש בעיות שידאגו לחכור מטוס אחר או להודיע יומיים קודם, אבל לא ככה".
זוהי לא הפעם הראשונה שבה מתבטלות טיסות באופן כזה באל על בחודש האחרון. הסיבות לכך מגוונות ונובעות בחלקן מהעובדה שכמו יתר חברות התעופה הפועלות בעולם עם חזרתן של הטיסות במלוא הכוח בחודשיים האחרונים ולאחר שנתיים שבהן עולם התעופה נסגר כמעט לחלוטין בשל הקורונה, צצות בעיות בכמה מרכיבים של הטיסה בין היתר עם הטייסים ובמטוסים.
5 צפייה בגלריה
הודעת הביטול של אל על הרגע האחרון
הודעת הביטול של אל על הרגע האחרון
הודעת הביטול של אל על שהגיעה לנוסעים ברגע האחרון
באל על, כך לפי גורמים יודעי דבר ישנו גם מעין סכסוך עבודה לא רשמי בין הטייסים להנהלה, שבו חלק מהם מדווחים על ימי מחלה. בחברה מספרים היום כי הם מנסים למצוא פתרונות לאנשים שטיסתם התבטלה וכי במצב הקיים לא תמיד יש מספיק טייסים.
בכיר בענף התעופה שאינו קשור לחברה אמר ל-ynet כי "בכל העולם התופעה זו רווחת. יש קושי בהשגת טייסים ומטוסים. יש הרבה מאוד סיבות לכך, אנחנו רואים הרבה חברות שמבטלות. קשה להדביק את הפער מאפס למאה".
לצד הטיסה לווינה שהתבטלה אתמול, הייתה גם טיסה לאיטליה שנוסעיה קיבלו הודעה על ביטולה כמה שעות לפני המראתה.
לילך מהמרכז הייתה אמורה להיות על הטיסה הזו יחד ים בעלה רן. "זה מטורף, לא נורמלי. היינו אמורים לטוס רק שנינו, כבר קנינו כרטיסים לבינאלה והיו לנו מלונות מסודרים. אחרי הביטול אי אפשר היה להשיג את נציגי אלעל בטלפון שעות.
5 צפייה בגלריה
תמונת מצב בלוח הנחיתות של אל על להיום
תמונת מצב בלוח הנחיתות של אל על להיום
תמונת מצב בלוח הנחיתות של אל על להיום
(מתוך אתר נתב"ג)
"ארגנו את הכול עבור שלושת הילדים. יש לנו שתי בייביסיטריות תורניות וסבא וסבתא שביטלו נסיעה לסוף שבוע בשביל להיות עם הנכדים. הם גם לא אמרו לנו שיש טיסה חלופית, פשוט בוטל וזהו. עכשיו אנחנו מחפשים דרך להגיע, ככל הנראה תהיה חלופה אבל לא אידיאלית כי נצטרך להוסיף ימים נוספים. מי יפצה אותנו על עוד שני לילות במלונות? זה לא הגיוני שאין אלטרנטיבות. ספגנו מנת חוסר אמון מהחברה שהייתה הכי אמינה בעיניי, עכשיו אני אומרת שהיא לא אמינה בכלל ולא נטוס בה יותר".
מחברת אל על נמסר בתגובה: "אנו מצרים על אי הנוחות שנגרמה לנוסעינו בשל שיבושים לא צפויים בהפעלת הטיסה. צוותי אל על עושים הכול על מנת למצוא פתרונות חלופיים הן באמצעות טיסה אחרת של אל על והן באמצעות טיסות של חברות אחרות".

בהכנת הידיעה השתתפו דניאל סלאמה ושירי הדר