מערכת של בינה מלאכותית מזהה שהמטוס עומד להתרסק ובאותו הרגע נפתחות כריות אוויר ענקית שמקיפות את גוף המטוס במטרה להגן עליו במהלך המפגש עם הקרקע – זה, באופן כללי ביותר, הרעיון שעומד מאחורי "פרויקט לידה מחדש" (Project REBIRTH).
3 צפייה בגלריה


"פרויקט לידה מחדש" (Project REBIRTH)
(קרדיט: James Dyson Award website, Project REBIRTH)
זה אומנם נשמע דמיוני, אבל האנשים שעומדים מאחורי המיזם רציניים לגמרי. הם הגישו את הפרויקט לתחרות הבינלאומית היוקרתית James Dyson Award לשנת 2025. מדובר בתחרות מכובדת שמדגישה המצאות חדשניות עם פוטנציאל לשנות את העולם. בחודש הבא תתפרסם רשימת 20 הפרויקטים הבינלאומיים המובילים (Top 20), ושמות הזוכים העולמיים יוכרזו ב-5 בנובמבר.
המעצבים, המהנדסים אשל וסים ודהרסן סריניווסן מקמפוס דובאי של Birla Institute of Technology and Science, שאבו השראה מהתרסקות טיסת אייר אינדיה בחודש יוני. "אחרי ההתרסקות אימא שלי לא הצליחה לישון", כתב אשל בדברי ההסבר לפרויקט באתר התחרות. "היא לא הפסיקה לחשוב על הפחד שוודאי אחז בנוסעים ובטייסים, בידיעה שאין מוצא. חוסר האונים הזה רדף אותנו. מדוע אין מערכת הישרדות לאחר כישלון? שיתפתי בזה חבר. הסערה הרגשית הפכה לשעות של מחקר ועיצוב. REBIRTH הוא יותר מהנדסה - זו תגובה לאבל. הבטחה לכך שהישרדות יכולה להיות מתוכננת, ושגם אחרי כישלון, יכולה להיות הזדמנות שנייה".
3 צפייה בגלריה


שלב אחרי שלב - כך זה אמור יהיה לעבוד
(קרדיט: James Dyson Award website, Project REBIRTH)
אז איך זה יעבוד? "המערכת משתמשת בחמש טכנולוגיות חכמות כדי לחזות התרסקויות, להאט את כלי הטיס, להגן על הנוסעים ולסייע למחלצים", נכתב באתר התחרות.
"זיהוי באמצעות בינה מלאכותית (AI): מערכת בינה מלאכותית מנטרת את הגובה, המהירות, מצב המנועים, כיוון הטיסה, הימצאות אש ותגובת הטייס. אם מתברר שהתרסקות היא בלתי נמנעת מתחת לגובה של 3,000 רגל (כ-914 מטרים), המערכת מופעלת באופן אוטומטי (עם אפשרות לביטול ידני).
"כריות אוויר: כריות אוויר מהירות נפרסות מחלקו הקדמי (ה"אף"), תחתית המטוס והזנב בתוך פחות משתי שניות. הן עשויות מבד רב-שכבתי, סופגות את עוצמת הפגיעה ומגנות על גוף המטוס.
(דיווח בהודו על הפרויקט)
"היפוך דחף (Reverse Thrust): אם המנועים פועלים, היפוך הדחף מאט את הנפילה. אם לא, מופעלים מדחפי גז. פעולה זו מפחיתה את המהירות ומייצבת את המטוס ב-8% עד 20%.
"נוזלים חכמים: נוזלים לא-ניוטוניים הממוקמים מאחורי דפנות המטוס והמושבים נשארים רכים במצב רגיל, אך מתקשים בעת פגיעה כדי להפחית פציעות.
"אמצעי חילוץ: מעטפת בצבע כתום בוהק, GPS, משואות אינפרא-אדום ותאורת חירום מסייעים למחלצים לאתר את מקום ההתרסקות.
"ניתן להתקין את מערכת REBIRTH במטוסים קיימים או לשלבה בתכנון של מטוסים חדשים".
3 צפייה בגלריה


"פרויקט לידה מחדש" (Project REBIRTH)
(קרדיט: James Dyson Award website, Project REBIRTH)
המהנדסים הוסיפו והסבירו על תהליך העיצוב: "התרכזנו בשלושה עקרונות: ריכוך הפגיעה, הפחתת מהירות הצניחה ובלימת אנרגיה. במחקר שערכנו על דוחות התרסקות מטוסים, מערכות נחיתה צבאיות ונוזלים חכמים דוגמת STF, גילינו שרוב מקרי המוות נגרמים מהפגיעה עצמה, ולא מהפיצוץ. לכן תכננו כריות אוויר המופעלות על ידי בינה מלאכותית בחרטום, בבטן ובזנב המטוס.
"אב-טיפוס בקנה מידה של 1:12 השתמש במכלי CO₂, חיישני Raspberry Pi ולוגיקת פריסה מדורגת. חומרים חכמים כמו Kevlar, TPU, Zylon ו־STF נבחנו כדי לבלום אנרגיה. להפחתת מהירות הצענו שימוש בדחף הפוך באמצעות מנועים זעירים בדלק מוצק או מצנחי גרר. סימולציות הראו ירידה של יותר מ־60% בעוצמת הפגיעה.
"הבינה המלאכותית מתזמנת את כל המרכיבים: מנטרת קצב צניחה, עומסי g ורעידות כדי להפעיל את רצף הפעולות. המערכת מתריעה לטייסים, פורסה כריות אוויר באופן ממוקד, מאטה את הצניחה ומכינה את תא הנוסעים להתרסקות.
"משוב ממומחים הוביל להוספת אפשרות ביטול של הטייס, חותמות בטיחות ועיצוב מודולרי. כיום, REBIRTH מוכן למבחני קנה מידה גדול, עם שרטוטים, סימולציות ונתוני חומרים מוכנים. מטרתנו היא לשתף פעולה עם מעבדות תעופה לניסויי התרסקות (Crash Sled) ובדיקות מנהרת רוח".
"גם כשכל המערכות כושלות, בני אדם עדיין ראויים לסיכוי לחיים", כתבו יוזמי הפרויקט שהתייחסו לתוכניות להמשך: "אנו מתכננים לבנות דגמים עובדים של החלקים המרכזיים של REBIRTH – זיהוי התרסקות באמצעות בינה מלאכותית, כריות אוויר, דפנות מושבים חכמות, דחף הפוך ואותות חילוץ. נבחן אותם במעבדות יחד עם מומחים באמצעות מנהרות רוח וניסויי נפילה. בכוונתנו לשתף פעולה עם יצרני מטוסים, גופי בטיחות וממשלות כדי לקבל הסמכה.
"REBIRTH תוכנן כך שיתאים גם למטוסים ישנים, כדי שחברות תעופה יוכלו להתקינו במהירות. נקים חברה שתפתח את הרעיון, תגיש פטנטים ותשיג תמיכה. בתוך חמש שנים אנו רוצים ש-REBIRTH יעבור ניסויים, יאושר, וישולב בטיסות אמיתיות, כך שהישרדות מהתרסקות תהפוך לסטנדרט, לא לנס".





