5 צפייה בגלריה
חוף מאטלה כרתים
חוף מאטלה כרתים
חוף מאטלה, כרתים. אנחנו עוד לא שם
(צילום: shutterstock)
שר החוץ היווני ניקוס דנדיאס סיכם היום (ה') עם עמיתו גבי אשכנזי על מתווה לחזרת התיירים הישראלים ליוון, אך לפני שאתם מתקשרים להזמין כרטיסים חשוב לדעת שסימני השאלה סביב פרטי המתווה, ואיך כל העסק יעבוד, עדיין רבים.
מה שידוע בינתיים הוא ש-600 תיירים ישראלים בשבוע יוכלו להמריא החל מהשבוע הבא ליוון, ושם הם יוכלו לבקר בארבעה יעדים - אתונה, סלוניקי, כרתים וקורפו. הישראלים יידרשו לעבור שתי בדיקות קורונה, לפני הטיסה ואחרי שנוחתים ביוון, עם בידוד קצר עד לקבלת התוצאה על אדמת יוון. בחזרה לארץ לא יידרשו לבידוד.
5 צפייה בגלריה
סלוניקי, יוון
סלוניקי, יוון
רחובות סלוניקי. בקרוב עם ישראלים?
(צילום: shutterstock)
ממתי בדיוק המתווה ייכנס לתוקף? אין עוד תאריך אבל השאיפה היא לסגור את הדברים כמה שיותר מהר, אפילו בשבוע הבא. יש צוותי עבודה שיושבים ומנסים להגיע לפתרונות והסכמות לגבי כל הפרטים הקטנים.
מי יממן את בדיקות הקורונה בישראל וביוון? הסוגיה הזו לא נסגרה בפגישת השרים ונשארה פתוחה. לא מן הנמנע שהתייר הישראלי יחויב על שתי הבדיקות - גם בישראל וגם ביוון. נציין כי יוון הקימה מערך בדיקות בכל שדות התעופה שלה.
תוך כמה זמן תהיה תשובה עד הבדיקה השנייה? בין יום ליומיים.
איך היוונים יאכפו את הבידוד ומה הסנקציות הצפויות למי שיפר? התשובה לשאלה זו לא ברורה בשלב זה.
האם אפשר להעריך תוך כמה זמן ירחיבו את הפיילוט ויותר ישראלים יוכלו להגיע? ישראל ביקשה להרחיב את מספר היעדים ומספר הישראלים שיורשו להיכנס ליוון. היוונים אמרו שיבחנו זאת, אך הדבר תלוי בעיקר בהצלחה של הפיילוט הנוכחי. אם ישראלים יזלזלו בבידוד היווני, לא מן הנמנע שהיוונים ייסוגו מהסיכומים.
5 צפייה בגלריה
גבי אשכנזי ושר החוץ היוני ניקוס דנדיאס
גבי אשכנזי ושר החוץ היוני ניקוס דנדיאס
שר החוץ אשכנזי ועמיתו היווני
שגריר ישראל ביוון יוסי עמרני התייחס בשיחה עם ynet לנושא זה: "קודם כל נעבור שבועיים במספר הזה ונראה את הנתונים ואיך תוצאות הבריאות. היוונים רוצים להרחיב, ואם הניסוי יעלה יפה תהיה הרחבה. כמה ואיך? את זה יחליטו בהמשך".
כיצד היוונים יתגברו על האיסור של האיחוד האירופי למנוע כניסה אזרחים ממדינות אדומות? גם התשובה לשאלה זו לא ברורה עדיין. שגריר ישראל ביוון יוסי עמרני אמר: "היוונים הסכימו ללכת על המהלך הזה עם ישראל, זה אומר הרבה על מערכת היחסים שלהם איתנו. זה אומר הרבה על הידידות בין שתי המדינות ועל הנכונות שלהם ללכת לקראת ישראל.
האם יש מדינות נוספות שילכו בעקבות המתווה הזה, אולי קפריסין? כרגע לא ידוע על עוד מדינות.
מה קורה לישראלי שמגיע ליוון, עושה שם בדיקה ונמצא חיובי? הוא ימשיך את הבידוד שלו. זה פרוטוקול בריאותי שייקבע בין המדינות.

תקנות הטיסות: מסכה בטרמינל, חיטוי במטוסים

במקביל, קבינט הקורונה התכנס היום כדי לאשר תקנות להפעלת נמלי תעופה וטיסות. על-פי התקנות, לא תותר כניסתו לטרמינל של נוסע שחום גופו הוא 38 מעלות ומעלה, וכל נוסע יהיה מחויב להציג כרטיס טיסה ואישור כי הגיש למשרד הבריאות הצהרת בריאות. על השוהים בטרמינל יהיה לעטות מסכות ולהקפיד על שמירת מרחק של שני מטרים.
לצד זאת, התקנות קובעות גם כי מפעילי הטיסות ינקו ויחטאו לפני כל טיסה ובתום כל טיסה את כלי הטיס, שיידרש גם להיות מצויד בשקיות חד-פעמיות לאיסוף מסכות משומשות ובמסכות שיסופקו לנוסעים. בנוסף, החברות יידרשו להציב במטוסים חומרי חיטוי ושמירה על היגיינה אישית שישמשו את הנוסעים ואת אנשי הצוות.
5 צפייה בגלריה
בכירי משרד הבריאות בנתב"ג
בכירי משרד הבריאות בנתב"ג
מדידת חום בכניסה לנתב"ג
(צילום: יריב כץ)
עוד קובעות התקנות כי המפעיל האווירי בתיאום עם מפעיל נמל התעופה וסיועו, יתקין בנמל התעופה אמצעים שיאפשרו לנוסעים לבצע צ'ק אין באופן עצמאי. המפעיל האווירי יעודד את הנוסעים למזער את כמות הכבודה שהם נושאים עימם לתא הנוסעים וימסד ויישם שיטה לתכנון הושבת הנוסעים שתגדיל ככל האפשר את המרחק הפיזי בין נוסעים שאין ביניהם קרבה מותרת, ומנוסעים שלא חלה עליהם חובת עטיית מסכה.
התקנות קובעות עוד כי מפעיל אווירי ימסד ויישם נהלים לאוורור מרבי של תא הנוסעים ובכלל זה שימוש מיטבי במערכת מיזוג אוויר מדוחס במערכת לשימוש חוזר באוויר לרבות מסנני האוויר שלה, ובמערכת בקרת האקלים בכלי הטיס. מפעיל אווירי לא יתיר לנוסע לעלות לכלי הטיס אלא אם כן הנוסע עוטה מסכה. הנוסע יהיה מחויב בעטיית מסכה במהלך הטיסה.
5 צפייה בגלריה
חיטוי מטוס ישראייר לפני טיסה לאילת
חיטוי מטוס ישראייר לפני טיסה לאילת
חיטוי מטוס ישראייר
(צילום: אורי דוידוביץ')
במקביל, נקבעו גם קנסות להפרת התקנות, שנעים בין 500 ל-5,000 שקל. הקנס לנוסע שייכנס לטרמינל ללא מסכה יעמוד על 500 שקל, בעוד הקנס למפעיל נמל תעופה שלא הסדיר מנגנון שימנע כניסת אדם לטרמינל בניגוד לתנאים יעמוד על 5,000 שקל.
התקנות שאותן יאשר קבינט הקורונה כוללות גם התייחסות למקרה שאדם מדווח על תסמינים במהלך טיסה. אם הוא מדווח על תסמינים לפני ההמראה, הטייס יורה לו לרדת מהמטוס. אם הנוסע מדווח על התסמינים לאחר ההמראה, אנשי הצוות ייצרו אזור מבודד בתא הנוסעים וידרשו מהנוסע ומהנוסעים הנלווים אליו להיכנס לאזור זה. לאחר הנחיתה, הנוסע ומלוויו ירדו מהמטוס רק לאחר שכל שאר הנוסעים סיימו לרדת ממנו. התקנות כוללות התייחסות גם למקרה שבו איש צוות מפתח תסמינים אחרי ההמראה.