"החל מהיום החלטנו לקרוא לעיר אילת - 'אילתוס', אז אולי יתייחסו אלינו כאי יווני ויוכלו לאפשר הגעה מבוקרת לעיר ולא לחסל אותה חיסול מוחלט וטוטלי", כך אמר הבוקר ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי בריאיון לאולפן ynet בעקבות החלטת הממשלה לצאת לסגר בחגי תשרי.
"היה ויתייחסו אלינו כאילו אנחנו האי רודוס, באותם תנאים שמתייחסים ליוון, נוכל גם לשמור על איתנות בריאותית, גם האיתנות של בריאות הנפש של תושבי אילת ובוודאי ובוודאי על כלכלתה שהיא מאוד נפיצה. לכן אני אומר, אנא עשו מעשה מושכל. זו עיר שההתייחסות אליה חייבת להיות התייחסות אחרת".
7 צפייה בגלריה
חוף שומם באילת
חוף שומם באילת
עוד מכה קשה לעיר הנופש הדרומית
(צילום: איריס ליפשיץ קליגר)
עוד אמר יצחק הלוי כי "סגר נוסף על אילת יוביל לקריסה של העיר גם כלכלית וגם בריאותית-נפשית. אנחנו עדיין אוספים את הפצעים ומטפלים בפצעים מהסגר הנוסף. אנחנו עדיין נמצאים במצב של מעל ל-30% אבטלה בעיר. עדיין נמצאים במצב של למעלה מ-900 עסקים שלא נפתחו כתוצאה מהסגר הקודם ולכן, ההחלטה על סגירת העיר היא החלטה הזויה לחלוטין".
בנוסף, עיריית אילת מציגה הבוקר (ב') מתווה חדש שיאפשר פתיחת העיר לתיירות כבר בחג הסוכות. מטרת המתווה להגן על עיר התיירות הגדולה בישראל מפני המגיפה ומפני התרסקות כלכלית חסרת תקדים ולשמור עליה נקיה.
מדובר בתוכנית מקיפה בשם "מגן אילת", הנסמכת על טכנולוגיה בשילוב מדיניות אכיפה קפדנית בהובלת פרוייקטור שנשכר במיוחד - תא"ל בצלאל טרייבר, לשעבר ראש רח"ל .
עיקרי התוכנית כוללים את הפעולות הבאות :
● אילת תבצע בדיקות סקר שוטפות יומיות ושבועיות קבועות לעובדי ענף התיירות הבאים במגע עם תיירים. הסקר לעובדים ייעשה באמצעות טכניקת הפולינג (איגום) מבחנות המאושרת על ידי משרד הבריאות ויחל כבר במהלך השבוע הקרוב.
● אילת תציב 6-8 תחנות לבדיקות מהירות לנוסעים ברכב, שימוקמו בתחנות עצירה לאורך הכבישים בדרך לאילת ברגע שתאושר פתיחת העיר בשאיפה לקראת חג הסוכות.
● הטסים לאילת יבדקו עוד לפני המראתם בטרמינל בנתב"ג.
● האורחים המגיעים לעיר, יחויבו למסור את תוצאות הבדיקה במחסום בכניסה לעיר.
● הבדיקות תעשנה באמצעות הטכנולוגיות המתקדמות הזמינות בארץ, כדוגמת בדיקות הינשוף של חברת טרה גרופ, בדיקות נשיפה מהאף של חברה ננוסנט וטכנולוגיית מי פה של חברה ניו סייט, והמצויות בתהליכי אישור מתקדמים במשרד הבריאות.
7 צפייה בגלריה
אילת
אילת
מנסה להשתקם שוב ושוב: מתווה העיר אילת לסוכות
(צילום: מאיר אוחיון)
● על מנת להבטיח ככל האפשר את אמינות התוצאות, כל נבדק שיימצא חיובי יהיה חייב לעבור בדיקת PCR מהירה בבית החולים יוספטל. הבדיקה ביוספטל תעשה באמצעות המכשירים הקיימים (ומכשיר נוסף שיסופק לבית החולים בימים אלה) לבדיקת PCR מהירה עם תוצאות בתוך שעה. הבדיקה תעשה רק לנבדק אחד בכל תא משפחתי.
● אורחים שיעברו את שתי הבדיקות ויתגלו חולים, ישלחו חזרה לבידוד על פי כללי משרד הבריאות.
● ההנחה היא שייעשו כ-3,000 בדיקות בכל יום ומתוך הנחה כי כשני אחוזים לכל היותר יימצאו חיוביים המשמעות היא שכ-60 בני אדם יימצאו חיוביים בכל יום.
● לכל תייר ישראלי יתאפשר גם להציג אישור על תוצאות בדיקת קורונה שלילית שהתבצעה עד 48 שעות לפני ההגעה לאילת. אישור כזה יחסוך את הצורך בבדיקה בכניסה לעיר.
● תיירים אשר חלו בקורונה והבריאו יוכלו להציג אישור על כך ויוכלו להיכנס לעיר ללא בדיקות.
● בתי המלון בעיר יפעלו בהתאם לכללי התו הסגול המחמיר (תפוסה של 35% בחדרי האוכל, הגבלת התקהלויות, 7 מ"ר בבריכה וכיוב').
● בזמן ביצוע ההזמנה, יעדכן מוקד ההזמנות של המלון את האורח אודות תחנות הבדיקה בדרך לאילת.

"כל העיר נכנסת לאבטלה"

לשאלה על כמות הביטולים כרגע ענה יצחק הלוי כי "רק מהתוצאה של האמירות האחרונות, יש עשרות אחוזים של ביטולים ואם אנחנו לא נדע היום או מחר מה קורה, אז אנחנו נמצאים ברמה של קריסה.
"חשוב להסביר, אנחנו לא מדברים רק על בתי מלון, אנחנו מדברים על מסעדות ועל מרכזי קניות, על עסקים קטנים ועל אטרקציות. זה בעצם כל העיר שנכנסת לאבטלה. תבינו את זה, אין לנו כרגע מקור הכנסה אחרת. אז פעם אחת עברנו, הצלחנו לעבור את זה איכשהו, אנחנו משתקמים. עכשיו תהיה עוד מכה?".

"כמו פצצת אטום שמנחיתים על הגליל"

גם בצפון המצב חמור ומדברים על אחוזי ביטולים גבוהים מאוד. אור פרח, מנכ"ל מרכז קנדה במטולה, סיפר היום בריאיון לאולפן כי אצלם מצב הביטולים עומד על 100 אחוזים.
7 צפייה בגלריה
מרכז קנדה
מרכז קנדה
100 אחוז ביטולים. מרכז קנדה
(יח"צ)
"אין כלום. ברגע שמתחילים לדבר על סגר, כבר באותו השלב אנחנו מקבלים ביטולים של 80%. כשהסגר הופך לרשמי ופורמלי, אנחנו מאבדים בעצם את כל העבודה. והגליל הוא מושתת תיירות. זאת אומרת, לגליל כמעט ואין סקטורים אחרים שמניעים אותו. הכול זה תיירות וברגע שתיירות נפגעת, אנחנו נכנסים ללופ שהוא הופך להיות מהר מאוד כמו פצצת אטום שמנחיתים על מקום מסוים וזהו, הכול נסגר.
פרח הסביר עד כמה גם בעייתי מודל התעסוקה הנוכחי, גם כשרוצים לחזור לעבוד. במרכז קנדה העוסקו בשנה שעברה 120 עובדים, לעומת השנה - 55 עובדים בלבד. "זאת אומרת, שכבר אנחנו מעסיקים 50% פחות ואגב, אחת הסיבות המרכזיות שאנחנו לא מצליחים גם לגייס עובדים בקלות זה האלמנט הזה של החל"ת, איך שהוא מנוהל. הרי, כשאתה חוזר מסגר, מה קורה? אתה מתחיל לעבוד בתפוסה של 60%, נכון? כי לא חוזרים ביום אחד, לעבודה שהייתה. ואז מגיע אליך עובד ואומר, רגע, בכמה אתה רוצה להחזיר אותי? אתה אומר לו, תשמע, אני אחזיר אותך 60% משרה, בוא נתחיל להתגלגל. הוא אומר לך, 60% אני מקבל כשאני יושב בבית".

"כל מי שהזמין - מתקשר לבטל"

דוד פלד, בעלים של צימר באניעם דיבר גם הוא על המצב הקשה שאליו נכנס ענף הצימרים, שוב. "אנחנו כרגע מתחילים לחוות את הביטולים לקראת חגי תשרי, כלומר כל מי שהזמין מתקשר לבטל".
פלד סיפר לא רק על עצמו אלא גם על המצב הקשה שמגיע מעמיתיו. "אנחנו מנהלים קבוצת וואטסאפ ברמת הגולן והגליל שמכילה כמעט את כל יחידות האירוח. ויש הרבה מאוד מבוכה. אנחנו לא יודעים מה ההתייחסות הספציפית לגבי יחידות האירוח וכרגע הציבור מצביע ברגליים, כיוון שהוא לא יודע מה הולך לקרות. אז הוא מבטל או לא מזמין. אנחנו באוויר".
7 צפייה בגלריה
הצימר בקצרין
הצימר בקצרין
"כולם מבטלים". הצימר באניעם
(באדיבות דוד פלד)
פלד, שמודע לפערים בהגבלות בין העסקים השונים, הציע בהומור לשנות את שם הצימר שלו מ"צימר קוקוריקו" ל"בית הכנסת קוקוריקו". "אז יהיה ניתן לבוא עשרה אנשים להתפלל אצלי ב'בית הכנסת' במשך מספר ימים.
"אני צוחק, אבל המצב שנוצר הוא קצת אבסורד. צריכה להיות דיפרנציאליות בהחלטות של הממשלה ושל מי שמקבל את ההחלטות. לדוגמה, אצלי מדובר ביחידת אירוח אחת. רוב החברים שלי מחזיקים יחידה אחת או שתיים, שלוש, ארבע במקסימום. כמות האנשים שנכנסת היא מאוד מצומצמת. לכן סיכויי ההדבקה נמוכים".
7 צפייה בגלריה
הצימר בקצרין
הצימר בקצרין
"נחליף את השם לבית כנסת"
(באדיבות דוד פלד)
פלד הסביר מדוע מדובר כעת בנזק של עשרות אלפי שקלים. "צריך להבין ששוק הצימרים הוא מאוד תנודתי והוא תלוי בחגים ובחופשות. זאת אומרת, שם יש תפוסה מלאה. ההפסד הוא משהו כמו 2,000 שקלים ללילה במהלך תקופת החגים. תעשו את המכפלות של זה. אנחנו מדברים על זה שאנחנו כבר ניזוקנו מאוד קשה בתקופה של פסח ויום העצמאות אז מדובר בעשרות אלפי שקלים.
"ותיקחו בחשבון שיש מתחמים של ארבע יחידות שזה ממש מפרנס את כל התא המשפחתי. זאת אומרת, המשפחה מתפרנסת אך ורק מזה. אני, למזלי הגדול, עובד כעורך דין ואשתי עוסקת בתחום של חינוך, כך שזה נזק שניתן לספוג. אבל עוד פעם, צריך לזכור, יחידות האירוח לא סתם התפתחו בצפון כי זה משמש את המשפחות בפריפריה כהכנסה נוספת והביטולים האלה הם פגיעה קשה, כי גם ככה בצפון קשה להתפרנס".

"השלכות שעלולות להיות בכיה לדורות"

גם מנכ"לית רשת מלונות פתאל, אביה מזרחי מגן, מצטרפת לקריאה של ראש עיריית אילת והתיירים בישראל: "יש לאפשר לעם ישראל לצאת לחופשה בארץ בבטחה. אם קיים מתווה לחופשה בחו״ל, אין שום סיבה שלא יהיה קיים מתווה לחופשה בארץ", אמרה מזרחי מגן ל-ynet.
7 צפייה בגלריה
אילת
אילת
מדוע יש הבדל בין אילת לרודוס?
(צילום: ליאב פלד)
"כלכלת המדינה חייבת להיות בראש סדר העדיפויות ולא יתכן שאורחים שבחרו לצאת לחו״ל ייזכו לנפוש ואילו אורחים שבחרו לנפוש בטבריה, בירושלים או באילת יאלצו לוותר. השלכותיו של סגר נוסף עלולות להיות הרסניות, למדינה, לענף התיירות, לערים המתבססות על תיירות. הנזק יהיה עצום לתושבים, לעובדים בתחום ולאלו המתפרנסים מנגזרותיו של הענף, שרק החלו לחזור לשגרה ולמעגל העבודה, לאחר הסגר הראשון שעוד לא התאוששנו ממנו.
"החזרנו למעגל העבודה מעל 4,000 עובדים שהיו בחל"ת ממרץ עד יוני. זה כאב לב לחזור אחורה במקום להתקדם ולאפשר לעובדים שלנו להתפרנס בכבוד. מדינת ישראל צריכה לנהוג באחריות ולהבין את ההשלכות שעלולות להיות בכיה לדורות. אין שום סיבה שלא ננהג באחריות ונאפשר לאורחינו הרבים ליהנות בחג מחופשה ישראלית בטוחה".

רשתות בתי המלון בארץ: "פגיעה בזכויות יסוד"

גם ברשת קלאב הוטל מוחים על המצב בשליחת מכתב לשרי הממשלה שכותרתו: "סגירת בתי המלון בעת שאושרה יציאת תיירים חופשית לחו"ל - מהווה צעד בלתי מידתי הפוגע בזכויות יסוד".
רשת קלאב הוטל פנתה הבוקר (ב'), באמצעות באי- כוחה, במכתב דחוף לשרים ולשורה של גורמים בממשלה, בבקשה לשקול צעדים מידתיים יותר, על מנת להקטין את הפגיעה בענף המלונאות, כמו גם את הפגיעה בזכויות יסוד חוקתיות של בעלי המלונות (לרבות, חופש העיסוק) ושל הציבור כולו ולאפשר את פתיחת המלונות והשהייה בהם, בהתאם ובכפוף לכל הכללים שיוחלו על הציבור ועל השהייה של הציבור בביתו ובמרחבים הציבוריים.
7 צפייה בגלריה
אילת
אילת
אילת ריקה מתיירים
(צילום: ליאב פלד)
במסגרת מכתבה, עמדה קלאב הוטל, על כך שסגירת בתי המלון הינה צעד בלתי מידתי, תוך פגיעה קשה בזכויות יסוד של בעלי המלונות ושל אזרחי ישראל המבקשים לנפוש במלונות ישראל, תוך פגיעה אנושה בכלל עובדי המלונות (שרובם, כאמור, הינם עובדים מוחלשים מלכתחילה) ותוך סיכון ממשי לכלל ענף המלונאות בישראל.
סגירת בתי המלון מהווה צעד בלתי מידתי, בין היתר בשים לב לכך שנכון למועד זה, התירה הממשלה יציאה לחו"ל, ללא מגבלות. הדברים מתחדדים ומקבלים משנה תוקף, לנוכח כוונתה של ממשלת ישראל להתיר, במקביל לאיסור על פתיחת בתי המלון בישראל, יציאה לחו"ל, בעיקר לצורכי נופש. דהיינו, ממשלת ישראל מכירה בכך, שיציאה לנופש, כשלעצמה איננה מסוכנת מבחינת בריאות הציבור, והיא מתירה אותה, אולם, זאת אך ורק מחוץ לישראל.
כן ציינה קלאב הוטל, כי עצם הדיבור על הטלת סגר, כבר הביא לגל ביטולים עצום בבתי המלון השונים, ואף להחלטה של ישראלים רבים להמיר (בלית ברירה) את חופשתם בארץ בנופש בחו"ל.
גם רשת ישרוטל מסרה כי "הרשת לא מבינה איך מצד אחד מנסים למצוא פתרון להשאיר את נתב"ג פתוח ליוצאים לחופשה ביוון למשל ולא מוצאים פתרון הולם לחופשה כחול לבן כאן בעיר אילת תחת הנחיות שייקבעו מראש".
פורסם לראשונה: 12:09, 14.09.20