קוסמוי - עכשיו גם בגרסה הכשרה: לאחר חודש שלם של הרצה נפתח היום (1 בינואר 2020) מלון "רנסנס" - הריזורט הכשר למהדרין הראשון שיפעל באי התיירותי שבמזרח תאילנד. מדובר בריזורט יוקרתי ברמה של 5 כוכבים דה-לוקס שהוכשר והותאם לנופש דתי - כולל תעודת הכשר - המציע 78 חדרי דה-לוקס, מתוכם 33 וילות פרטיות עם בריכה פרטית צמודה. בנוסף מציע הריזורט חוף פרטי צמוד ומופרד לגברים ולנשים, מתחם ספא וכמובן בית כנסת, שמוקם במבנה ששימש בעבר כאולם האירועים של המלון והוסב לנוחות המתפללים.
9 צפייה בגלריה
  "מקווים שהמגזר הדתי יידע להעריך את ההשקעה": בריכת המלון
  "מקווים שהמגזר הדתי יידע להעריך את ההשקעה": בריכת המלון
"מקווים שהמגזר הדתי יידע להעריך את ההשקעה": בריכת המלון
(צילום: באדיבות המלון)
המיזם הוא, כאמור, ראשון מסוגו באיי תאילנד, שעד עתה נעדרו ממפת החופשות של המגזר הדתי. "בכל שנה, לשכת התיירות התאילנדית שמה לה ליעד לקדם חמישה פרמטרים שונים", הסביר ל-ynet אלי שוהם (שממה) מחברת "קשת תיירות מסורתית", שעומד מאחורי המיזם. "השנה היא החליטה להתמקד בתרבות היהודית כדי לקדם תיירות של חובשי כיפה במחוזותיה, וזיהיתי שיש כאן הזדמנות נהדרת להציע אופציה תיירותית שטרם נראתה באיים של תאילנד".
שוהם, המשתייך אף הוא למגזר המסורתי, עוסק בתחום התיירות כבר 13 שנה, ואת השנתיים האחרונות הקדיש בעיקר לתיירות ישראלית בתאילנד. הוא רתם לעזרתו את נציג לשכת התיירות דוב קלמן, ויחד הם קידמו את המהלך שהוביל להכשרתו של המבנה בו פועל הריזורט המדובר. מה שהחל כסדר פסח חד-פעמי, שבו השתתפו 2,600 תיירים יהודים ששהו באפריל האחרון בקוסמוי, הפך למיזם תיירותי מרשים הרבה יותר. "אתגרתי את עצמי במשימה לא פשוטה, שאני רואה בה שליחות מאוד גדולה למען תיירים מהמגזר הדתי והחרדי; מדובר היה בהליך מורכב של הכשרת ריזורט שלם באי קוסמוי, ובכך למעשה לאפשר לכל יהודי באשר הוא לחגוג חגים יהודיים כהלכתם וליהנות מחופשה אקסקלוסיבית בסגנון 'קלאב מד'", אמר שוהם.
9 צפייה בגלריה
הכירו מחדש את קוסמוי, תאילנד
הכירו מחדש את קוסמוי, תאילנד
מחפשים את התיירים חובשי הכיפה: קוסמוי, תאילנד
(צילום: shutterstock)
9 צפייה בגלריה
מלון כשר בקוסמוי
מלון כשר בקוסמוי
כך זה נראה מבפנים: וילה במלון "רנסנס"
(צילום: קשת תיירת ומסורת)

"מקווה שהמגזר הדתי יידע להעריך את התמורה"

הבחירה להפעיל את המלון הכשר דווקא בקוסמוי אינה מקרית: האי הטרופי נחשב ליעד פופולרי במיוחד בקרב תיירים ישראלים ("מבדיקה שערכה החברה, קוסמוי הוא האי הפופולרי ביותר בקרב ישראלים, וכ-28% מאלו שביקרו בתאילנד הגיעו גם לקוסמוי", אומר שוהם), בעיקר בשל החופים רחבי הידיים, חיי הלילה הסוערים והמסעדות הפועלות בו. לצד זה, הוא מציע גם אלטרנטיבה רגועה ורומנטית יותר, שממנה אפשר ליהנות בעיקר בחופים השקטים יותר הפזורים על האי. יתרה מזאת, משדה התעופה של קוסמוי ניתן להמשיך ליעדים נוספים בתאילנד, בהם בנגקוק, קראבי, פוקט ופטאיה.
9 צפייה בגלריה
אחד מהאיים הפופולריים בקרב תיירים ישראלים: הנוף הנשקף ממרפסת החדר במלון
אחד מהאיים הפופולריים בקרב תיירים ישראלים: הנוף הנשקף ממרפסת החדר במלון
אחד מהאיים הפופולריים בקרב תיירים ישראלים: הנוף הנשקף ממרפסת החדר במלון
(צילום: יובל)
בימים אלו בודקים שוהם ושותפיו את האפשרות להקמת מלון ברמה דומה באיי פוקט ("התכנון הוא שהמלון יפעל כבר בקיץ 2020"), ולדבריו ישנה הצעה נוספת שטרם נבדקה להקמת ריזורט נוסף בקופנגאן, שיחל לפעול בסוכות 2020.
9 צפייה בגלריה
מלון כשר בקוסמוי
מלון כשר בקוסמוי
הליך מורכב: שוהם וחברות לשכת התיירות התאילנדית
(צילום: קשת תיירת ומסורת)
ולמה החלטתם ללכת דווקא על מלון ברמה של 5 כוכבים, ולא על משהו נגיש וזול יותר? "נופשים שיגיעו לחופשה במתחם צפויים לשהות בו במשך כמה ימים טובים, ולכן חשבנו שנכון יהיה להציע להם חופשת 'הכול כלול', כזו שתאפשר להם ליהנות מכל האפשרויות במקום אחד. אז נכון, לא מדובר בחופשה זולה כלל, אבל כן כזו שתאפשר לאנשים ליהנות מבלי להוציא את הארנק מהתיק לאורך כל השהות שלהם בריזורט".
כמה תידרש לשלם משפחה בת 4 נפשות עבור חופשה של 10 ימים במתחם? "אנחנו מציעים להם חופשת 'הכול כלול' בת עשרה ימים בעלות כוללת של 40 אלף שקל. וב'הכול כלול' אני לא מתכוון רק לאוכל ללא הגבלה, בריכה, מתחם ספא וכדומה, אלא גם לטיסות הלוך-חזור (נתב"ג-בנגקוק, בנגקוק-קוסמוי וחזרה), שירות הסעות משדה התעופה למתחם ובחזרה ואטרקציות חיצוניות שכלולות במחיר ההזמנה".
9 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות המלון)
9 צפייה בגלריה
(צילום: יובל)
על מנת להכשיר את הריזורט כהלכה נדרש סכום של כמיליון שקלים, וההשקעה הכספית הכוללת הגיעה לכשני מיליון שקלים, שאותם מימנה חברת התיירות שאליה משתייך שוהם. לזה מתווספות עלויות חודשיות הקשורות לתפעול וללוגיסטיקה הכרוכים בשמירה על המתחם כולו בקונספט של כשרות למהדרין. "אנחנו מספקים כאן גם חזנים, שיעורי תפילה ושלושה מניינים ביום. אני מקווה מאוד שהקהל הדתי יידע להעריך את התמורה שבחופשה כזו במזרח הרחוק, שעד כה נמנעה ממנו בשל ענייני הכשרות", הוסיף שוהם.
עם ההוצאות המשמעויות ביותר ניתן למנות את כל מה שנוגע לפן הקולינרי במלון: מטבח אחד הוקצה לצוות המקומי הקבוע של המלון, ומטבח גדול נוסף יוכשר במיוחד לחג הפסח. כחלק מהכשרת המקום לחג רכש המלון ציוד מיוחד שישמש רק לסדר עצמו ולימי החג, ומרבית המוצרים במקום יגיעו מהארץ באמצעות מכולות גדולות, תוך שיתוף פעולה עם בית חב"ד בקוסמוי שיספר עבור המלון את הבשר גלאט ואת מוצרי החלב. לטובת הפרויקט החגיגי גייס המלון צוות של חמישה שפים ישראלים, שעמל על הרכבת תפריט כשר לפסח שיהיה מורכב ממנות גורמה מגוונות.
"עבור קבוצות שיזמינו חבילת נופש כשרה במהלך השנה, יוגש אוכל כשר למהדרין שהוכן במטבח הכשר שבמתחם. נופשים שאינם דתיים, יכולים יהיו לאכול מהתפריט הרגיל שאינו הוכשר ואינו בושל במטבח הכשר, כמובן. עם זאת, בפסח יהיה בכל המתחם אוכל כשר למהדרין בלבד", הסביר שוהם.
9 צפייה בגלריה
מלון כשר בקוסמוי
מלון כשר בקוסמוי
"הכשרת המטבח היא החלק היקר בסיפור"
(צילום: קשת תיירת ומסורת)
לשכת התיירות התאילנדית לא מסייעת לכם מבחינה כספית? "לא, היא מטפלת בפרסום ובמיתוג האי כולו, כמו גם באתרי האטרקציות השונים, כך שיתאימו לאירוח כשר. אבל אין לה נגיעה בבתי המלון באי".

"חופשה מפנקת אבל יקרה בטירוף"

"רנסנס", כאמור, נפתח בגרסתו הכשרה באופן רשמי רק היום, אבל במהלך חודש ההרצה האחרון הספיק לארח כמה תיירים ישראלים ששהו באזור. שניים מהם הם יובל ושחר (24 ו-26 בהתאמה), חילונים, שהגיעו לקוסמוי כחלק מטיול ארוך בתאילנד שאליו יצאו לפני כחודש ימים. לדבריהם, "הריזורט הוא חלומי ומפנק במיוחד, וכולל אופציה של חדרים ושל וילות יוקרתיות ומושקעות במיוחד, עם מטבחון מאובזר, שני חדרי שינה, סלון ובריכה פרטית צמודה - משהו שמתאים מאוד למשפחות עם ילדים. גם במתחם עצמו יש בעצם הכול - בריכות, מתחם ספא ואמבט עיסוי, חוף ים פרטי, אוכל סביב השעון ונוף פנורמי לאוקיינוס. אין ספק שמי שרוצה להתנתק קצת מהשגרה - זה המקום בשבילו".
9 צפייה בגלריה
"חופשה מפנקת - אבל לא מתאימה לצעירים בעלי תקציב נמוך"
"חופשה מפנקת - אבל לא מתאימה לצעירים בעלי תקציב נמוך"
"חופשה מפנקת - אבל לא מתאימה לצעירים בעלי תקציב נמוך"
(צילום: באדיבות המלון)
עם זאת, הוסיפו השניים כי "לצעירים כמונו אין מה לחפש כאן. זו אומנם חופשה מפנקת, אבל יקרה 'טילים' ולמטיילים צעירים כמונו, שהתקציב שלהם נמוך משל זוגות או משפחות, ולא מקפידים על כשרות ושמירה על שבת וחג, יש אופציות לינה זולות יותר באי. אם נרצה לקבל את השבת באופן מסורתי, נקפוץ לבית חב"ד שעל האי".
לדברי שוהם, קהל היעד שאליו הם מכוונים מורכב מזוגות צעירים הנמצאים בירח דבש וממשפחות, ולמעשה כל מי ששומרים מסורת ומעוניינים באוכל כשר ובאווירה דתית (עם כיפה על הראש או בלעדיה) מוזמנים לנפוש במלון. באשר למטיילים צעירים, נראה כי הם ייאלצו להסתפק באופציות אירוח זולות יותר: "העסקה לא יקרה מאוד כשמשווים לסדר גודל של מלון ברמה הזאת בעסקה ל-10 ימים הכול כלול + טיסות. יחד עם זאת, ישנה אפשרות להוזיל את החבילה אם בוחרים טיסות זולות יותר".

ומהם המחירים?

  • 240 דולר לאדם ללילה לחבילה בת עשרה ימים, הכוללת לינה ואירוח מלא על בסיס פנסיון מלא (לא כולל טיסות) - החבילה מותנית במינימום של 4 לילות ובמינימום משתתפים (החבילה מוצעת לאורך כל השנה).
  • חבילת הנופש לפסח היא על בסיס "הכול כלול" (טיסות, שירות הסעות משדה התעופה למלון + שירות הסעות לאטרקציות השונות שעל האי ופנסיון מלא) במחיר של 3,390 דולר לאדם בחדר קלאסי (שדרוג לווילה משפחתית פרטית מלווה בתשלום נוסף). הזמנת החבילה מותנית במינימום של 10 ימים. חבילות הנופש הכשרות ישווקו בישראל ובקרב קהילות יהודיות באנגליה, בצרפת, באיטליה, בהולנד ובמספר מדינות בארצות הברית.