בושה ישראלית: ישראל נפתחה לפני כחודש לתיירים - מחוסנים ולא מחוסנים, בודדים וקבוצות, לאחר תקופה ממושכת שבה השמיים היו (כמעט) סגורים בכיוון אחד.
מלבד דיפלומטים, אנשי עסקים, עולים חדשים או יהודים שבאו לבקר קרובים בארץ, שנתיים לא הגיעו לכאן תיירים. אנשים, שמלבד הסקרנות לטייל ולראות את ישראל, אין להם זיקה אחרת לארץ. אותם תיירים שהחלו להגיע לכאן בכמויות שמעולם לא נראו בעבר, שהכניסו כספים רבים לכלכלה הישראלית ושגרמו לעסקים רבים להיפתח ולשגשג בזכות הגעתם. זאת כמובן, עד שהחלה להתפשט מגפת הקורונה בעולם.
6 צפייה בגלריה
תיירים בירושלים
תיירים בירושלים
החוויה השלילית שעוברת על תיירים שהחלו להגיע לארץ ונמצאו חיוביים בבדיקה
(צילום: shutterstock)
לכן תמוה להיתקל במקרה שבו, זמן קצר לאחר שנפתחו שערי ישראל לתיירים, היחס אל חלקם הוא מזלזל ולא מסביר פנים. הדרך לישראל לא קלה מלכתחילה עבור תיירים, הן מבחינת בדיקות ומסמכים נגיף הקורונה והן מבחינת הבירוקרטיה שמגיעה לאחר מכן. ועוד לא התחלנו לדבר על התשלומים והמחירים הגבוהים כאן. התיירים שמגיעים לישראל מודעים לסיכון שאם ייצאו חיוביים בבדיקה בנתב"ג יהיה עליהם להיכנס לבידוד, אך האם זה אומר שהם צריכים "להיענש" על הבחירה בישראל כיעד התיירותי שלהם ועל כך שככל הנראה נדבקו בנגיף?
6 צפייה בגלריה
ארוחת הבוקר
ארוחת הבוקר
ארוחת הבוקר של תיירים שנאלצים להיכנס לבידוד בישראל
(צילום: אן קארן)
6 צפייה בגלריה
וארוחת הערב, שדי דומה לבוקר
וארוחת הערב, שדי דומה לבוקר
וכך נראית ארוחת הערב
(צילום: אן קארן)
אן קארן (בת 67) ובעלה אוייסטיין (בן 63) מנורבגיה נחתו בסוף השבוע האחרון בנתב"ג. השניים ביקרו בישראל לפני יותר משני עשורים וכנוצרים, חיכו לרגע שיוכלו לחזור ולבקר בארץ הקודש "בעלי ממש חיכה לבקר במקומות ההיסטוריים בישראל", מספרת קארן. לשניהם היו תוצאות שליליות של שתי בדיקות קורונה שעשו בנורבגיה טרם הטיסה אך בבדיקה שעשו בנתב"ג, אוייסטיין קיבל תשובה כי הוא נמצא חיובי.
"עם קבלת ההודעה שבעלי חיובי ואני שלילית, הבנו ששנינו נאלצים להיכנס לבידוד. המתנו במלון בדרום הארץ לאמבולנס שייקח אותנו למלון קורונה בתל-אביב, שם הפרידו אותנו לחדרים נפרדים", כך לדברי קארן ששוהה, החל מיום ראשון, במלון דן פנורמה. המלון היחיד בארץ שמיועד לחולי קורונה - ישראלים וזרים.

"מרגישה כמו בכלא"

קארן מספרת כי החדרים אומנם מרווחים ודי נקיים אך חוסר הוודאות והאפשרות לצאת מהחדר שלא קיימת לצד התקשורת הרעועה עם אנשי הצוות מאוד מקשים עליהם. "אני מרגישה כלואה בכלא. אסירים יכולים לצאת החוצה לפחות פעם ביום, להסתובב באוויר הפתוח ולמתוח שרירים. אני פשוט תקועה כאן. הדבר היחיד שיש לי הוא האינטרנט וגישה לוויי פיי, שזה ברכה בשבילי. בעיקר כאישה שרגילה לעשות פעילות ספורט מדי יום".
קארן מתארת את הקושי בתקשורת עם צוות הקבלה במלון שלדבריה, לא מדבר ומבין היטב אנגלית. "במספר הפעמים שניסיתי לדבר ולשאול שאלות את צוות המלון, לא תמיד קיבלתי תשובות ברורות. בעלי כלל לא יודע אנגלית כך שהוא תלוי רק בי ואני מנסה לעזור לו בשלט רחוק, הוא מבודד לחלוטין. כששאלתי מתי הוא יראה רופא ענו לי שאני צריכה לדבר עם הצבא. מה זה בכלל אומר לדבר עם הצבא?".
6 צפייה בגלריה
קור עז חודר עקב החלון שלא נסגר בחדר
קור עז חודר עקב החלון שלא נסגר בחדר
קור עז חודר לחדר עקב החלון שלא נסגר
(צילום: אן קארן)
בפעם אחרת ניסתה קארן לברר איך אפשר לרכוש בדיקות קורונה ומזון. "התשובה שקיבלתי היא להוריד את אפליקציית וולט ולהזמין משם. היה עוזר אם אנשי הצוות במלון היו יכולים לרכוש עבורנו את הדברים האלו ואנחנו היינו משלמים להם על כך". זאת לאחר ששני התיירים מנורבגיה קיבלו שלוש ארוחות ביום הכוללות מעט ירקות חתוכים, לחמניה, אבקת מרק נמס ושני סוגי גבינות. רק ביום השלישי לשהותם הם קיבלו ארוחה חמה אחת בצהריים וכך גם למחרת.

על מי מוטלת חובת ניקיון החדר?

אם כל אלו לא הספיקו להעיב על שהותם של בני הזוג המבוגרים מנורבגיה, בחדר השירותים שבחדר המתינו לקארן ובעלה חומרי ניקוי. "נאמר לי שאנחנו צריכים לנקות לעצמנו את החדר. הבעיה שגם אם אני רוצה לנקות, יש כאן רק חומרי ניקוי בבקבוקים גדולים אך ללא מטליות או אמצעי אחר לנקות. אני אמורה להשתמש במגבות שיש כאן? לא יודעת. אז מנסה לשמור על חדר נקי כמה שאפשר".
6 צפייה בגלריה
יש חומרי ניקוי, אין עם מה לנקות
יש חומרי ניקוי, אין עם מה לנקות
יש חומרי ניקוי, אין עם מה לנקות
(צילום: אן קארן)
בנוסף, מספרת קארן על קור עז שחודר לחדר מאחר שדלת החלון לא נסגרת עד הסוף והמזגן בחדר לא עובד. קארן ביקשה, באמצעות אשת קשר ישראלית, לבוא ולתקן את המצב. רק לאחר ארבע שעות המתנה אחד מאנשי הצוות הגיע עם תנור חימום לחדר, דבר שלדברי קארן לא עזר בהרבה כדי לחמם את החדר.

תחושת חוסר ודאות

"אין לי מושג עד מתי נישאר כאן. לפי ההנחיות - רק אם בעלי ייצא שלילי ביום השלישי והחמישי לבידוד נוכל לצאת. זאץ גם במידה שאני לא אצא חיובית, אבל הרבה פעמים התוצאות יוצאות חיוביות גם אחרי שמחלימים אז לא ברור לנו מתי ואם נוכל לצאת מכאן או להיפגש". לדבריה, בעלה לא קיבל ביקור או בדיקה רפואית בכל הזמן שהם נמצאים במלון, כך שהתחושה שאף אחד לא יודע מה מצבם רק מוסיפה לתחושת חוסר הוודאות והתסכול.
"בעלי, למזלי, מרגיש טוב ואין לו תסמינים אבל אני לא רוצה לחשוב מה היה קורה אילו היה חולה והיה מרגיש לא טוב במצב הזה, כשאף אחד לא בא".
6 צפייה בגלריה
מים מינרליים וקומקום - אפשרויות השתייה במלון
מים מינרליים וקומקום - אפשרויות השתייה במלון
מים מינרליים וקומקום - אפשרויות השתייה במלון
(צילום: אן קארן)
על השאלה מה תספר לחבריה ובני משפחתה בנורבגיה השיבה קארן:. "אני לא שלילית בדעתי. אני מבינה את המצב שבו עלינו להיכנס לבידוד ועל כך אין לי תלונות. רק הייתי מבקשת שיתייחסו אלינו יותר מטעם המלון, שידאגו עבורנו לרכישת דברים בסיסיים כמו הבדיקות והמזון, בהחזר כספי שלנו כמובן. מאוכזבת גם ממי שאחראי בישראל לתיירים מבודדים. אבל הדבר העיקרי שמעציב אותי הוא שבעלי ממש רצה לבוא לכאן והוא ממש התאכזב".
לסיכום אומרת קארן: "אני לא בטוחה שאחזור לכאן שוב בעתיד, אולי בעלי. כל הבירוקטריה לפני הטיסה לכאן, המחירים שהיו יקרים מאוד והנחיות שהשתנו כל הזמן ואז מה שקורה כרגע. יש הרבה קושי".

"הנהלים חודדו אל מול הנהלת המלון"

ממלון דן פנורמה תל-אביב נמסר בתגובה: "צוות המלון מטפל בכל הפניות שמגיעות לשביעות רצונם של האורחים. בנושא הארוחות, המלון מגיש לאורחים שלוש ארוחות ביום. ארוחת הצהריים חמה באופן קבוע בכל יום ובנוסף שתי ארוחות ערב חמות במהלך השבוע".
תגובת דובר צה"ל: "פיקוד העורף אחראי על החולים השוהים במלונית הבידוד ודואג להעניק את כלל צרכיהם, בין היתר בדיקות קורונה, שירותי רפואה ככל שנדרשים, הלנה, מזון וכו'. הפיקוד מפעיל חמ"ל ייעודי הזמין לחולים 24/7 - הן טלפונית והן בהודעות וואטסאפ. הטענות בנושא הארוחות במלון נבדקו והנהלים חודדו אל מול הנהלת המלון".