2 צפייה בגלריה
מטוס של חברת הוויאן איירליינס ולוויין ממיזם סטארלינק
מטוס של חברת הוויאן איירליינס ולוויין ממיזם סטארלינק
מטוס של חברת הוויאן איירליינס ולוויין ממיזם סטארלינק
(צילומים: shutterstock)
חברת ספייס-אקס (SpaceX), שנוסדה על ידי המיליארדר אילון מאסק, תחל בשנה הבאה לספק שירותי אינטרנט אלחוטיים, באמצעות לווייני סטארלינק (Starlink), למטוסי חברת הוויאן איירליינס. כך דווח ברשת CNBC. על פי הדיווח, חברת התעופה האמריקנית תציע לנוסעיה גלישת WiFi חופשית ללא תשלום נוסף.
זו העסקה הראשונה של חברת החלל של מאסק עם חברת תעופה גדולה. סטארלינק הוא השם של המיזם השאפתני למתן שירותי אינטרנט באמצעות רשת של יותר מ-2,000 לוויינים ששוגרו בשנתיים האחרונות ומשייטים בחלל במסלול נמוך. מדובר ב-40% מתוך 5,000 הלוויינים שחגים כיום סביב כדור הארץ.
המהלך של חברת הוויאן איירליינס צפוי להפעיל לחץ על חברות תעופה נוספות לספק WiFi חינם, שירות שעל פי אתר התעופה airlive זמין כיום רק בחברת הלואו-קוסט האמריקנית ג'ט בלו איירווייז.
כדי לאפשר את השירות יהיה צורך בהתקנת מקלטים ייעודיים, מעין אנטנות, של סטארלינק במטוסים וזה יקרה בתחילת השנה הבאה. כמו כן, יהיה צורך בהסדרת הרישיונות המתאימים מול הרגולטורים השונים.
2 צפייה בגלריה
מייסד טסלה, אילון מאסק
מייסד טסלה, אילון מאסק
מייסד ספייס-אקס אילון מאסק, משפיע גם על עולם התעופה
(צילום: רויטרס)

מהו סטארלינק?

ב-2015 הכריז מאסק על מיזם חדש של ספייס-אקס: מערך לוויינות חדשני שיספק שירותי אינטרנט מהיר לכל דורש, בכל רחבי העולם - סטארלינק. כרגיל אצל מאסק, מדובר בחזון מרשים ויומרני, מוביל בחדשנות טכנולוגית ועסקית.
בעת ההכרזה הקיפו את כדור הארץ כ-4,000 לוויינים בסך הכול, כ-1,300 מהם פעילים. במסגרת מיזם סטארלינק תשגר ספייס-אקס בשלב הראשון 12 אלף לוויינים חדשים (עד 2030), ובתוכנית המלאה והשאפתנית – 30 אלף נוספים.
כיום לסטארלינק יש כאלפיים לוויינים במסלול סביב כדור הארץ וכ-150 אלף לקוחות משלמים ב-24 מדינות בצפון אמריקה, באירופה, באוסטרליה, בניו זילנד ובצ'ילה. ישראל צפויה להצטרף במהלך השנה.